tilbage

Land Rover Forum  

42972: sæder og seler i serie III (16-02-2007 17:31:52)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.219.30)
Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en serie III 109 STW netop importeret fra Sverige. For at hele familien kan få glæde af bilen skal jeg have monteret nogle sæder med nakkestøtte og naturligvis sikkerhedsseler.

Derfor har jeg følgende spørgsmål:

1: Kan du anbefale en særlig type sæde for og bag, lavet til LR eller til anden bil?

2: Hvordan kan jeg på korrekt vis montere sikkerhedsseler ved bagsæderne - helst 3-punktsseler?

På forhånd tak

Torben
42976: sv: sæder og seler i serie III (16-02-2007 18:54:10) (svar på 42972)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.223.99)
Hej Torben, til forsæderne kan du anvende sæderne fra en 90"/110" de passer lige i og fylder ikke for meget.
De kan fåes til rimelige penge brugt.
Ved bagsædet er der, i stolpen under belædningen, huller til at montere seler og for neden giver det sig selv.
Jeg købte 3 punkts seler i Bilexperten til ca. 250,- pr stk.
Hvis din bil er bus registreret må du ikke ændre på sæderne på mellemste række, så er der kun en mulighed i et bagsæde fra en meget ny 110" STW, de har nakkebeskytter.
Hvis bilen er på alm. hvide plader er der masser af muligheder for sæder, men hvor mange bagsæder skal du bruge? en mulighed er to enkelte sæder og så kan man lave et bord eller en cubbyboks mellem sæderne.
I min egen 88" har jeg monteret 2 Range Rover sæder bagi, jeg valgte dem, da de har integreret s-sele, jeg har så svejset en mindre borerig som de står på og den er boltet ned igennem gulvet og ned omkring rammen, det skal jo være meget solidt da sædet optager al kraften fra s-selen.
Mvh
Kenneth Poulsen - med to unger der sidder som konger og baroner.
42978: sv: sv: sæder og seler i serie III (16-02-2007 19:34:45) (svar på 42976)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.252)
Hej Kenneth ! det er ikke sådan at du har et billede af din installation, det lyder som en rigtig god løsning med Range Rover sæder, især hvis det er muligt at placere dem i kørselsretningen, kan de vippes eller har dette ikke været muligt pågrund af fastgørelsen i bunden. Hvor meget plads er der i mellem sæderne og hvor langt tilbage/fremme er de placeret, jeg ved godt det er mange spørgsmål men jeg er meget nysgerrig da jeg selv overvejer en tilsvarene løsning når de gule skilte bliver hvide.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Life’s too short for boring cars….
42979: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (16-02-2007 19:54:19) (svar på 42978)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.223.99)
Hej Steen, jeg lader det lige blive lyst, så knipser jeg lige et par billeder.
Sæderne står i kørselsretningen og de fylder meget (og er sindsygt tunge), der er ikke meget plads imellem dem, en normal voksen kan godt klemme sig der ind, men det kniber med mig (2m - 110 kg) jeg kan godt komme ind, men puste/stønne/klemme/mase.
Men når først ungerne er på plads sidder de rigtigt godt.
Range Rover sæder med integreret s-seler kan ikke lægges ned i ryggen kun justeres en smule, det er pga. selerne.
Hvis du er rigtig nysgerrig kan du da bare komme forbi og se, jeg bor i Horbelev henne på Falster.
Mvh
Kenneth Poulsen - 88" med et par stænk luxus.
42982: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (16-02-2007 20:16:58) (svar på 42979)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.252)
Det lyder rigtig godt, jeg afventer lysets komme med spænding. Jeg har indtil videre fået sat 3-punktseler og nakkestøtter på alle 3 pladser foran, bagsæderne med tilhørende hvide skilte afventer stadig.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Life’s too short for boring cars….


42991: sv: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (17-02-2007 10:28:47) (svar på 42982)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.239)
Hej Steen her lige et par billeder af min 88" Grand Luxe.
Mvh
Kenneth Poulsen
42992: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (17-02-2007 10:36:53) (svar på 42991)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.239)
- og et til.
Mvh
Kenneth Poulsen
42994: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (17-02-2007 10:43:19) (svar på 42992)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.239)
- og det sidste.
Mvh
Kenneth poulsen - også med mobillokum på bagdøren.
42995: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (17-02-2007 10:43:27) (svar på 42991)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.155)
Der sidder ungerne da perfekt, det ser endda ud som om de har et rigtig godt kig fremad henover de forreste sæder, en god ting vis børnene lider af køresyge.
Har det ikke været et større arbejde at fabrikere den ramme de er fastgjort til.
Det er altid rart at se andres løsninger på noget man selv går og tumler med, tak for billedet.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Life’s too short for boring cars….

43242: sv: sv: sæder og seler i serie III (22-02-2007 20:28:14) (svar på 42976)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.84.34)
vil det sige at 90/110 forsæder (alle tre) også passer i en 88? - kunne nemlig også godt have lyst til lidt bedre sæder..

mvh Martin Sejr
43245: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (22-02-2007 21:04:02) (svar på 43242)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.120)
90/110 forsæder passer også i en 88" jeg har engang fået sat et sæt sæder fra en totalskadet 90" i min 88" den gang jeg havde sådan en.

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Hvis du ønsker at vide mere om at eje ældre Land Rover...
43341: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (24-02-2007 21:36:08) (svar på 43245)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.84.34)
tak for info - så må jeg ud og kigge efter sådanne sæder.

mvlrh Martin Sejr
42983: sv: sæder og seler i serie III (16-02-2007 23:03:52) (svar på 42972)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.176)
Du må lige på Roverbørsen annoncere efter sæderne fra 110 STW - eller ring til Haarby Karosseri, som måske har et sæt liggende på lager.
Tre-punktsseler kan nemt monteres på de ydre pladser, det kniber med dem i midten og bagi. Årgangen bestemmer også, om der skal være seler i bilen eller ej.
43022: sv: sv: sæder og seler i serie III (18-02-2007 19:51:52) (svar på 42983)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Er der ikke nået med at børn altid SKAL være spændt fast ? eller kan det vist nok give et klip i kortet ?

Gælder det også selv om bil er så gammel at den ikke skal have seler ? ( og kan nogle lige huske hvad årgang det er ? )

VH
Brian
43024: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (18-02-2007 20:21:33) (svar på 43022)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.118.107)
Ja undskyld mig, men børnene skal altid være spændt fast, jeg mener, de kan jo ikke gøre for at vi vil køre rundt i nogle halvgamle englændere, så altid på med selen uanset årgang, og Pauls udsagn er ok juridisk men ikke særligt børnevenligt.
Iøvrigt en rigtig luksus løsning med RR stolene, vi kan igen konstatere at vi blev for tidligt voksne.

Jon.
43027: sv: sæder og seler i serie III (18-02-2007 22:54:31) (svar på 42972)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.102)
Der er åbentbart gået lidt meget åh og ah og et enkelt buh i denne tråd.
Når jeg påpeger, at bilens årgang afgør, om der skal være seler i bilen eller ej, har det meget med sikkerhed at gøre. Man kan nemlig ikke bare sætte seler ind i bilen uden at være opmærksom på, om der er tilstrækkelig godsstyrke på fastgøringspunkterne.Disse skulle meget gerne følge producentens design.
Jeg har luret en del på Kenneths installation og fulgt med i hans egne kommentarer.
Er bilen synet med denne installation ? Er Kenneth personlig tryg ved, at personer skal 'klemme og mase' sig ind dér ? De skal i nødstilfælde jo også hurtig kunne komme ud igen. Kan de det ? Jo, børnene sidder sandsynligvis som konger og baroner i sæderne, men jeg skulle aldrig bede nogen at tage plads dér.
På gulvet ses to tværsgående vinkelprofiler, som simpelthen er til fare for fremkommeligheden. Ind- eller udstigende passagerer kan snuble og falde enten fremad i eller udad bilen. Der skal der være et plan gulv, dvs. mellemrummet mellem profilerne bør fyldes op med f.eks. en træplade.
Jeg forstår, at Kenneth har gjort sig umage, men tag for en sikkerheds skyld en tur forbi synshallen, hvis bilen ikke har været det.
Det er vist ikke helt uden grund, at LR før monterede langsgående sæder i deres STW.
Steen har også været kreativ. Det ser ved første øjekast smukt ud med en tre-punkts-sele til midtersædet. Men seleføringen sidder så ugunstigt, at passagerens hovede direkte kan komme i kontakt med førringen ved et sammenstød. Selve røret er pænt polstret,men desværre kan jeg ikke lige se, hvordan det er fastgjort til karossen. Du burde vælge en tværgående bøjle a la den, som LR Danmark har valgt for de nye softtop modeller. Så kan du nemlig bringe føringen ud af farezonen.
Billederne kan naturligvis snyde, derfor er der naturligvis en lille usikkerhed tilstede.
Men i al fald er det rart, at man har sikkerheden med i tankerne.
43028: sv: sv: sæder og seler i serie III (19-02-2007 01:24:40) (svar på 43027)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.46)
Paul, der er bla. en hurtig flugtvej ud gennem fordørerne.
Og arrangementet er specelt lavet til vores børn på 5 og 7 år og de har absolut ingen problemer med at komme ind og ud (det var kun mig der havde problemer og jeg er Kjøller size!) og de har så naturligvis også deres børnesæder med i bilen, når de er med.(børnesædere var bare i vores anden bil, da de altid følger børnene).
Nej, jeg har ikke været forbi synshallen, da min løsning ikke skal vurderes ud fra en automekanikkers regelsæt, jeg tror mere på smeden der har hjulpet mig med konstruktionen.
Er det et problem at få det synet bilen tager jeg sæderne ud og syner bilen uden.
Langsgående sæder var der vel en grund til at man ikke vil godkende mere.
Og hvor meget plads og flugtveje er der i en Disco 2 med 7 sæder? (nok må man formode)
Jeg kan godt forstå din tvivel overfor hjemmeklyttede sikerhedsdetaljer men du har ikke set indretningerne i detaljer, så du burde holde dig til generelle udtalelser.
Mvh
Kenneth Poulsen - der ikke kan træls grumphy old men og gerne vil være lidt autonom.
43090: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (19-02-2007 23:01:08) (svar på 43028)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.94)
Du har måske overset det forbehold, som har taget i mit indlæg, men jeg kan jo ikke forholde mig generelt til en konkret bil, som du har beskrevet og fotodokumenteret.

Jeg kender ikke smeden, der har bygget konstruktionen for dig. Han er bestemt en god håndværker, men han kan ikke give dig den personlige sikkerhed, at installationen er trafiksikker. Det kan kun synsmanden.

Fordørene kan jeg ikke godtage som flugtvej for personerne i badekarret. I værreste fald sidder der to bevidstløse personer på forstolene og bagdøren er blokkeret af en bil. Der udbryder brand...

Den situation kender jeg fra det virkelige liv, hvor vi ikke kunne redde en dreng ud af en Mercedes Pagode 2-dørs sportsvogn, der var brudt i brand. Dørene var blokkeret af to dræbte. Vi havde intet værktøj før brandvæsenet kom.Jeg kommer fortsat tit forbi uheldsstedet og hører drengen skrige i sin dødskamp.
Så jeg tænker mig meget om, når der er tale om flugtveje.

Generelt mener jeg, at en to-dørs bil er beregnet til 2/3 personer, en firdørs til 4/5 personer og at en bagdør bruges til indlæsning af gods og bagage.

Jumpseats er noget jux, som burde være forbudt.
43098: sv: sv: sv: sv: sæder og seler i serie III (20-02-2007 08:13:24) (svar på 43090)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.253)
Hej Paul, jeg har din poiente og dit syn på sagen, respekt for det.

Men, jump, seats, det ved jeg ikke hvad er?

Mvh
Kenneth Poulsen
43251: sv: sv: sæder og seler i serie III (22-02-2007 21:24:14) (svar på 43027)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.120)
Jeg tror billedet snyder en del Paul, der er ingen problemer med hverken med fastgørelse af stangen eller risiko for hovedlæsioner. Stangen sidder simpelthen for langt tilbage, til det kan lade sig gøre.