tilbage

Land Rover Forum  

Index
43127: Tryk på dyser og dårlig karma! (20-02-2007 19:03:38)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Dav

Jeg har netop fået testet åbningstryket på mine brændstofdyser i min 2,5td motor. Jeg fortalte til min svorger som er traktormekaniker, at åbningstrykket skulle være på 135 bar efter værkstedsmanualens anvisning. Han testede alle mine dyser og de viste alle sammen åbning på 170 bar. Han er sikker på at det er mig som er fejl på den, for hvorfor 170 bar på dem alle? Jeg ved ikke hvem der har justeret dyserne i sin tid da bilen er importeret.

Jeg vil gerne vide om der er forskel på dyser i N/A diesel og turbomodellen? Og hvad skal det rigtige åbningstryk være?

Et andet spørgsmål. Jeg har netop købt en brugt 2,5N/A motor for 4000 kr. og skiftede den ud med den gamle 2,5TD motor i min 90" så jeg kunne komme ud og rulle hurtigst muligt Men!!! Motoren var Totalt slidt op og jeg konstaterede dette efter at motoren var monteret i bilen her i weekenden og efter at den ikke kunne køre uden Klonk Klonk-lyde så jeg pillede toppen af og kunne konstatere et revnet og (meget)brændt topstykke samt en defetk krumtap med pålimet remskive ved forreste notgang, utæt for olie som en si og meget slidte cylinderforinger samt utæt dieselpumpe O.S.V. Det har været en meget træls oplevelse og jeg står ikke til at få mine penge tilbage ØV. Nu har jeg besluttet at bruge den tid det end måtte tage for at renovere den motor som jeg startede ud med at have i bilen, nemlig 2,5td. Den ser meget fin ud indvendig, men den havde temmeligt meget underkompression med dertilhørende lufttryk i topdækslet samt meget røgudvikling (det er den motor med dyser på 170 bar). Jeg har kunnet konstatere at det bagerste stempel er revnet lidt og har bestilt et nyt. Mine stempelringe havde overskredet max tolerencen og olieringen gapte over 1mm. Kan dette have resulteret i den megen røgudvikling (blå-hvid røg)samt underkompressionen eller kan der være andet galt? Det positive er nu at jeg kun tager to timer og 10 minutter at pille motoren ud. Øvelse gør mester.

Kære kære forum giv mig lidt opmundring.

Min serie 2a står netop klar til at udfordre snestormen:)

Venligst Claus Pihl
Index
43129: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (20-02-2007 19:36:15) (svar på 43127)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Det er lidt svært at komme med opmuntring i disse situationer, men efter princippet om at egen lykke er udmærket, men andres ulykke er ikke at foragte, kan du se på dette billede.
Sælger vidste godt at bagvangen så sådan ud, men huskede ikke lige i handelssituationen at berette om forholdet, tværtimod mente han at rammen var meget fin.
Dette ses først når tanken er nede eller gulvet oppe. Der var just skiftet gulv!!!!!
Nå, prisen var heller ikke i top!
mvh
Knud, der har fået et større job på nakken.
Index
43130: sv: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (20-02-2007 20:29:58) (svar på 43129)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.11)
Åbningstrykket på dyserne til 2.25, 2,5 og 2,5TD er 140 bar for nye og 135 bar for brugte. Måske har man hævet trykket ud fra en filosofi om at motoren vil ryge mindre ved højere tryk. Mht. den udslidte motor vil det vel være på sin plads at du fik pengene igen. Pas på med hvor du sender din TDmotor til renovering, det er et job som virklig kræver omhyggelighed og akkuratesse.
Index
43138: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (20-02-2007 22:30:34) (svar på 43127)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.222.153)
Hej Claus

Det er dine stempelringe som er færdige = olie forbrug og underkomp. Skal du gå hele vejen så få målt alle stempler og cylindere op for slid, så du ved om de er indenfor tolerancerne. hvis ok så der det bare at få den honet op og så nye stempelringe. kig lige dine ventiler/top når den nu er af.

Lavede selv operationen på min 2,5 N/A i sommers efter en tur i sverige hvor olie forbruget var større end diesel forbruget......nu er det en utæt pakning jeg skal have kigget lidt på, ØV.
men efter en at have honet cylinderne og skiftet stempelringe, samt renoveret top, er olie forbruget minimalt og røgen er helt væk...

Med kæder og stropper monteret til i morgen....
Serie III Hilsen
Anders
Index
43175: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (21-02-2007 19:23:39) (svar på 43127)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.206)
Jeg ville straks pille den gode 4.000-DKK-motor ud igen og tilbagelevere til sælger med ufravigeligt krav om returnering af det fulde beløb....
Index
43176: sv: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (21-02-2007 19:52:13) (svar på 43175)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg er enig med Paul i at sælger burde tage motoren tilbage!
Specielt hvis sælger også er medlem af DLRK. Han burde vide at motoren var SÅ slidt og burde have oplyst derom. Prisen havde så også været en anden.
Lad dette være en opfordring til altid at være ærlige overfor hinanden i klubben, men også at det er vigtigt at checke grundigt inden køb. Når jeg handler med andre klubmedlemmer forventer jeg (måske naivt) at de er ærlige og ikke prøver at skjule evt. fejl og mangler!
Der kan hurtigt komme rigtig dårlig karma i egne rækker hvis vi ikke behandler hinanden ordentligt. Det der med svindel og humbug hører ikke til i DLRK!
Vh,
Ole Pars, 3338
Som går i købstanker..
Index
43179: sv: sv: sv: Tryk på dyser og dårlig karma! (21-02-2007 21:15:13) (svar på 43176)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Tak for opmundringen!

Det er sidste gang, jeg køber en brugt motor af nogen. Jeg mener bare at en brugt motor til 4000 kr skal være i orden. Jeg købte en gang en brugt motor til min Peugeot 205 og den nåede jeg at køre 300.000 km. i. Problemet er at sælger ikke selv har haft den startet. Jeg talte med den sælger som sælger købte den af og han købte den af en tredie mand i en byttehandel. Sælger som jeg købte motoren af fortalte at andensælger var pålidelig og god at handle med, som en slags garanti eller kvalitetsstempel? Jeg har opgivet at gøre mere ved sagen selvom at jeg ærger mig godt og grundigt over de 4000 kr som kunne bruges på at renovere min 2,5TD. Jeg har indtil nu kun oplevet ærlige og venlige mennesker her i klubben indtil nu og regner dg også med at købe videre her i roverbørsen. Jeg mener blot, at man ikke skal sætte noget til salg, hvis man ikke er mand for at stå inde for det solgte. Jeg kunne i princippet bare sætte motoren til salg på roverbørsen igen og håbe på at give aben videre. Til de int. så har jeg lagt et billede af topstykket ind på min hjæmmeside www.serie2a.dk under 90"

Ang. mine dyser så bliver de justeret tilbage til 135 atm. / 136 bar. Endnu en gang tak for hjælpen, her på en god dag som vejhjælp!

Claus Pihl