tilbage

Land Rover Forum  

Index
43763: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 08:45:19)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.125.88)

Hej

I forbindelse med skift af kryds skulle jeg afmontere min kardan, kom jeg til at trækker min kardan fra hinanden.

Nu kommer det store spørgsmål så.. Hvordan får jeg den lige samlet den korrekt igen?? Jeg vil sige på et skala fra 1-10 så driller det rimelig meget.

der er tale om en standard forkardan til en 110" Bus, TD5 fra '99.

110" hilsner fra Skanderborg

Brian Jøregensen
Index
43764: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 10:06:27) (svar på 43763)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Hej Brian, krydsne skal sidde på samme måde i begge ender.
Mvh.
Kenneth Poulsen
Index
43777: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 13:03:08) (svar på 43764)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Ikke hvis man læser i den originale work shop manual. Der står at de skal have et offset på ca 45 grader.

Jakob.
Index
43780: sv: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 14:52:42) (svar på 43777)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
I min Work Shop Manual er der billede af, at de sidder lige over for hinnanen og at der på siden af glidestykket er to pile der skal sidde over for hinnanen.
Og mine egne kardaner er monteret lige overfor hinnanen.
Men men det er for serie III, kan være det er anderledes for 90"/110"???
Dobbeltcheck!
Mvh
Kenneth Poulsen - hvis Volvo kardankryds også er monteret lige overfor hinnanen.
Index
43782: sv: sv: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 15:46:09) (svar på 43780)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Hvis man har 10 kloge mekanikere og spørger dem om råd mht. samlingen af kardaner, vil de 5 mene det ene og de 5 det andet, ganske ligesom, hvis man rådspørger aktieguruer om man skal købe aktier nu, halvdelen siger sælg og halvdelen siger køb.

Jeg har læst servicemanuals der beskriver samlingen på den ene måde og illustrationen viser det andet.

På 2-leddede kardaner har jeg set den forreste samlet på en måde og den bagerste på den anden måde ab fabrik.

Det er aldrig lykkedes mig at få den endegyldige sandhed.
Jeg har heller aldrig kunnet mærke forskel på om kardanen er samlet på den ene eller anden måde.

Hvis der er pile samler jeg altid kardanen så de 2 pile peger mod hinanden. Det er der aldrig sket noget galt ved.

mvh

Knud
Index
43783: sv: sv: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 15:49:08) (svar på 43780)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Det kan godt være det er anderledes på seriebiler. Jeg har talt med en fyr fra UNI-cardan, der sagde at det er normalt, at de sidder lige overfor hinanden, men på visse biler sidder de i 45 grader. Sådan sidder de eksempelvis Defender og på forsvarets gamle GD'er.

Jakob.

PS. Jeg mener han forklarede noget med at årsagen er noget med vibrationer i længderetningen, som så er anderledes når kardanen ikke sidder fuldstændig parallelt med bilens længdeakse. Det vil jeg dog helst ikke hænges op på.

Index
43787: sv: sv: sv: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 17:46:41) (svar på 43783)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.179.215)
Det er flangerne på henholdsvis diff. og udgangsaksel der afgør hvordan kardanen samles.
Hvis flangerne er paralelle(både op og ned eller fra side til side)skal krydsene placeres over for hinanden.
Det giver mindst modstand, og kurven for når kardanen kører lettest, og når den gør modstand, er ens i begge ender.
Hvis flangerne ikke er helt parallelle, bliver modstanden større, og det kan give vibrationer.
Når man forskyder krydset i den ene ende, bliver kurverne forskellige så man får flere mindre vibrationer.
Det kan dæmpe evt. støj, men giver en lidt større modstand, og dermed lidt større slid.
Det er altså et kompromis mellem støj eller slid, og kun relevant hvis flangerne ikke er paralelle.

Venlig hilsen
Hartley
Index
43815: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (08-03-2007 10:42:47) (svar på 43763)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.103.254)
Hej Brian. Krydset er der mange der har svaret på, så her er en generel regel.
Skil, afmonter eller fjern aldrig noget unden at banke kørneprikker først. Hvis det ikke er umuligt at lave kørneprikker, brug da en ridsespids, helst hårdmetal. Selvfølgelig skal man ikke ridste/kørne på steder hvor det er kritisk, feks. lejeflader, anlægsflader til pakninger osv. Jeg har gode erfaringer med at tage billeder med digitalkamera, hvor delene er adskilt og ligger som en "eksploderet maskintegning" så kan billederne hurtigt findes frem på kameraet når delene skal samles igen.

Hilsen
Mads, Odense.
Index
43841: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (08-03-2007 18:28:04) (svar på 43763)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Brian,

Har lige været inde under min 110'er bus, og der er, som Jakob er inde på, en forskydning på 45 gr. - og jeg har aldrig haft kardanen trukket fra hinanden i samlingen - derfor gætter jeg på, at det er den rigtige vinkling.

/Ib