43787:
sv: sv: sv: sv: sv: Ups...Kardan skilt ad hvordan samles den (07-03-2007 17:46:41) (svar på
43783)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 83.93.179.215)
Det er flangerne på henholdsvis diff. og udgangsaksel der afgør hvordan kardanen samles.
Hvis flangerne er paralelle(både op og ned eller fra side til side)skal krydsene placeres over for hinanden.
Det giver mindst modstand, og kurven for når kardanen kører lettest, og når den gør modstand, er ens i begge ender.
Hvis flangerne ikke er helt parallelle, bliver modstanden større, og det kan give vibrationer.
Når man forskyder krydset i den ene ende, bliver kurverne forskellige så man får flere mindre vibrationer.
Det kan dæmpe evt. støj, men giver en lidt større modstand, og dermed lidt større slid.
Det er altså et kompromis mellem støj eller slid, og kun relevant hvis flangerne ikke er paralelle.
Venlig hilsen
Hartley