tilbage

Land Rover Forum  

Index
46434: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (14-05-2007 22:58:34)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.107.219.166)
Hej

For at kunne skifte 2. gears tandhjulet på hovedakslen (SIII 1977) skulle en låsering afmonteres. Den ligger i en rille (ved de røde pile), og er ikke i gængs forstand en "låsering" - i hvert fald ikke i min verden, al den stund at den ikke har øjer, der kan fiskes med en låseringstang.

Efter lang tids fumlen med et par små skruetrækkere og et stigende irritationsniveau lykkededs det at få den op. Dog deformeret, men den skal under alle omstændigheder byttes til en ny ved montering.

Men findes der et stykke værktøj, der let og elegant kan snuppe sådan én? Bare til en anden gang.


Niels K. Petersen (6803 / reg øsj)
Nu uden hud på knoerne
Index
46435: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (14-05-2007 22:59:59) (svar på 46434)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.107.219.166)
...Og så lavede jeg igen mit glansnummer, og glemte billedet!

Undskyld!
Index
46449: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (15-05-2007 09:55:33) (svar på 46435)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Det er meningen at den skal udskiftes, det er en alm. forbrugsdel -så den kan ikke fjernes uden at blive deformeret.

/tony
Index
46450: sv: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (15-05-2007 10:29:32) (svar på 46449)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Tony.

Eller også er det omvendt - Den er en almindelig forbrugsdel, fordi den ikke kan fjernes uden at deformere.

Det er humoristisk ment, så der skulle have været smiley, hvis jeg måtte.

Jakob
Index
46451: sv: sv: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (15-05-2007 11:22:55) (svar på 46450)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Mener du sådan een her:

:)

Den må du godt bruge, men ikke sådan heelt vildt med 32 på hver linje sammen med flyvende køer osv. Læs selv retningslinjerne.

/tony
Index
46461: sv: sv: sv: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (15-05-2007 21:52:58) (svar på 46451)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.107.219.166)
Alt sammen meget interessant - men nu var det ikke et kursus i moderne tegnsætningskultur, som jeg primært efterlyste.

Er der nogen, der har gode tip til nemme måder at fjerne sådan en låsering, uden at det skal lægge beslag på halvanden time og på langt sigt betydeligt længere i forkortet levealder grundet forhøjet blodtryk?

RH Niels
:-) (jeg vil også være med....)
Index
46467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (16-05-2007 07:31:34) (svar på 46461)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Kære Niels Kristian.

Slap nu lige af, forhøjet blodtryk skriver du, jammen jamen køre du ikke serie bil, altså så har man god tid ellers tager man den, så man når at få sjælen med ;-).

Nå, men nu til de gode råd;

Af montering, der skal bruges 2-3 lange smalle skruetrækkereder så lange som fra akselenden og ind til løseringen og en skruestik med alubakker.
Spænd akslen fast i skruestikken og så er det bare en af skruetrækkerne ned bag låseringen og vrikke vrikke og en mere i og så flytte den forrige og så videre, pludselig kan du få den tredie skruetrækker ind fra ende af ringen og så vippe opad med denne samtidig med at du virikker ud af med de andre, tænk på når du skifter dæk og vupti så er den fri og kan trækkes af.

Montering;
Der skal egenligt ikke bruges noget specialværktøj, men et stykke rør der lige passer på akslen stukket pænt af er godt til at skubbe den ned med.
MEN inden da har du taget den mindste motorsavskædefil du kan finde ( og den skal værken være fra TH eller HN da de er rimelig hårde de der ringe) og filet en lille bue i begge enderne af ringen, så kan du nemlig bruge en alm låseringstang af passende størrelse næste gang.

Med venlige rover hilsner

Ole #493

PS, Jo der findes et autoriseret LR værktøj til det, men jeg har kun set det på billeder og tegninger.
Index
46462: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (15-05-2007 22:06:19) (svar på 46434)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.118.107)
Ja der findes en tang som er flad på kæberne så den kan gå imellem ringens ender, der findes ca lige så mange størrelser som ved almindelige låseringstænger, så det er ikke nok bare at købe en enkelt, hvis du vil være skker næste gang.
Jon
Index
46487: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (16-05-2007 22:48:42) (svar på 46462)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.107.214.89)
Hej, og tak for svarene

Jeg er faldet ned igen....så slemt var det jo heller ikke. Og det er jo sandt at en Seriebils kører bør have en tålmodighed ud over det sædvanlige ;-)

Men afmontering af låseringe, der smutter LIGE som man er ved at have dem, og enten bliver siddende eller flyver ud i værkstedet, bliver aldrig min favoritbeskæftigelse.

Tak for tippet med filen - det skal prøves når jeg har købt dele og samler igen.

VH Niels 6803 /reg øsj
Nu også med adskilt transferbox