46467:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Låsering på hovedaksel i gearkasse - hvordan i alverden afmonteres den? (16-05-2007 07:31:34) (svar på
46461)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (
ip-adr: 80.161.16.165)
Kære Niels Kristian.
Slap nu lige af, forhøjet blodtryk skriver du, jammen jamen køre du ikke serie bil, altså så har man god tid ellers tager man den, så man når at få sjælen med ;-).
Nå, men nu til de gode råd;
Af montering, der skal bruges 2-3 lange smalle skruetrækkereder så lange som fra akselenden og ind til løseringen og en skruestik med alubakker.
Spænd akslen fast i skruestikken og så er det bare en af skruetrækkerne ned bag låseringen og vrikke vrikke og en mere i og så flytte den forrige og så videre, pludselig kan du få den tredie skruetrækker ind fra ende af ringen og så vippe opad med denne samtidig med at du virikker ud af med de andre, tænk på når du skifter dæk og vupti så er den fri og kan trækkes af.
Montering;
Der skal egenligt ikke bruges noget specialværktøj, men et stykke rør der lige passer på akslen stukket pænt af er godt til at skubbe den ned med.
MEN inden da har du taget den mindste motorsavskædefil du kan finde ( og den skal værken være fra TH eller HN da de er rimelig hårde de der ringe) og filet en lille bue i begge enderne af ringen, så kan du nemlig bruge en alm låseringstang af passende størrelse næste gang.
Med venlige rover hilsner
Ole #493
PS, Jo der findes et autoriseret LR værktøj til det, men jeg har kun set det på billeder og tegninger.