tilbage

Land Rover Forum  

Index
47866: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 17:48:40)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Alle

Jeg har lige en forespørgsel på batterier i min Td5 110

Jeg har faktisk overvejet inden vi stikker afsted til Nordkapp at få en løsning på batterier a'la Wiberg+wiberg hvor man har et startbatteri og et til forbrug.

Vi kommer til at bruge en converter 12v-220v da vi skal oplade fotoudstyr bærbar etc.

Er der nogen der har erfaringer med denne løsning og er det til at installere med splitchargerelæ osv.

Mit nuværende batteri kan sagtens starte Defenderen men den har noget vædske eller klistret stads omkring polerne.......er det syre?

Det ville være en træls historie at holde langt fra alfarvej med et fladt batteri.

Håber endnu engang at i...kære logebrødre vil overdænge mig med jeres erfaringer på området

Mlrh
Peter Toft
Index
47872: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 20:51:29) (svar på 47866)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Monteringen er ikke så slem, bare man har pladsen til at lave det ordenligt.
"Snasket" skal du barre tørre af. Men tag eventuelt en syremåling på dit batteri, når du regner med, det er fuldt opladet. Det viser et rigtigt godt billede af batteriets stand. Og husk at måle alle celler, da de gerne skulle være ens. Hvis ikke du har en syremåler, så køb en. Den koster en tyver i Bilka og alle andre underlige steder. Og de virker fint til dette formål.

Håber du blev klogere

Jimmi
Index
47873: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:18:44) (svar på 47872)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jimmy

Jo lidt klogere blev jeg.
Jeg er ret sikker på at det er det originale batteri fra 2001 der sidder i kassen.
Og umiddelbart ser det helt lukket ud og så kan det vel være svært at måle syremængde.
Nå men det var nu også mest den anden løsning med 2xbatteri jeg var nysgerrig på.

Såvidt jeg kan læse er det på flere ampere end dem Feks. Exide producerer, Kan det ha betydning for startvillighed........som jeg kunne se i deres beskrivelse er et model 900 batteri på 800 En......det er vel kraftigt nok eller hvad?

Mlrh
Peter Toft
Index
47874: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:38:29) (svar på 47872)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.244)
Separat forbrugsbatteri og startbatteri er absolut en god løsning, de færdige spiltcharge systemer hvor du kan overvåge batterierne kan kun anbefales. Hvis man ønsker en billigere gør det selv løsning er det også muligt, der findes flere foreslag rundt omkring på nettet.
Jeg har selv kørt med et hjemmelavet setup til køleskab og den slags i mange år, og det virker upåklageligt, men jeg ville da hellere end gerne have den "ægte" vare. Kan iøvrigt anbefale deep cycle som forbrugsbatteri da et sådant bedre tåler at blive afladet.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Lifes too short for boring cars......
Index
47877: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:44:36) (svar på 47874)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Steen

Jamen det var præcis det jeg havde i tankerne.

Jeg har set en løsning med et kraftigt startbatteri og et deep cycle forbrugsbatteri fra Exide........er det en ok løsning......jeg mener også at der er et ibs modul til at overvåge det hele med.
Mit spørgsmål går mere på om det er svært selv at montere eller skal der fagfolk på sagen ??

Mlrh

Peter Toft
Index
47881: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:56:56) (svar på 47877)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.244)
Hej Peter ! Det lyder som et rigtig godt setup, især hvis prisen også er iorden. Jeg vil mene at de fleste selv kan sætte dette system i bilen, men det er måske bare fordi jeg selv er elekriker, ellers kan det være du kan få en til at kigge med over skulderen når du laver det.

Jeg fandt lige et link fra min hjemmeside hvor en Englænder forklarer, i store træk hvordan han har gjort med et tilsvarene system.
Lidt nede af siden "Dual Battery Setup"

http://www.bigsky-adventures.com/videos-landy.shtml

mvh

2547 Steen

http://www.sitecenter.dk/laro
Index
47883: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 22:08:35) (svar på 47881)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Steen

Ja det med prisen har jeg ikke helt styr på men jeg kan da regne ud at det er en dyrere løsning end den Poul nævner.

Jeg var lige inde og kigge på linket......umiddelbart ser det ikke så svært ud og hvis der så samtidig findes et simpelt diagram eller vejledning......så tror jeg nok jeg kan få det til at virke......Vi drager nord på om 12 dage......så skulle det gerne virke. :-)

Peter
Index
47878: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:47:53) (svar på 47874)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

På min 110" havde jeg mokset to batterier ned i kassen under fører sædet. Principielt var de parralelt forbundet og ens. Jeg havde dem adskilt med et kraftigt relæ, der koblede dem sammen når motoren kørte og der ellers blev ladet på batterierne. Det batteri der blev frakoblet havde jeg strømudtag på, som vi brugte til oliefyr, køleskab osv.

Nu ved jeg godt det ikke er den rigtige måde at gøre det på, men det er billigt. Batterierne var nogle jeg f.eks. købte hos Biltema. Med brug af spil og alt det andet holdt de tre år uden problemer. Så blev der indkøbt nye og de gamle røg. Jeg vil vove at påstå det er den billigste måde og man har ligeså meget fornøjelse af det, som at købe den dyre løsning og dyrer batterier.

Jeg har kørt med de "gode" batterier, men oliefyr og spil splittede dem ad næsten lige så hurtigt. Måske kunne de så holde 3,5 år i stedet for.

På en sommerferie fik vi afladet et batteri fuldstændigt. Godt nok på en VW T4, men den var s.. træls at skulle skubbe i gang på en svensk skovvej. Siden har jeg brugt den anden løsning. Når jeg finder et sted i RR'eren hvor der er plads kommer der også et ekstra i der.

Mvh

Poul
Index
47880: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:56:51) (svar på 47878)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Poul

Ja det var da en billigere måde at gøre det på.

Ang. relæ hvilket har du brugt og det med at koble fra ? var det med en kontakt ?
Nå men tilbage til det med at knokle 2 stk batterier ned i sæde kassen.....lavede du selv et beslag til fastgørelse og hvordan ?

Peter
Index
47884: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 22:08:53) (svar på 47880)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.129)
Her er et link til en billig løsning på Landroverweb.com men de findes mange forskellige steder.

http://www.landroverweb.com/Splitchargerelay/Split-charge-relay-1.htm

mvh

2547 Steen

http://www.sitecenter.dk/laro
Index
47885: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 22:16:43) (svar på 47884)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Steen

Jamen det virker da rimelig overskueligt

Så må jeg igang med at bikse noget sammen der virker......og helst inden ferien

Tak for rådene

Peter
Index
47887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 00:08:55) (svar på 47885)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej

Jeg har 2 batterier i min disco, de er koblet sammen med et forvarmer relæ fra en golf, Relæet er styret af d+ fra generatoren. det var noget jeg lavede i 2004 da vi skulle til Island og har fungeret fint siden. Pris relæet fandt jeg i min kammerats rodekasse og batteriet er det billigste fra onkel harald.

Hans Martien
Index
47890: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 07:39:50) (svar på 47880)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej Peter

Jeg må med skam melde, jeg kan ikke huske hvordan jeg fik dem gjort fast.(en rødmende smilie)

Det er ikke umuligt at der var så lidt plads, et de mere eller mindre holdt sig selv på plads. Ellers er det nemt med en bagagestrop der blev skruet fast i bunden. Det har jeg i min båd. Det holder når jeg sejler over Øresund med 50 knob.....

Ellers præcist som Hans Martien beskriver.

Det som jeg synes er sværest, er at få lednonger og kabler ført rundt, så de ikke ligger op af skarpe kanter etc..

Mvh

Poul

Index
47896: sv: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 09:22:10) (svar på 47880)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har en lignende løsning med et relæ mellem to almindelige 90A batterier. Disse er større end standard batteriet. De er monteret på den anden led i forholdt til det originale batteri. Det vil sige at de sidder på tværs af køreretningen. De er monteret henover fordybningen i batterikassen og det er standard batteriholder-profilen der bruges til at holde dem. Det eneste der er modificeret, er at der bruges to 6mm gevindstænger, der er lidt længere end standard til at holde profil jernet. Disse to stænger går så lodret ned i vognbunden. Profil jernet ligger midt henover de to batterier.
Det kan i øvrigt siges at det er Berthelsen i Sjelle, der har monteret batterierne. Jeg har kun monteret relæet og et voltmeter.

Jakob Edelvold Scheibye.
Index
47905: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 10:57:22) (svar på 47866)
Jakob Langkilde Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.15.106)
Hej

Jeg køre med en dobbelt batteri løsning fra wiberg.
Det er den "billigste" løsning fra IBS. jeg ved ikke helt hvad man får mere i den dyre?

Jeg er meget tilfreds. Det var nemt at montere og virker i det daglige uden problemmer.
Det har dog en svaghed, den måler forkert når det er rigtigt koldt. Og rigtigt koldt det er under -20 grader.
Men det fungere stadigvæk det er kun display delen der viser for høj spænding.

Mit forbrugs batteri er et deep cycle fra mit lokale båd center. Det skal dog siges at der ikke var meget ekstra plads i batteri kassen i min 110 TD5, men det gik lige. Det originale batteri er en ordenlig kleppert.

Jeg køre oliefyr, arbejdslampe og andet forbrug på ekstra batteriet. Det er en god sikkerhed.

Mvh. Jakob Langkilde Madsen
Index
47911: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 16:27:32) (svar på 47905)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Alle

Jeg kan se på jeres løsninger at det er op til flere muligheder og at der er stor forskel på hvad det kan koste.
Nu vil jeg undersøge både den billige og den dyre og mon ikke jeg får styr på strømforsyningen inden længe

Foreløbig tak for alle jeres svar...........Pragtfuldt at ha et forum i baghånden når man er lidt rådvild.

God Sommer

Peter Toft.
Ps..Jeg vender nok tilbage med hvad løsning det nu bliver
Index
47918: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (25-06-2007 20:40:02) (svar på 47911)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.148.33)
Hej Peter
Faldt over denne løsning som virker simpel at installerer og 80A relæ burde være nok:
http://www.olav-hansen.dk/skillerelae.htm

mvh
Henrik
Index
47962: sv: sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (26-06-2007 19:41:02) (svar på 47918)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Henrik

Jeg må med skam tilstå at jeg har bestilt den "dyre" løsning hos Wiberg+Wiberg.
med ibs system og hele molevitten.

Men den løsning du har linket ser også rigtig god ud og jeg har også set en del andre og mere spartanske som helt sikkert vil virke .....men jeg kunne ikke dy mig........du ved mig og grej....hehe.
Nå men jeg glæder mig til at få styr på strømforsyningen.

Håber i har det godt og at i får solgt jeres fantastiske ejendom........jeg håber i finder eller har fundet et sted der kan rumme jer.

Jeg ringer nok snart til dig for et besøg.

Mvh Peter