tilbage

Land Rover Forum  

Index
48739: hjulbolte (16-07-2007 22:17:35)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.88)
Ærede forum, jeg har igen ladet et professionelt værksted pille ved min RR - denne gang et dækværksted, som skulle lappe et punkteret hjul. Det viste sig efter et døgns stilstand at de ikke havde fået det tæt .. men de var så villige til at prøve igen i dag. Derfor ville jeg skrue hjulet af og tage det med; men jeg kunne ikke løsne så meget som en eneste af hjulmøtrikkerne. Nu er det sådan at jeg succesfuldt har kunnet løsne f.eks. samtlige bolte i min 109ers undervogn; og jeg har lige skiftet stræberarme i min anden RR, her kunne jeg også løsne alle boltene så selvom jeg måske nok har spaghettiarme så kan jeg godt trykke til. Mine hjulbolte er normalt spændt med 120 Nm og er iøvrigt diskret smurte med fedt og ikke spor rustne; så det er rent 'spænd' der holder dem fuldstændig klippefast. Jeg har prøvet 'alt' og afslutningsvis hoppet energisk op & ned på 75 cm vandrør sat på nøglen og det der endte med at give sig var den ½ tomme firkant som 27 mm toppen sad på, firkanten er vredet 30 grader - og så er det jeg ikke ved hvad mere jeg skal finde på. Jeg har ikke noget 3/4 tomme eller større. Svejse 27mm-toppen på en meter jernbaneskinne?

Værkstedet, de forsikrer at alufælge altid bliver spændt med moment; det er mine da også blevet, men hvilket mon. Men jeg må vel så have bilen derover; selvom den egentlig helst skulle stå stille indtil jeg får tid til at skifte motor på den (..) nå, spørgsmål:

Er det sådan, at hvis møtrikkerne går 'let' på gevindene når de engang kommer af, så er boltene ikke blevet strakt og dermed ødelagt, eller kan dette ikke konstateres sådan - for hvis boltene nu også skal skiftes, så vil jeg da helst forsøge at få værkstedet til at tage ansvaret for det?

mange venlige hilsener til alle her,

Jan Østberg
5876 NSJ
Index
48744: sv: hjulbolte (16-07-2007 23:13:58) (svar på 48739)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hej!

Jeg _formoder_ ikke at dine hjulbolte skal skiftes. Der skal spændes med et helt sindsygt moment førend de tager skade...

Du kan kontrollere ved at måle gevindet med en gevind-følelære.

(Der kan være strækskader på en bolt, uden at det kan ses på gevindet, men i dette tilfælde (med et så grovt gevind) er det en rimelig teoretisk mulighed)

120nm lyder meget rigtigt for en stålfælg. Alufælge ved jeg intet om.

Til rigtige stædige bolte lavede jeg - førend jeg købte mig et rigtigt 3/4" topnøglesæt - en hjemmelavet L-nøgle. En sådan laves ved at svejse en 3/4" firkantadapter på en længde (fx 1.5 meter) 30mm akselstål. Derefter giver de fleste bolte og møtrikker fortabt...

Hvis alt andet ikke virker, så placerer man l-nøglen på den forulempende bolt og derefter placerer donkraften under den fjerneste ende af l-nøglens håndtag. Resten er blot et spørgsmål om at lade hydraulikken og tyngekraften gøre arbejdet for sig... (Men man er her ude i nogle momentstørrelser som kan være skadesforvoldende i forhold til LR-hjulbolte. Metoden er mere anvendelig når man står med grovere sager - som fx landbrugsvogne.)

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
48745: sv: sv: hjulbolte (16-07-2007 23:54:29) (svar på 48744)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.88)
Tak for svaret, Kim! .. jeg håber så at der er meget langt op til det evt. deformerende moment, for selvom jeg ikke har meget begreb om det, så vil jeg da gætte på, at jeg har ydet måske lige over 500 Nm .. ved at stå der og hoppe med mine 80 kg på 75 cm arm..? Men jeg er beroliget, og så må jeg skaffe mig en følelære og kontrollere gevindene når møtrikkerne kommer af.

Et 3/4 tomme sæt - bare et lille et - skal jeg også se at få anskaffet, men L-nøglen, den kan jeg lide, den er altså god at have, omend jeg deler din vurdering af at den i kombination med hydraulik/vognens vægt bør bruges med forsigtighed på de fine engelske biler, men det er lige sådan en ting som er guld værd når man står der. Jeg hælder godtnok her sidst på aftenen til, at det er bedst hvis det samme værksted kunne få lov til at løsne de bolte. Den luftnøgle de har brugt kan vel også løsne dem igen, og så er eventuelle skader åbenlyse hvis de er der. Så er det så bare at det plejlstangsleje jeg mener at kunne høre (og nu har lyttet til over de sidste 3000 km..) ikke uheldigvis lige beslutter sig for at stå af på de 15 km derover.

Sandsynlighed? Aner ikke hvad det er. Jeg synes jeg kommer ud for de mest usandsynlige hændelsesforløb med mine rovere. Og sådan er vi mange der har det .. så det kan alligevel være jeg ender med at lave mig en L-nøgle i morgen!

Mange tak
Jan Østberg
Index
48747: sv: sv: sv: hjulbolte (17-07-2007 08:04:04) (svar på 48745)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
lidt varme gør altid underværker
mvh
Hans
RRCBobtail
Index
48749: sv: sv: sv: sv: hjulbolte (17-07-2007 08:45:05) (svar på 48747)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.226)
Det er så ikke første gang i historien, at visse hurtige typer på dækcentre/værksteder, har glemt at stille luftnøglen om fra lastbilsmoment til personvognsmoment.

Jeg ville nok i denne situation ikke vælge at varme, idet det jo ikke er rust, der er grunden til kvalet.

Hvis dine fælge og dæk ikke kan holde på luften, skyldes det med stor sandsynlighed, at du har tæringer på anlægsfladerne. Det eneste, der er at gøre, er at få fælgene glasblæst og malet. Jeg døjede med evindeligt tryktab i flere år, før jeg fik taget mig sammen og fik fælgene ordnet. Tanken er værre end handlingen! :-)

mvh
Knud
Index
48813: sv: hjulbolte (18-07-2007 13:17:04) (svar på 48739)
Bjarne Dalgaar (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.115.153)
Hej

Ikke fordi jeg har de store erfaringer med emnet, men jeg bruger et noget længere vandrør når der skal tages ved.

Bjarne