tilbage

Land Rover Forum  

50862: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (08-09-2007 14:35:06)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.195)
Står og mangler en viscosekobling til ventilatoren på min defender 130" 300 TDI fra 96`. Nogen der ved hvor en sådan fås på en søndag på sjælland ?

PFT ! Henrik
50864: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (08-09-2007 15:21:13) (svar på 50862)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Henrik
Det kan da godt være at din viscosekobling er defekt, men ud af landevejen er det fart vinden der køler din motor, det er kun ved tomgangs og kø kørsel, at du skal have problemer hvis den er defekt, ellers er det en stoppet køler, defekt termostat eller vandpumpe og da jeg kan se at du har skiftet termostat og vandpumpe, må det være køleren. Mvh. MS
50872: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (08-09-2007 21:35:15) (svar på 50862)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.221.169)
Hej Henrik

Er enig med morten.

Du skrev i en anden tråd at motoren var/er nyvasket - med højtryksrenser? Har du tjekket at stik mm. sidder som det skal - du har jo snart været hele motorrummet igennem.

Sidste år da min air-con gik - skulle jeg skifte ny air-con køler.

Jeg havde ikke planer om at min alm. køler skulle udskiftes for den så helt fin ud - alle lameller mm var der. Indtil jeg lige tog en fingernegl og kørte hen over køleren - så raslede alle lamellerne af - så da den aligevel skulle ud kunne jeg lige så godt bytte til en ny.
Så - tjek lige om lamellerne er ok på din køler.

Jeg havde ligeledes på et tidspunkt nogen lunde samme symptomer som dig. Vandtemp. gik op i det rødefelt - så kunne jeg vælge at køre videre og lige pludselig faldt den - eller også holdt jeg indtil siden så faldt den også. Til at starte med skete det kun få gange - men over tiden blev det oftere og oftere og til sidst dagligt. Men i mit tilfælde kom der altid kun kold luft ud af varmeapp. indtil tempviser faldt til normal området - så var der masser af varm luft.

Det var en ganske lille utæthed i en pakning mellem motorblok og vandpumpe der var årsagen(den var så lille at man faktisk ikke kunne se at der kom vand ud).

hilsen
Eddie
med disco 300 Tdi ´95
50878: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (09-09-2007 08:45:09) (svar på 50872)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.59)
Hej igen.

Har lige været ude her til morgen,og sikke frisk morgen, og kigge og "føle" på lamellerne. De virkede fine og "faste".
Så nu er der vist kun tilbage at køleren evt er stoppet og så den hersens viscosekobling. Den var der i øvrigt mere slør i end jeg kunne forestille mig er meningen.
Så dagens program hedder at spule kæler og så afvente at få fat i en ny viscose.....

Men jeg takker for al jeres hjælp, for ellers havde jeg bare stået og kigget opgivende på det. Tak igen ;-)

Henrik
50879: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (09-09-2007 08:54:23) (svar på 50878)
Karina Ludvigsen + #5808, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.125.183)
hej henrik, tror nok man kan låse koblingen med et lille stykke blik der sidder på den, kan man ihvert fald på nogle. det kunne jo være en løsning indtil der kunne købes ny
50880: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (09-09-2007 09:14:18) (svar på 50879)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.59)
nogen der har prøvet dette med blikket ? har overvejet en klat lim..

henrik
50913: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 09:15:06) (svar på 50880)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Dette blik sidder ikke på en 300 TDI.
Du kan Evt selv lave et, hvis du er lidt fiks på fingerene. Det undrer mig at du siger der er slør i vingen. Det skal der ikke være.
Hvis din viscose enhed ser fin ud, men kører for let rundt når den er varm, så prøv at "motionere" midten af den lille bimetal fjeder, der sidder i midten af viscose enheden. Det er den, der går ind i enheden og får enheden til at blive fast. Hvis den har sat sig, så bliver din viscose enhed aldrig rigtig fast og vingen kører dermed ikke ordentligt rundt.
Det var det der var galt med min viscosekobling for 75000km siden og den har virket siden.

Jakob E S
50916: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 10:07:52) (svar på 50913)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
Hej igen.

Jeg gav den en klat tokomponent lim i går og kunne så komme på arbejde 80 KM kørsel.
Her til morgen kørte jeg forbi Glad land rover i kalundborg og købte en ny kobling.viskose..
Og forstår på fakturaen hvorfor han hedder glad.... 1800.-

Henrik, Ejer af endnu en dims...
50917: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 10:19:49) (svar på 50916)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej

Jeg regner med at det er for nemhedens skyld at du kørte til glad.
Det må da kunne gøres billigere.
Nå men pøj pøj med projektet.

Mlrh
Peter Toft
50918: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 10:19:58) (svar på 50916)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.3.126)
Hej Henrik.

Jeg købte min hos MECA - godt nok til en 2.5TD, men det skulle vist være den samme- til ca.800+moms. Og priserne er helt i bund hvis man selv køber i GB.

Håber at det hele kommer til at fungere, og at du igen får normal køling på kareten.

MVH Jens Jagd
50927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 12:22:18) (svar på 50916)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Henrik
Din bil og andres køles af fartvinden, så hvis du ikke kan holde temperaturen nede når du kører alm. landevejskørsel så er det ikke din viscosekobling der er skyld i det, men derfor kan den da godt være defekt, men det er kun ved tomgangs og kø kørsel og på en varm sommerdag at den "slår" til. På mange biler er der er el-blæser som er termokontakt styret og den starter aldrig ved alm. landevejskørsel. Det er nok også derfor at din viscosekobling har sat sig, den bliver aldrig så varm at den "slår" til, at den så nu bliver varm er nok din køler der er defekt. Ret mig hvis jeg tager fejl. Mvh. MS
50931: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 13:11:26) (svar på 50927)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
Sidder med et lidende udtryk i ansigtet... ;-) Det er vist uret der er noget galt med... Har lige skiftet viskosen og kørt en tur..
Stadig varm. lige indtil jeg tog et vejbump.. og så "fes" nølen ned hvor den hørte til.. sgu !

Nå men sådan et ur til at vise vandtemp med ? Hvor købes det og hvilken virker til min 300 TDI ?

Hilsen Henrik,, På vej efter flere stumper.

Forresten.. Viskosen koster incl.moms. 1010 hos meldgård. Men jeg lever af min bil og den kan/skal ikke stå stille.. Såhh .. at punge ud.
50935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 13:20:13) (svar på 50931)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.3.126)
Hej Henrik.

Lidt ærgeligt, men dog godt at du har fundet fejlen. Tillykke med det. Men som der er sagt, så er det sliddele der skal skiftes før eller siden. Så det er ikke helt spildte penge :-)

Lige en enkelt ting - Har du prøvet at holde på dine kølerslanger når den "koger"? Kan du holde om dem, er det ikke helt galt. Hvis du derimod brænder pølserne er det IKKE uret den er gal med.

Dette råd fik jeg da min 90" blev for varm...her var det dog viscosemøllen der drillede + en dårlig termostat.

Mvh. Jens Jagd
50936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 13:28:46) (svar på 50935)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
Lidt med blandet følse at skulle skrive at jeg er glad for de nyeligt skiftede dele. men er optimist og har godt set sådan på det at de ikke skal skiftes lige med det samme. samtidig får jeg rodet lidt med bilen. heller ikke skidt hvis nu en dag...
varm ? johh. men tror jeg skifter uret også. så er det ikke der. jeg bruger meget at køre med tung trailer, 1.5 til 3.5 ton. og så skal det bare virke.
Kan jeg bare køre sådan et ur fra t-hansen eller hvadsomhelst eller er det typebestemt hvad der duer og ikke duer ?

Henrik
50938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 13:43:40) (svar på 50936)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.3.126)
Hej Henrik.

Jeg ville købe et originalt ur, da jeg ikke mener at du skal tage nogen chancer mht. motortemperatur. Og så er du også sikker på at det passer til motoren.

Mht. at reparere på sin bil, så siger min kæreste altid - når jeg igen har brugt for mange penge på nødvendige reservedele - "Op med humøret - så går der da laaaaang tid inden det skal laves igen...IKKE?"

Godt at vi har hinanden, vores kærester/koner og opmuntrende LR-kammerater på forum. Så kan det ikke gå helt galt... ;-)

MVLRH Jens Jagd - der til enhver tid er parat med moralsk opbakning :-)
50939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 13:48:05) (svar på 50938)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
Nemmerli` !

Henrik
50944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 15:06:27) (svar på 50936)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Husk lige at kontrollere hvor fejlen ligger. Jeg mener at den nu kan ligge 3 steder - I uret, som du selv foreslår - I føleren eller i forbindelsen mellem de to.

Bare fordi det vil være ærgeligt at skifte uret, hvis fejlen hvis det bare er en føler, der er gået.

Jakob E S
50946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 15:14:17) (svar på 50944)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
men ved at uret "går i rigtig position" når jeg slår på det er det vel der ?

henrik
50950: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 16:06:54) (svar på 50946)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ja hvis ikke det bare er en løs forbindelse bagpå.

Jakob E S
50952: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 16:09:44) (svar på 50950)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
ja. det kigger jeg lige på først. kunne jo være lidt ir.

henrik
50968: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 20:34:40) (svar på 50952)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Henrik
Når der er fejlvisning på et køleur er det som regel temp. føleren der er defekt, men eftersom det virker som om det falder på plads når du kører over et bump eller slår på det, så kunne det godt være dit ur, men husk at temp uret viser mere varm jo mere stel det får. Og at en ledning der har ligget og gnavet mod en skarp kant måske er slidt igennem, som så får stel og får uret til at vise varm. Kontrol udføres ved at tage stikket af føler og ligge til stel, dit ur skal nu vise fuldt udslag og hvis det hænger i nålen vil du kunne se det nu.

Mvh. En som har skiftet mange temp følere, rep. lidt på ledningsnet og som aldrig har skiftet et temp ur. MS

50970: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (10-09-2007 20:45:42) (svar på 50968)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.241)
Som Morten skriver er det yderst sjældent, at det er uret, der viser forkert.

Det du beskriver kunne lyde til at viseren kan hænge og så er det naturligvis uret, der skal have lidt opmærksomhed.
Men inden du ruinerer dig selv, selv om det er fradragsberettiget, kunne du jo, som tidligere foreslået, stikke et termometer ned i kølevandet og få syn for sagen, hvor varm er den ifht visningen.

Det med at kaste sig ud i store, heroiske reparationer, uden at vide, hvad der er galt, er jo lidt galemandsværk.
Man skal ikke tro, man skal vide!

mvh
Knud
50982: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (11-09-2007 07:53:52) (svar på 50970)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.21.244)
Galmandsværk.. Jo. Men noget skulle gøres. Jeg vil nu gå ud og kigge på føler og skifte den (har den liggende). Og så kaste et sidste blik på uret når det er kommet af.

Meen. Jeg er nu kommet så vidt at jeg tør køre i den igen. (skal jo bare banke på glasset.) :-/

Henrik.
51072: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (13-09-2007 07:22:06) (svar på 50982)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.13.38)
En slutter..

Efter at have skiftet viskosekoblingen har jeg nu kørt et par dage uden problemer.
Men jeg vil gerne lige sige tak til jer der var inde over med råd og vejledning. I har været en meget stor hjælp.

Tak ! Henrik.
51074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor købes en vicosekobling på en søndag ? (13-09-2007 07:43:14) (svar på 51072)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Henrik
Det var da godt, det var bare ikke pga. din viscosekoblings udskiftning, med mindre du som tidligere nævnt kører tomgangs og køkørsel.
Mvh. MS