tilbage

Land Rover Forum  

51781: Veteran Series III (01-10-2007 09:47:46)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Hej!

Jeg går og lurer på at købe en ekstra grovt køretøj til gården, sammen med det fædrene ophav. Så kan vi køre i skoven begge to lidt mere komfortabelt end på skærmen af traktoren og så var der et projekt man ku gå og nusse om sammen. Klubben her virker rigtigt hyggelig og det skal der efter min mening til når man selv skal lære at fixe sådan en vogn.

Jeg har overvejet en Benzin Series III fra 72 og før så den kan registreres som veteran. Vi skal nok højest køre 2-3 lange ture i den om året, resten er rundt på marker og i skov og i lokalområdet.

Hvad er de samlede ejerafgifer på sådan en fyr hvis man forsikrer den herigennem klubben?

Hvad kan man få den vejet til at må trække med trailer? Der kunne godt blive brug for at måtte trække en masse last.

Glæder mit til at læse jeres svar.

mvh

Jan & Per
51782: sv: Veteran Series III (01-10-2007 10:33:55) (svar på 51781)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Skal i I skoven med bilen skal i nok kigge efter en 88", den korte model.
Bilder mig ind at 90" eren den nyere model med skruefjedre og V8-motor er mere sjov til det "grove".

Jeg har en 109" fra 1969 på hvide plader. Giver 2500,- i vægtafgift. Forsikring er som for alm personbil, den er ikke forsikret igennem klubbens rabatordning. Mest fordi jeg er tilfreds med det selskab jeg har til alle de andre forsikringer.
Da jeg tog det grønne bevis, kom den hurtigt til at hænge på maven, der hvor de korte modeller bare smuttede igennem på overlegen vis. (ja ja, jeg var blevet advaret i forvejen .... )

Min 109'er er godkendt til at trække 3500 kg (med bremser)
og uden kun 500kg !!!

Tror nok de nyere 90" ikke kan godkendes til 3500Kg på krogen. Men det er der forhåbentlig andre der lige har det nøjagtige svar på.
51783: sv: Veteran Series III (01-10-2007 10:42:26) (svar på 51781)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Med hensyn til forsikring af veteraner, så skal du nok ikke regne med at klubbens ordning er den billigste. veteraner kan forsikres meget billigt.

Jakob E S
51784: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 10:58:11) (svar på 51783)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.206)
90" må trække 3500 kg. m. bremser og 750 kg uden bremser.
51785: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 10:58:44) (svar på 51783)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
En egentlig veteranforsikring kræver jo også at bilen er "låst inde" i en garage fra november til marts. Det er bl.a. derfor den er så billig. Og derfor jeg har min veteraner forsikret som almindelig gammel bil.
51790: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 12:07:41) (svar på 51785)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Jens

Det kommer lidt an på hvilket selskab der er tale om.
F.eks kan du hos Veteranforsikring Danmark få dækningen udvidet til hele året mod et tillæg til præmien på 25%. Men da en veteran der forsikres for. f.eks kr. 100.000 kun koster kr. 760,- helårlig, så overlevet du nok et tillæg på 25%.

Se mere om dem her:
http://www.veteranforsikringdanmark.dk/Indtegningsregler.568.0.html

Mvh. Benny #2711
51791: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 12:11:21) (svar på 51785)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.215.8)
Nu er det jo ret begrænset, hvad der er af 90ere derude før 1972.. Forsikringen på en 109" af nævnte årgange ligger måske lidt højt, til gengæld er der jo kvart vægtafgift på sådan en, og det gør da udskrivningen lidt mindre. En 109" (måske som pickup?) kan slæbe store mængder gods og grej rundt, det kniber det lidt med i en 88". Ingen af dem må tage en 3500 kgs trailer med, og de må højst slæbe en 500 kgs trailer ubremset; hvad de i øvrigt må slæbe af sted med, fremgår af registreringsattesten...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
51797: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 13:31:54) (svar på 51791)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jørgen.
Du skriver lige det modsatte af hvad jeg har oplevet med godkendelse af min trækkrogen, ved registreringssynet.
Det der dokument på forsiden var da medvirkende årsag til at jeg fik min serie 2a 109" godkent til 3500kg med bremser ???
Der skal jo trailer kørekort til for at det er lovligt.
51835: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 22:58:05) (svar på 51797)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Tjah, jeg kan da oplyse følgende om egne biler:

109", egenvægt 1800 kg, totalvægt 2675 kg, påhæng største totalvægt m. bremser: 1500 kg, uden bremser 500 kg.

90", egenvægt 1625 kg, totalvægt 2100 kg, påhæng største totalvægt m. bremser 1575 kg, uden bremser 750 kg, altsammen skrevet af efter de respektive reg.attester: der er langt til 3500 kg...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
51801: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 15:46:58) (svar på 51791)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Det er vist ikke helt rigtigt - min 109 må trække 4000kg bremset - at jeg så havde for lille kugle (ja på bilen selvfølgelig), og den derfor kun kunne godkendes med 3500 kg er så en anden sag

Mvh
Michael
51804: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 16:27:30) (svar på 51801)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.221.169)
Hej Michael

Langt de fleste LR er mig bekendt godkendt til at må trække 4.000 kg - hvis der er power breaks (ikke påløbsbremse) Men i DK kan du maximalt får synsfrit godkendelse til 3.500 kg. på en 52 mm. kugle.

mvh
51807: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 16:55:14) (svar på 51804)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Min gode nabo, synsmanden, syner kun 4x4 med trækvægt på 1,5 gange egenvægten, dog max. 3500kg til synsfri sammenkobling, det samme kan man finde på www.fstyr.dk
Mvh
Kenneth Poulsen
51809: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 17:34:08) (svar på 51807)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Ok - så var min synsmand nok bare lidt på vildspor (smiler)

Mvh
Michael
51812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 17:44:54) (svar på 51807)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.221.169)
Hej Kenneth

Hvis han gør det - hvordan kan han så få en 90" til at må trække 3.500 kg?

mvh
Eddie
51842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (02-10-2007 07:01:20) (svar på 51807)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Qua anden tråd, er det så ikke 1,5 x Totalvægten (og ikke genvægten som du skriver) der er gældenden, så var min synsmand jo ikke helt idiot alligevel (smiler) ?

Mvh
Michael
51792: sv: Veteran Series III (01-10-2007 12:18:24) (svar på 51781)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Mange tak for de hurtige og saglige svar!

Hvis nu man finder den korte model på hvide, hvor mange folk kan man så køre på jagt? 6 stykker komfortabelt?

Hele veteranideen var fordi jeg frygtede hvidpladeafgiften på sådan en tung vogn var ubetalelig. Og jo ældre vogn, jo mere simpel teknik. Jeg har en ambition om selv at lave det der skal laves på den.

Det skal ikke være en shine car. Den skal trække harven på grusvejen, der skal kunne hældes 2 rm beskidt vådt brænde ind på gummimåtten i bag samt hund, børn, motorsav, spader, skovle o.s.v.

Den lange ser MEGET rummelig ud på billeder og så kunne den også fungere som stationsvogn til konen, når der skulle hentes gæster eller køres på indkøb i snestorm. Men fra min erfaring med Lada Niva kan jeg godt regne ud at man nemt kan komme til at hænge på maven når man når toppen af bakken.

Hvad skal jeg regne med at smide af penge for en sund Benziner? 20.000-25.000 ?
51798: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 13:38:58) (svar på 51792)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Altså med 6 mand på jagt i en kort LR. Så skal bukken enten på motorhjælmen, eller på tagbagagebæreren, der bliver ikke plads til ret meget, ud over det nødvendige udstyr, inde i bilen.

Endelig så mener jeg det er en vildfarelse, fra din side, at sammenkæde begrebet "komfortabel" med begrebet "serie bil",
og det uanset om det er den korte eller lange model ;)
51799: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 13:53:46) (svar på 51798)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Hæhæh.. jeg er helt med..

Jeg må omformulere det til "plads" eller "benplads". Jeg er vant til Lada og David Brown traktor så komfort er vel et relativt begreb :)

Jeg kan godt forestille mig at det ku blive lidt klemt i en kort.

Jeg må indrømme jeg er facineret af mulighederne i en lang på trods af det kan gå ud over terrænegenskaberne.. Så må man jo hæve den og få nogle større hjul på .. Det sku da ku gi lidt større forceringspotientiale hvis man absolut skal forcere et dige.
51800: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 13:58:42) (svar på 51798)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Om du vælger en 88" eller 109" betyder ikke ret meget med mindre du skal køre ekstreme steder. Forskellen i akselafstand er trods alt kun 21". Til gengæld er der bedre plads i en 109" - også til 6 mand.

mvh
Ib 0219
51806: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 16:54:24) (svar på 51800)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Jeg kan nu godt anbefale en 88" de er så vist jeg kan se noget nemmere at komme omkring med. Ikke bare henove bakker, men også mellem træer og andre forhindringer.

Derudover kan jeg bare sige at hvis man i forvejen er entusiast ud i gamle traktorer, så er en veteran Land-Rover lige sagen. Teknikken er den stort set den samme. Forsikringen som veteran er så billig, at det næsten ikke er værd at tale om. Bare husk at der skal være en bil nr 1 og at Land-Roveren kun må bruges "lejlighedsvist" Men der er vel altid en lejlighed?

Hilsen Niels SIIa 88" årg. '65
51811: sv: sv: sv: sv: sv: Veteran Series III (01-10-2007 17:44:23) (svar på 51806)
Morten Sørensen #7637, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.167.164)
Hej jan.

Jeg har en '72 serie 3 88" indregistereret som veteran. Jeg giver ca 750 i årlig vægt afgift. Jeg har den forsikret hos 3 kroner med terræn forsikring. Men jeg skal kun give ca 800 kr i årlig forsikring med kasko med en veteran forsikring.
51839: sv: sv: Veteran Series III (02-10-2007 00:31:10) (svar på 51792)
Ole May (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Det forhold, at et køretøj der er mere end 35 år gammelt kan registres som veterankøretøj, og dermed opnå lempeligere regler for periodiske syn, idet køretøjet (først) skal synes når det er 40 år gammelt og herefter "kun" hvert ottende år, er tilvejebragt af seriøse veteranbil-organisationer under Motorhistorisk Samråd.

Formålet med de lempeligere regler var/er at tilgodese seriøse veteranbilentusiaster der sætter en ære i at bevare deres veteranbiler til glæde for både dem selv og samfundet, og ikke at ethvert køretøj fordi det er 35 år gammelt skal registres som veterankøretøj, derfor er der også knyttet begrænsninger til anvendelsen af køretøjet ved registrering som veterankørtøj.

Som ved al lovgivning kan der trods gode intentioner være smuthuller for de kreative der alene registrerer som veteran for at opnå størrer interval mellem de periodiske syn - desværre, det kommer så de seriøse entusiaster til skade, allerede nu kan der anes stramninger af synsreglerne i horisonten.

Uanset om et køretøj registreres som veterankøretøj, reduceres vægtafgift m.v. til 25% af gældende afgifter m.v. dog forudsat, at køretøjet fremtræder som ved 1. registrering.

For at kunne forsikre et veterankøretøj på lemplige vilkår stiller forsikringsselskaberne normalt (meget) restriktive krav til benyttelsen, sikring mod tyveri og orginaliteten af køretøjet.

En anvendelse som beskrevet i dette indlæg er ikke i overensstemmelse med de intentioner der ligger til grund for udarbejdelsen af bekendtgørelsen om registrering af veterankøretøjer.

Med venlig hilsen
Ole May
www.vintagebil.dk
51844: sv: sv: sv: Veteran Series III (02-10-2007 08:54:03) (svar på 51839)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Kære Ole

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din harme. Seriøse entusiaster? Hvem er det? og hvem er det ikke? Jeg føler mig i hvert fald meget entusiastisk i min veteranbil. Jeg kan så sammen med andre, glæde mig over at der er lempelige vilkår for folk som mig, som gerne vil dyrke en hobby.

For mit eget vedkommende kan jeg kun sige at med et 42 år gammelt køretøj, der har begrænset comfort og som kører en 6-7 km/l på OK's den røde, og jeg samtidig har superøkonomisk japansk borgergryde ved siden af, ja så kommer den elskede veteranbil selv sagt kun ud lejlighedsvist. Men som jeg antydede før, der er jo ikke angivet hvilke lejligheder den må bruges til. Bare fordi det er en veteranbil må den jo godt køre, selvom det ikke er solskin og week-end og man ikke er på vej til veteranbiltræf.

Så vidt jeg kan se, vil trådens begynder Jan, jo netop have en bil der skal bruges lejlighedsvist. Fortrinsvist til lidt let terrænkørsel og lidt landbrugsarbejde. Helt i tråd med Spencer og Maurice Wilkes der i sin tid manglede en erstatning for den udtjente Jeep hjemme på gården. Så vidt jeg kan se, agter Jan ikke at ombygge sin mulige veteranbil fra original stand, allerhøjest at registrere den på hvide plader, for at kunne befordre jagtkammeraterne på fuld lovlig vis.

Når man under disse foudsætninger veteranbilfosikrer sin veteranbil, er det vel ikke at udnytte, men blot gøre brug af de regler, der heldigvis er til for seriøse som useriøse entusiaster?

Venlig hilsen Niels Lysebjerg
51849: sv: Veteran Series III (02-10-2007 11:02:12) (svar på 51781)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
HejJan

Det allerførste du gør er at melde dig ind i LR klubben. Dernæst finder du ud af om du stadig mener en LR er mere komfortabel end en traktor - og dernæst gør du op med dig selv om det ikke istedet "bare" er en tilfældig 4x4 du har brug for i ok stand til en billig penge. Hænger du stadig på i LR regi åbner sig en verden af muligheder, hjælp, oplevelser og ikke mindst små udfordringer som stjæler din tid.
I mine øjne skal du have en 88" med softtop med en sund motor - både diesel og benzin kan være det rigtige for dig. Men du kommer af med mere end 30 K for en lettere pålidelig model. Det er det hele værd - men find lige ud af om du brænder for det først ikke?
LR hilsen
51876: sv: sv: Veteran Series III (02-10-2007 22:18:55) (svar på 51849)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.145.36)
Hej

Nu var det jo en David Brown Land Roveren var oppe i mod - et andet ellers fint engelsk produkt - med en komfort på næsten samme niveau David 990 vs min LR 109....

Det er faktisk nemmere, at hører radioen i traktoren end i bilen - måske det hjælper, når LR'en springer endeligt ud som benzindrevet hehe

Hilsen Ebbe - der håber på, at vogen snart vender hjem fra doktoren med nyt liv...
51906: sv: Veteran Series III (03-10-2007 22:10:51) (svar på 51781)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.202.145)
Hej Jan

jeg har selv en 88" årg. 72 dog diesel, som i fredags blev ægte veteran - endelig. den er nu gået på pension i den forstand at nu bliver den ikke brugt til hverdag længere, hvilket den ellers har været indtil nu. Jeg er ansat ved et skovdistrikt og har brugt den som arbejdsbil i skoven til transport, rydning af væltede træer og lign.
Den er super, specielt med et godt spil på. der er ikke det sted den ikke kan komme og dens korte længde gør den perfekt mellem stammerne, når man skal trække træer ind eller ned.
Min er med soft top, hvilket er perfekt hele året, om sommeren uden tag og om vinteren med siderne oppe og så kan alt det store grej ellers bare rage bagud, har haft ca. 500 kg pyntegrønt bagi (uden kluden på) plus 1000 kg på traileren, det var mere end hvad skovens VW transporter kunne klare, den knækkede en fjeder på det.
Så en 88" soft top på hvide plader vil jeg mene er helt perfekt, og vildtet er nok bedst på et åbent lad = trailer.

SIII Hilsen Anders Mogensen
54590: sv: Veteran Series III (25-11-2007 12:48:45) (svar på 51781)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.94.141.76)
Hvadsøren Jan, er du blevet træt af T3'eren??

Var den ikke terræn-gående nok..

Hilsen Thomas
- som en gang havde hang til VW busser
61770: sv: sv: Veteran Series III (08-04-2008 21:20:55) (svar på 54590)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Jaeh.. Syncroen er sku byttet væk.. der var alt for meget bøvl med den vogn til at jeg kunne ha den som daily driver.. Jeg har fundet en 2wd dobbeltkabine istedet og den holder jeg kørende mens jeg renoverer en tredie.. ak ja.. NÅ.. ikke mere VW i dette fora.

Veteran landrover projektet spøger stadig... jeg er ved at læse op på hvordan man kan montere sneplov og håber man kan finde noget monterings grej til en harve og måske en lift/kran lavet med et spil og et snekkehjul på en vinkel eller lign. Den skal kunne bruges til noget.. ellers har den ikke nogen berettigelse her på gården, men med min husmandsøkonomi skal det til gengæld være en betalelig affære. De tråde der omtaler sneplove her på forummet er vist så gamle at leverandørerne har lukket deres hjemmesider eller ikke findes længere.. man kan jo håbe at finde en brugt...

Til den bekymrede motorhistoriske mand lidt længere oppe i tråden kan jeg berolige med at den vil blive bevaret og brugt HELT i Maurice Wilks ånd.

Jeg går mere efter at finde den helt rigtige vogn (gerne med PTO og evt. andet grej) end jeg skal bruge en her og nu...

Håber der dukker noget op..

Til alle de gode svar her i tråden indtil videre... mange tak..

mvh

Jan
72771: sv: sv: sv: Veteran Series III (30-11-2008 19:56:48) (svar på 61770)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.121.194)
Så lykkedes det efter 14 måneder at finde en 109" samtidigt med at jeg fik solgt konen Lada daily driver til en entusiast så der var nogle sedler på lommen til at investere!

Overvejelserne har været mange.. og jeg starter på gule plader da jeg ikke havde råd til en der allerede var over 35 år gammel.

Jeg havde heller ikke kontanter nok til at betale mig fra en der var med syn ej heller bare klar, så det blev til et projekt... Så er der noget at gå og rode med .. huha.. det bliver spændende at få den kigget efter i sømmene..

Jeg håber at kunne dukke op til et sommer-arangement i mine 109" og jeg må jo hellere se at få mig meldt ind i klubben :)

Tak for hjælpen og opmuntringen.. jeg glæder mig til at begynde og rode med den.

mvh

Jan