tilbage

Land Rover Forum  

Index
52267: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 11:51:23)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Jeg har en 110” 2,25 benziner (1985), der periodisk sætter ud - især ved motorvejskørsel. Problemet har været der siden jeg har købt den - og jeg har i mellemtiden renoveret den. Der er udskiftet en del komponenter - som ingen af dem har påvirket driften.

Problemet

Det er især når jeg kører rasende stærkt (over 95 km/t) - hvor den så begynder at sætte ud - og taber fart (en gang imellem kommer problemet tidligere). Andre gange kan jeg køre med den rasende fart i længere tid uden problemet viser sig.

Jeg har primært oplevet problemet med varm motor (kan næsten komme hele vejen på arbejde uden den laver ballade og retur igen). Har dog også oplevet det med halvvarm motor.

Man kan koble ud og så er der en chance for at den kommer igen inden for kort tid - for så at køre i 10 sek., hvorefter proceduren gentages til man er hjemme med et knækket selvværd… Når man kobler ud kan den ikke holde tomgangen, når den laver sit glansnummer.

Dette tyder umiddelbart på benzinmangel i min skolelærdom. Det eneste der driller den teori er at når den først er begyndt at køre dårligt, kan jeg ikke lægge den ned på en lavere hastighed og få normal motorgang igen. Det har jeg oplevet med en anden bil, hvor benzinfilteret var stoppet - så kunne den levere benzin til en lavere hastighed - en automatisk fartbegrænser…

Følgende komponenter er udskiftet uden det har gjort en forskel

• Motor renoveret
• Nyt topstykke fra ACR (tidligere var det en standard top)
• Ny benzintank, benzinpumpe og karburator (og benzinfilter af afmonteret forsøgsvist)
• Ny strømfordeler, tændrør og tændspole.

Jeg er på vej ned og købe 5 meter benzinslange og forsøger mig med en sløjfe udenom de eksisterende slanger/rør - for at få elimineret evt. opsvulmede slanger.

Jeg har også haft sløjfet udluftanordningen mellem benzinpumpen og karburatoren, uden nogen effekt.

Der sidder strømledninger til kaburatoren - 2 stk, som kommer fra tændspolen (+ siden). Hvad gør de - og kan de gøre mig ulykkelig ?

Jeg har 2 stk. temperaturfølere på mit termostathus. Den ene er til instrumentet - og den anden formoder jeg har noget med en termostatstyring af ekstrablæsere at gøre (den har A/C - og 2 ”kenlowe” monteret fra fabrikken). Eller kan har det en anden indvirkning?

Kloge betragtninger imødeses…(og der er ikke skidt i tanken eller karburator - platiner er indstillet korrekt).

mvh

Lars



Index
52268: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 11:54:42) (svar på 52267)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Skulle måske tilføje, at den godt kan køre med høje omdrejninger i lavere gear - når man trækker i op fart. Så det er ikke en begrænsning i tændingen som jeg ser det.
Index
52270: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 12:27:37) (svar på 52268)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg ville have sagt snavs/stoppede dyser.
Det problem har jeg på min ascona der også fra tid til and går i stå i tomgang. Ved høje omdrejninger kører den fint.....

Har du aksler til choker eller noget andet i karburatoren der går stramt og skal have lidt smørelse....

Jeg ved det ikke. Du har jo elimineret mine ideer allerede i dit første indlæg ....

Jens
Index
52275: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 14:21:45) (svar på 52267)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.216)
Hej Lars,hvad med at spænde en 2,5 liters dunk med benzin op over karburatoren så benzinen falder ned i karburatoren. Det lyder lidt Storm P. agtigt, men så finder du da ud af om der et problem med at få benzinen fra tanken op i karburatoren. Giver dig ret i det lyder som mangel på benzin. Nu er det vel ikke vakuum i tanken ?

Mvh Mads
Index
52283: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 17:02:24) (svar på 52275)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 131.165.53.2)
Jeg tror, Mads kan have ret; når du tager tankdækslet af, giver det så et sug? Hvis udluftningen til tanken er stoppet, kan det godt give de symptomer, der er nævnt.

Venlig hilsen
Jørtgen Lundrup
Index
52282: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 16:48:19) (svar på 52267)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.218.253)
Hej Lars

Hvad er det for en karburator?
Index
52284: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 18:29:16) (svar på 52282)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
De 2 ledninger der går til karb,en er sikkert til magnetventiler, prøv at afmontere dem og se om funktionen er OK, hold den til og tag strømmen af og på med ledningen.
Mvh
Kenneth Poulsen - med et forslag mere i bunken.
Index
52304: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 23:07:12) (svar på 52284)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.52.147.130)
Hej Lars,

Kommer der benzin til karburatoren i en nogenlunde jævn strøm? Jeg ved ikke hvordan det er på en 2 1/4 men på min V8 skal der komme en del benzin til karburatoren.

Afmonter slagen på karburatoren og stik den ned i en tom colaflaske el.lign. og sæt tænding på. Hvis der kommer benzin i en jævn strøm virker pumpe og filtre efter hensigten.

Apropos filtre - sidder der (ligesom på min) et filter på enden af sugerøret nede i tanken? Da det blev skiftet på min fik det symptomer der mindede om dine til at gå væk....

Vh

Rasmus, # 6012
Index
52305: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (11-10-2007 23:17:11) (svar på 52267)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.144.28)
Nu har du udskiftet strømfordeleren, men ellers er standard drillepinde som følger:-
Microskopisk revne i srømfordeler dækslet, som forårsager "tracking"(gnisten hopper til forkert cylinder eller andet sted.)
Lille periodisk kortslutning i lednings stumpen til Kondensatoren. Bliver gerne værre, når vacuum advance gøre sit!
Begge fejl har det med at blive værre når motoren bliver godt varme, og eller presses.
Begge fejl kan opstå ved ny dele, næsten med det samme.
Prøve at kontrollere Kondensator ledning i første omgang, og når du er ved de dele, se om der er en bitte tynd sort streg, som løber invendige i strømfordeler dækslet.
Med ønsker om at du er snart velkørende, David 2217.
Index
52313: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (12-10-2007 08:27:20) (svar på 52267)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
Det kunne vel ikke være lidt kaburatorsprit der mangler?

Synes jeg har været ude for noget ligende med de forskellige gamle biler jeg har haft.

Mvh
Lars Svane
Index
52325: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (12-10-2007 12:40:04) (svar på 52267)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Lars

Selvom du siger platiner er ok så tjek lige den tænding igen. Den eneste gang jeg havde problemer med min gamle 2,25 benzin, var det tændingen.
Nye filtre er altid godt, men føles det ligesom "misfire" så er det med tændingen værd at overveje.
Held og lykke
Index
52330: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (12-10-2007 14:07:53) (svar på 52325)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Tak for jeres mange indlæg - det er meget værdsat. Status siden sidst og lidt svar på de forskellige forslag.

Skidt i karburatoren - den er skiftet for 2.000 km siden, uden det ændrede på problemet

Vand i tanken - skiftet for 2.000 km siden. Skulle være fin god.

Vacum i tanken - er prøvet af (igen) uden effekt

Ny slange fra benzintank til pumpe - afprøvet uden effekt

Magnetventiler i karburatoren - virkede fint. Prøvede at afmontere ledninger mens motoren kørte i tomgang. Ingen synderlig forskel...

Revne i strømfordelerdæksel. Er næsten nyt - men checket nøje igen i dag. Igen fejl at spore.
.
Tænding - ja, det er også dertil jeg er nået. Platinerne er forsøgt med lidt forskellig positioner og fortændingen synes også at fungere, når man suger manuelt i vacumslangen.

Med nøglen i "ignition positionen" har jeg en spænding på 11.65. Men modstanden til tændspolen giver kun 6.05 på den anden side. Burde det ikke være 9.00 ? Kan det være årsagen - en for svag gnist ?

Tror lige jeg prøver at køre 12V direkte på min gamle spole - og se om det gør en forskel op problemet.

Lars
Index
52332: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (12-10-2007 15:28:53) (svar på 52330)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Lars - tænding hmm, bundstykke i tændingslåsen hmm,
prøv, som du skriver, at "luse" en ledning med konstant strøm over på tændspolen.
Teorien kunne være at bundstykket i tændingslåsen var ustabilt og ved høje omdr. ( = kraftige vibrationer ), bliver forbindelsen ustabil.
Bare et forsalg mere i reækken.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
52352: sv: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (12-10-2007 22:24:12) (svar på 52332)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
hvad med tænd kablerne kan de ikke være "utætte" for strøm det har jeg engang oplevet på en helt anden type bil men også en gammel benziner. det kom MEGET periodisk og hvergang man tog sig tid til at finde fejlen tog bilen sig sammen og artede sig til man pludseligt ikke længere havde tid til at rode med det. så kunne den rigtigt skabe sig. nye kabler gjorde tricket.

held og lykke med problemet
periodiske fejl er de værste.

mvh Bjørn
Index
52361: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (13-10-2007 10:47:38) (svar på 52330)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.245.112)
Hej Lars!
Jeg tror at dine problemer løses bedst ved at kikke lidt på dit udstødningssystem. Hvis det er af mærket "fodslag" kan det ikke udelukkes at der er for meget modstand i den bageste potte, evt pga. indvendig tæring hvorved dæmpermaterialet er begyndt at blokere for gennemstrømningen af gasser. Dette forstærkes når der er foretaget forbedring af motorens vejrtrækning så den kan yde noget mere.
Prøv at demontere den bageste potte og tag en prøvetur hvor ingen kan høre dig.
Hvis det løser problemet, kunne du f. eks. investere i en free flow lyddæmper fra ACR, den giver også en rigtig fed sportsvognslyd!

God arbejdslyst.
Claus.
----------
Index
52454: sv: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (15-10-2007 09:06:26) (svar på 52361)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Claus,

Tak for dit indlæg. Udstødningen er også skiftet i renoveringen - uden det gav nogen ændring.

Lars
Index
54261: sv: sv: sv: sv: sv: Mystisk 2,25” benziner - sætter ud (19-11-2007 13:29:47) (svar på 52454)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Efter mange forsøg og eksperimenter, viste problemet sig at være min nye karburator. I studsen til benzinslangen var et plastic-svøb/indlæg med et meget lille filter. Jeg tror der har været en fejl i støbningen, for der kunne næsten ikke komme noget benzin igennem. Nu udboret og monteret med et stort benzinfiler, kan vi komme frem for fuld kraft!

Tak for de mange forslag. Som så mange gange før - der problemerne gerne simple - og man forsøger at komplicere dem unødigt.

Jeg vælger dog at fastholde en elektrisk benzinpumpe, da jeg er lidt mere imponeret af det tryk den leverer - og visheden for at svømmerhuset altid er fyldt, når jeg drejer nøglen, i stedet for at skulle vente på den mekaniske pumpe.

mvh

Lars