tilbage

Land Rover Forum  

Index
52547: Santana LR'ere (16-10-2007 01:00:32)
Kim Thomsen medlemsnr 7909 Fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.160.190)
Som den lykkelige ejer af en serie III LR produceret i Spanien. En såkaldt Santana fra 1972, er jeg nysgerrig for om nogen kender dens forhistorie, eller selv har en. (Spansk er bare bedst. Det så vi jo til landskampen forleden)
Måske henvisninger på nettet. Har selv været inde, men ikke kunnet finde "Min" bil, som faktisk mest ligner en klon mellem en S III og defender !!

OG når vi nu er ved mærkelige biler, så kunne det også være rart om nogle har kendskab til den russiske koldkrigs-kopi af en Jeep: En såkaldt UAZ 469
Kender den ikke selv, men blev nysgerrig, da jeg så et billede og fik den beskrevet i høje toner med samme udtryk man ville bruge om en seriebil: Accelrationen måles med en afrivningskalender, 15 km/l olie, uovertruffen i terræn etc etc etc

På forhånd tak

Vh Kim
Index
52555: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 09:02:06) (svar på 52547)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Kim
Ved ikke om inkarnerede LR folk er de rigtige at spørge om licens Paella lige pt - men måske.
Mht UAZ 469 så kender jeg faktisk en fotograf der har en stående. Den kører fint men er lidt svær at skaffe reservedele til. Den står i Kbh NV, hvis du er interesseret? Russisk charme, DET har den.

Serie III hilsen
Index
52558: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 09:20:06) (svar på 52555)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.61)
Hej Kim, der har været flere artikler i Oasen om Santana modellerne, blandt andet i oktober 2003 og november 2003 og marts 2003. måske du kan få tilsendt disse numre, eller få nogle kopier. Hvis ikke de findes mere, så send mig lige en mail så kan vi finde ud af noget.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
52568: sv: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 12:21:41) (svar på 52558)
Kim thomsen #7909 Fyyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.52.52)
Tak for forløbige indlæg.

Til Søren: har du været ude at prøvekøre denne "charmerende" russer ?
KBH ligger lige langt nok væk for en fynbo med en Serie III. Det vil kræve to overnatninger. Men det kunne være spændende, at se sådan en engang. Så hvis du hører mere om dem er jeg interesseret.

Til Steen: Tak for oplysningen. Jeg vil prøve at få fat i de gamle nummer. Ellers vender jeg tilbage.


Olè Kim
Index
52579: sv: sv: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 14:25:10) (svar på 52568)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Kim,

Spændende bil du har. Er det en 6 cylindros diesel model? Har selv kørt rundt i Pyrenæerne i Nordspanien, hvor de bruges som taxaer! Se det er da transport med manér.

Har du selv hentet den hjem?

Mht UAZ 469, har jeg kørt i dem i Central Asien, ud over stepperne i Kirgistan. Det er et super køretøj til formålet, og den kan holde til det! Lada Niva er også meget udbredt, men de virker lidt mere medtaget, og det er trods alt også en "civil" bil, omend meget kompetent i ødemarken.

Fra Osh til Peak Lenin basecamp kørte Uaz'en omkring 7-8 kilomter på literen. Motoren er så vidt jeg husker en 4 cylindret på 2,5 L. Konstruktionen er meget lig den man finder på en Serie 3 Land Rover, men placerer sig størrelsesmæssigt mellem en 88" og 109". Komforten var ganske god både både på de bagerste og forreste sæder. Og da Central Asien nu engang er langt uden for gængs Land Rover dækning, så vil jeg til værd en tid vælge den model igen til transport i det område. Der findes også en busmodel, der er utrolig terrændygtig, a'la forward control Land Rovere. Men det er en anden historie.

I det hele taget er det et fantastisk område for terrænduelige køretøjer, særligt deres 6-hjulstrukne lastbiler er imponerende!

Men mon ikke de russiske konstruktører har mere end bare skelet til Land Rover, da de designede Uaz'en.

Lui

Index
52596: sv: sv: sv: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 18:52:21) (svar på 52579)
Kim Thomsen #7909 Fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.52.52)
Hej Lui
Jeps en spændende bil er det. Har selv hentet den på Fyn(15 km fra hvor jeg bor) Der er ilagt en 2,8 Daihatzu diesel. Så original stand er den ikke helt i. Omvendt har jeg aldrig set en orginal (altså santana)

Kan ikke ligge billeder ind, da jeg ikke kan logge ind. med mit kodeord -der er på 8 ciffer !!

Men på Jagtformidlingen -under off topic, er der et par flotte billeder af den. Hvis du har tid at kaste et blik på den. Kan du ikke finde den der, vil jeg gerne maile et foto !!!

I øvigt er der også billeder af russeren.
Russerbilen har jeg fået følgende link til af et andet medlem:
http://www.autosoviet.altervista.org/ENGLISH-automotorusse9(uaz).htm

der er også billeder af lastbilerne og nogle kinesiske kopier. Spændende side


Index
52599: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 19:29:41) (svar på 52596)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Kim,

Jeg kiggede lige forbi forum på jagtformidlingen:

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthread.php?forum_id=34&thread_id=587

Den ser meget standard Land Rover serie 3 ud ved første øjekast, og det er vel egentligt kun forruden der "afslører" at her er noget der ikke stemmer. Så vidt jeg husker havde Santana tilbage i 1972 splitruder, som på Land Rover serie biler, så torpedo og rude har måske været skiftet på et tidspunkt. Men med et liv i den svejtsiske hær, så kan der være lavet en del tilpasninger undervejs.

En anden ting kunne være akselbredden. Det forekommer mig akslerne er smallere på Santana'erne, eller i hvertfald ser det ud til at hjulene sidder længere inde i skærmkasserne, end på Land Rover. Om det er optisk bedrag og indbildning, det skal jeg ikke kloge for meget på.

Senere hen monterede Santana parabolske fjedre og skrivebremser, som sidenhen er blevet en populær opgradering til Land Rover seriebiler. Så på mange områder var Santana rimeligt langt fremme i skoene. De udviklede også deres egen 6 cylindrede dieselmotor, som lå i Santana 3500.

Seneste udspil med Santana PS10 Hanibal, er også meget "tro" mod de gamle Land Rover Serie bils principper. Stadig med bladfjedre, men nu med moderne kraftig Iveco turbo diesel, 5 trins ZF gearkasse, servostyring, updateret interiør osv. I mine øjne en mere interessant bil end den nye Defender fra Land Rover. Men det er jo en smagssag.

Held og lykke med Jagtvognen

Lui
Index
52621: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Santana LR´ere (16-10-2007 22:34:19) (svar på 52599)
kim Thomsen # 7909 Fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.52.52)
Tak til Lui for oplysningerne

Om det med akselafstanden har noget på sig skal jeg havde målt mig frem til . men jeg mener at vi havde problemer, da vi skulle montere spil foran. hullerne passede ikke.

i øvrigt -uden der behøver at være en sammenhæng, så var det schweiske markede for udenlandske militære ! køretøjer ikke atraktivt, da der var et krav til bredden qua dit smalle veje. Fandt jeg ud af, da jeg lå og rodede efter militære kørertøjer i Schweis.
Index
53312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Santana LR´ere (31-10-2007 12:19:12) (svar på 52621)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.166.166.17)
Et meget hjælpsomt medlem fandt, dette billede af min Santana-landrover på en tysk side med brugte LR'ere:

mobile.de

I øvrigt et link der er værd at kikke på, da der er masser af LR'ere. det er til at få savl mellem tænderne af !!

Tilbage til billedet: Den ligner min på en prik. Selv den gule farve kom frem, da vi kom til at rette en for hård vandstråle mod malingen.

Den har vist kørt som postbil i Østrig/Schweiz !!
Så det er ikke helt forkert når fyyenske medlemmer har sagt:
"Der kommer postmand Per" bilen :-)