tilbage

Land Rover Forum  

52424: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (14-10-2007 19:07:58)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.212.44)
Hejsa

Har set nogle LR med akslerne flyttet ned under fjedrene, i steddet for at akslen 'hænger' i fjedrene.

Jeg har fundet dette spørgsmål én gang ved at søge i tidligere indlæg, men der var kun et enkelt svar som jeg ikke rigtigt kunne bruge.

1) Hvor meget skal ændres ? Bremseslanger går jeg ud fra ?
2) Er kardangerne lange nok eller hvad skal man gøre der ?
3) Det gælder vist som en konstruktiv ændring når den skal til syn, men hvad skal man dokumentere ?
4) Ændres kørestilen meget, godt/dårligt ?
5) Har jeg overset noget ?

Hvad er grunden til at jeg tænker på denne ombygning ? Jeg ønsker at hæve bilen, og finde nogle større hjul til den. Bilen bruges primært i LR sammenhæng til terrænkørsel og ikke som primær familiebil.

mvh. Hans-Henrik Andresen #7797
52515: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (15-10-2007 19:08:59) (svar på 52424)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Hej

Jeg ved ikke nået om at bygge aklser om på den anden side.
Andet end jeg har set med det, og med orginale fælge og den lignede en lego bil, syntes jeg.

men kan du ikke bare forlænge dine lasker evt købe nogle som er længere . tror nok dem fra en 1Ton er længere..

men ellers ville jeg da også gerne høre svarene til de spørgsmål du skrev.

VH
Brian
52517: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (15-10-2007 20:04:07) (svar på 52515)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Jeg vil lige gøre opmærksom på at hvis man sætter lange lasker på foran, uden at gøre andet, ændrer man styretøjsgeometrien til det livsfarlige!
En 1 tons er forlænget/forhøjet i rammen både for og bag.

Og så er det en konstruktiv ændring af køretøjet med alle de besværligheder det er, med hensyn til godkendelse af køretøjet.
Mvh
Kenneth Poulsen
52518: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (15-10-2007 20:13:41) (svar på 52517)
Thomas Jeff Voss #7833, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.50.29.238)
Der er en der hedder Jens modin fra region Nordvest sjælland der har lavet det på en 88" V8 med vidvinkel kardanér kunne være du skulle prøve at kontakte ham, kig under projekter på nordvest sjællands regions side.
Ellers prøv at søg på nettet har set flere sider fra usa hvor de laver det.
52570: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 12:37:48) (svar på 52517)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Hvori ligger det livsfarlige i den ændring til lange lasker.

Man skal lige justere styretøjet således at armen fra styrerelæet til ve. hjularm bliver en sjat længere men ellers?

Jes #6810
52584: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 15:27:11) (svar på 52570)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Det er casteren (drejepunktets lodrette akse) der bliver ændret bagover, casteren kan ikke justeres på en Land Rover foraksel.
Styreegenskaberne bliver meget besynderlige, selvopretning forsvinder totalt, og bilen overstyrer helt ekstremt.
Det er prøvet.
Der er jo en grund til at rammerne er forskellige på 1 ton og alm.
Mvh
Kenneth Poulsen
52615: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 21:40:54) (svar på 52584)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Nåe javel ja, så blev jeg da så meget klogere, eller !!!

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html



Med venlige undrende hilsner.

Ole.

Ps: Nu var det vel ikke sådan at der da det blev prøvet også blev ændret på andre ting:dæk dæktryk, sporing osv??
52631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 00:07:33) (svar på 52615)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Nhæe Ole intet andet end laskerne blev ændret, resultatet var rystende dårligt.
Mvh
Kenneth Poulsen
52647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 09:11:55) (svar på 52631)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Kenneth.

Meget mærkeligt, jeg har selv kørt med lange lasker både for og bag og ikke oplevet problemer af nogen art rent styrings mæssigt ( en alm kardan kan ikke nå hvis ellers ens fjedre er i orden, men det er jo en anden sag) og det på flere forskellige biler.
Det er ellers også alm praksis at ændre castor ved enten at svejse hullerne til i swivelhousing og så bore nye, eller man gør det at man skære flanger af aksel huset ( banjoen) og så drejer dem og svejser på igen, så man får 3-6 grader mere positiv castor, selv på Disco II gør man den store anstrengelse at skære akslen op for at kunne ændre castor.
Eftersom at det er temmlige besværlige operationer så tvivler jeg på at man ikke får et positivt udbyttet ud af at gøre det.Specielt fordi det jo ikke er bling bling.
Din oplevelse virker stik imod alm teori og praksis, men nok om det, nogen gange så er tingene bare anderledes.

Når man hæver en skruefjederbil ændre man castor i negativ retning og hæver man mere en 2" løber man tit i retningsstabilitets problemer, nogen oplever det allerede ved 2", derfor er der flere løsniger på at ændre tilbage så man har den positiv castor man vil have, det være sig ændre radius arme eller bøsninger i disse, når man gør det så ændre man det faktisk i samme retning som når man montere længere lasker,man får mere positiv castor, derfor undre det mig hvad du har oplevet.

Med venlige rover hilsner

Ole.
#493
52573: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 13:19:32) (svar på 52517)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej

Ja jeg ville også godt vide hvor det livsfarlige ligger i at køre med længere lasker også selv om man ikke sænker fjedrene foran som de er på både en OneTon og mange Militær 109'ere.

MVH

Ole.
52532: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (15-10-2007 21:47:15) (svar på 52424)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Hans-Henrik.
Har du over vejet hvad der sker med dit tyngdepunkt, og hvad det betyder for terræn egnskaberne, hvis det skal blive rigtigt godt så din bil kan mere på alle fronter end nu så skal der laves rigtig mange ting, mange ude i verden har prøvet det og er gået tilbage til at have fjedrene normalt monteret, men så lave affjedring og karrosse om så hjulene kan være der.

Hvor store hjul påtænker du at køre med?


Med venlige rover hilsner

Ole.
52559: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 09:29:20) (svar på 52424)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.61)
Hej Hans Henrik i februar 2005 nummeret af Oasen er der en artikel om en serie IIA som har fået foretaget netop denne ombygning.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
52575: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 13:52:45) (svar på 52559)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.47.133.245)
Det er Jens Modins "fætter højben" der er på billederne.

Hilsen
Arnth
52576: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 13:59:24) (svar på 52575)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.151)
Ja det er Jens' 88 tommer, der også et fint billede af Jens på den foregående side i artiklen.

mvh.

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
52624: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (16-10-2007 23:37:34) (svar på 52576)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
fætter højben kører de samme steder i terren som standard 88ere, altså på sned, den har jo også fået en noget større sporvide med de store dæk og fælge, det lader til at kompensere for det højere tyngdepunkt.

Synes at ha læst at det giver 3 tommer hæv, + den ene tomme parabolske fjedre giver.
52649: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 09:28:26) (svar på 52624)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Roberto.

Ja den kører samme sted som alm 88'ere, nu vel, men så er der vel heller ikke vundet noget, jeg troede at når man ville lave noget så forholdvis kompliceret som at køre SOA ( spring over axle) så var det for at kunne mere end en std bil og det er jo da stadig frihøjden under banjo'en der bestemmer hvad man kan køre hen over og den ændres så vidt jeg ved kun med større dæk eller portaler.

Med venlige rover hilsner

Ole.
#493
52653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 09:49:58) (svar på 52649)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
fætter højben kan noget mere, det er sikkert og vist, eksvis den større frihøjde under tanken, til og frakørselsvinklerne, og så kan den køre i meget dybere vand teoretisk.
52650: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 09:28:33) (svar på 52424)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.212.44)
Hejsa,

Jeg havde slet ikke set der var kommet svar på denne tråd, og heller ikke fået mail om det...

Men tak for alle svarene.

Jeg har ikke noget bestemt i tankerne mht. hjul osv. Men overvejer nogle hjul fra en miniged (selvfølgelig kun off-road)

Jeg kan i øvrigt oplyse at jeg har fundet en synshal der vil syne bilen med de ændringer, og notere det som konstruktive ændringer.

Men han høre på jer at det (sikkert) ikke bare er at flytte akslerne og spore bilen - sååå måske det slet ikke bliver til noget.

mvh. Hans-Henrik
52718: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (18-10-2007 13:09:55) (svar på 52650)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Hans-Henrik du skal nok ikke forvente for meget af de dæk fra en miniged, da de er alt for stive til at få ordentlig ved pga. lastevnen. Det er afprøvet for nogle år siden hvor der var én der kørte med sådan nogle på en 90".
Nu om dage findes der for mange gode alternativer lavet direkte til terræn.
52720: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (18-10-2007 14:01:06) (svar på 52718)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.15.232)
Hejsa

Nå - ok... så er der løsning 2 - tvillingehjul, er det også forsøgt ?

/HH