tilbage

Land Rover Forum  

Index
54779: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 20:01:09)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 81.234.198.30)
Kære forumsurfere,
Efter nogle tusinde problemfrie km i min Disco TD5 - 1999 - 224.000 km, er jeg stødt på et problem som ingen indtil videre har kunne give mig en forklaring på:

Problemet er at der kommer dieselolie i selve motoren. Det opdages ved at olie-pinden indikerer ca. 10 cm for meget motorolie. Den er tyndflydende og lugter ubetvistlig af diesel. Udstødningsrøgen afslørede problemet. Den tynde blændning af olie og diesel blev til sidst forbrændt da stempelringene ikke kunne holde tæt (?)
Problemet er tilset af et autoriseret værksted, som skiftede pakninger til dyserne i motoren (dem under ventildæksel). Her til aften kan jeg dog desværre igen konstatere, at der er 'for meget' olie i motoren. Den er meget tyndflydende og lugter af diesel...

Hvad kan være årsagen?

Vh, Marc
Index
54781: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 20:17:33) (svar på 54779)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Ikke at jeg er ekspert, men er toppakning kunne være problemet.....
Index
54786: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 20:38:43) (svar på 54779)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.57.225)
Dit topstykke ken være revnet rundt omkring en dysse så vil dieslen løbe ned i bunden.
Index
54792: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 21:10:15) (svar på 54786)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 81.234.198.30)
Hej Jens, dit bud lyder som en mulighed, desværre. Man skulle dog tro at mekanikeren som skiftede pakninger ved dyserne har set disse revner. Eller taler vi om nano-revner? Det hele foregår vist under meget stor tryk?

Er der mulighed for at der lækker dieselolie ind i motoren via en pumpe e. lign?

Vh, Marc
Index
54791: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 21:10:06) (svar på 54779)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Marc,

Den er gal et eller andet sted fra "fuel pressure regulator" og ud til "electronic unit injectors" - det kunne lyde som et revnet topstykke, en utæthed ved overgangen mellem trykregulator/motor eller i rørforbindelserne til injectorerne - det er hvad jeg kan udlede af workshop manualen - men jeg ville nok lige tale med Box Auto en gang - de har helt styr på TD5'erne...

/Ib
Index
54793: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (28-11-2007 21:15:38) (svar på 54791)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 81.234.198.30)
Hej Ib, tak for dit svar. Jeg vil tage fat i Box Auto i morgen!
Vh, Marc
Index
54810: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 10:16:02) (svar på 54793)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.27.74)
når man har dyserne ude og monterer disse igen er det sindsygt vigtigt at man ikke overspænder eller skævspænder dem idet topstykket er lavet af bolledejsblødt aluminium
spændes dyserne ved hjælp af en alm skralde risikerer man at lægge et skævt træk i dem og en voksen mand er nemt istand til at knække godset omrking dysen på den måde.
overspændes de tilfører man unødvendigt store spændinger i godset som kun forstærkes når topstykket udvider og trækker sig sammen ved opvarmning og nedkøling. og dette kan igen give revner omkring dyserne.

så med andre ord, tjek om din mekaniker har været en klaphat og spændt dyserne forkert efter han har haft dem ude.
Index
54813: sv: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 10:35:23) (svar på 54810)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Jacob! Inden man tjekker om mekanikeren har været en klaphat - så virker det absolut på mig som om at problemet fortsat er det samme. Da bilen blev kørt på værksted fordi der var/er diesel i olien (når jeg læser det der er skrevet i indlægget).

Så umiddelbart kan det jo ikke være fordi at mekanikeren er en klaphat - i hvertfald ikke på den del der hedder dyserne og tilspænding.

Måske skulle han så havde opdaget evt. andre skader men det vil jeg ikke gisne om.

mvh
Eddie

Index
54814: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 10:39:48) (svar på 54813)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.27.74)
ok havde ikke lige set at problemet havde været før mekaniker besøg
opfattede somom det var opstået efter.

Index
54819: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 11:06:50) (svar på 54779)
søren schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.88.150.254)
det er et kendt problem med td5, det er din fuelpressregulator der er problemet, vi sælger mange af dem nu den er lagervare.
Index
54823: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 13:06:36) (svar på 54819)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej allesammen,
Jeg har brugt dagen i dag til at samle info på problemet. De fleste nævner skift af topstykket som den eneste løsning. Et besøg hos Box Auto gav mig overblik (og koldegysninger) over hvad det indebærer. Her menes der, at den af Ib og Søren omtalte Fuel Pressure Regulator vil give diesellækkage udvendig på motoren, hvor mit problem giver diesel ind i selve motoren.
Jeg kunne selvfølgelig starte med at skifte den, og så se om det løser problemet alligevel..
Er der andre der har erfaringer med omtalte Fuel Pressure regulator, siden den er blevet lagervare?

Og, jo, problemet var der før og efter mekanikerbesøg. Det vil sige at pakningskift ved dyserne tilsyneladende ikke var løsningen på problemet.

Vh, Marc
Index
54828: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 15:05:14) (svar på 54823)
jens christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.37.6)
hvis den lækker diesel i motorolien vil det ikke løse problemet at skifte kobber pakninger på dysserne, hvis det var dem der var utætte vil det komme i cylinderen og ikke i olien. din regulator vil være utæt uden på motoren og ikke inden i
Index
54856: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 20:55:33) (svar på 54779)
Poul Helmer Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.211.167)
224.000 km, så er den kun lige "kørt til".
Forslag: Kontakt Steen Hovborg, Land Rover Danmark.
Index
54858: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (29-11-2007 21:20:32) (svar på 54856)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.58)
Du kunne jo få lavet en kompressionstest på motoren, før du får skilt det hele ad, med mange timer til følge, er det ikke 7-800 kr + moms et aut. Land Rover værksted tager?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
54892: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (30-11-2007 11:45:54) (svar på 54858)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej allesammen, Tak for alle tilbagemeldinger angående mit motorproblem.
Motoren vil nu blive kompressionstestet. I tilfælde af defekt topstykke, ser det ud til at cws4x4 i england, har nogle gode tilbud på topstykker eller måske en komplet motor. Priserne er i hvert fald meget rimmelige og referencerne af cws4x4 er gode.
Jeg melder løbende tilbage...

God weekend, Marc
Index
54908: sv: sv: sv: sv: TD5 - Dieselolie i motoren (30-11-2007 19:29:28) (svar på 54892)
Jens christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.57.142)
Hvis det er en revne ned langs en dysse kan det ikke måles ved en kompressionstest.Men de kan som regl ses hvis man ser godt efter når dyssen er oppe, se godt efter ved cylinder 1.