tilbage

Land Rover Forum  

Index
55574: Afrika (12-12-2007 21:51:05)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.120.138)
Hej LR-venner

Vi er to voksne og tre friske børn, der går og drømmer om en spændende tur til Afrika, gerne Tanzania. Vi forestiller os, at det er noget med at pakke bilen i en container og få den sejlet til Dar es Salaam, hvorefter vi selv flyver derned - og samme model retur.

Mon der er nogen derude med erfaringer, som har lyst til at dele dem med os?

Bedste hilsner
Martin Mulvad
300tdi defender bus
Index
55576: sv: Afrika (12-12-2007 22:25:51) (svar på 55574)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.152.40)
http://skrivtil.familienbach.dk/

lidt god læsning. tror stadig de er af sted dernede..

henrik
Index
55582: sv: Afrika (13-12-2007 01:32:26) (svar på 55574)
Christian Østerbye #7999 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.68.191)
Hej Martin,

Jeg tror at Tanzania er et godt udgangpunkt for et eventyr med børn i Afrika. Efter min opfattelse er Tanzania et af de lande på den afrikanske østkyst (der generelt er mere sikker end vestkysten) der er mest gæstfrit at færdes i. Tanzania skulle,efter hvad jeg har hørt, også være et behageligere sted at færdes i end lande som fx Kenya, den nordlige nabo, hvilket formodentlig er meget rart hvis man ikke er ude efter for farlige eventyr.

Serengeti er en naturpark nordpå, som jeg desværre ikke har besøgt, men som eftersigende skulle være helt fantastisk. Og jeg mener at have hørt at det tilmed er muligt at bevæge sig rundt i den vilde natur i egen bil!

Endelig kan besøge denne hjemmeside, der forhåbentlig kan give jer inspiration til turen. http://www.southing.com/eastafrica/index.html

Mvh Christian #7999
Index
55589: sv: sv: Afrika (13-12-2007 08:54:55) (svar på 55582)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Hej

Alternativ - som vitterlig kan anbefales - send bilen til Cape Town i Sydafrika. Kør nordpå til Namibia. Gennem Kalahari ørknen ind i Botswana - videre til Johannesburg og rund Kruger Nationalpark.

Den tur vil give dig fire af verdens allerbedste/største og mest fantastiske nationalparker:

Etosha (Namibia)
Kalahari (Namibia/Botswana)
Okavango (Botswana)
Kruger (Sydafrika)

I Sydafrika er der lidt med sikkerheden i de store byer, men ude på landet er der OK. Namibia og Botswana er to meget sikre lande at rejse i.

vh

Jan

Index
55596: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 10:01:51) (svar på 55589)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg vil også klart anbefale Botswana. Jeg tror det var det land jeg syntes bedst om på min tur i Afrika.
Man skal dog ikke tro at bare fordi en national park er stor og kendt, at den så er bedst og mest fantastisk.
Jeg har haft nogle rigtig fede oplevelser i nogle mindre parker. De er også typisk billigere, men man sparer stadig en del ved at komme i egen bil.
Det vækker nogle rigtig fede minder det her.

Jakob E S
Index
55613: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 15:50:14) (svar på 55589)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
"I Sydafrika er der lidt med sikkerheden i de store byer,"

Mjah, det er nok defor de som det eneste land har tilladt flammekastere på biler, så de kan brænde car-jackers over nallerne:

http://www.youtube.com/watch?v=fDrzMGdYWZc

Tal om at være gennemstegt..

Ikke just et sted jeg ville tøffe rundt i en Land-Rover ubevæbnet, men sådan er der så meget...

/tony
Index
55624: sv: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 17:23:47) (svar på 55613)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Og Sydafrika er det eneste land, hvor jeg har set denne undertavle under et stopforbudsskilt på en motorvej:

"For your own safety".

Og det handler ikke risikoen for at blive kørt ned i trafikken, når man skifter hjul. Vi vedtog, at skide på fælgen og fortsætte med at køre, skulle vi punktere.

Men igen. Er man så kommet et stykke ud på landet, så bliver det hele fredeligt, selvom man ved den første optankning (lige efter skiltet) skiftes til at holde vagt ved bilen og være klar til at spurte væk. Men det er paranoidt. Der var ingen fare på færde. På vores tre ture i det sydlige Afrika mødte vi kun een turist, der var blevet overfaldet. Han havde hævet penge i en kontantautomat downtown Cape Town kl. 23 om aftenen. Og det er vitterligt at invitere til det. Det er noget, som selv i det centrale København på visse aftener er dumt.

Namibia og Botswana er helt fredelige, og her er der ingen problemer.

Man kunne godt savne sådan en tur ude i Kalahari ørkenen sådan en råkold december dag her i DK. Alene det med at svinge ud på vejen og se den blive kaldt:

Transcontinental African Highway, Kalahari.


vh

jan


Index
55634: sv: sv: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 20:36:07) (svar på 55624)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Vores eneste tyveri skete i Botswana ikke langt fra Okavango.
De stjal vores to toilettasker. Den ene stod på forsædet af Land Roveren, den anden stod ovenpå vores bærbare PC på et bord udenfor :-)
Ha ha

Jakob E S
Index
55588: sv: Afrika (13-12-2007 08:51:09) (svar på 55574)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har været dernede i min egen bil for et par år siden. Hvis du bare vil sejle bilen ned for at køre rundt i din egen bil, og så sejle den hjem igen, så tænk igen.
Jeg ved ikke hvor lang tid, du har tænkt dig at være dernede, men du kan leje en Land Rover (eller anden bil), i ret lang tid for de ca. 30000 det vil koste dig at sende bilen bagge veje. Desuden vil rattet så sidde i den rigtige side. I det sydlige Østafrika kører man i venstre side af vejen.
Jeg er absolut ikke enig i, at Tanzania skulle være mere sikkert at køre i i forhold til Kenya. Begge lande har egne hvor man skal tænke sig om, og begge lande har rigtig mange gæstfrie mennesker. Desuden synes jeg ikke I skal nøjes med et land, da der er mulighed for rigtig mange spændende eventyr i hele regioenen.

Du skal være velkommen til at sende mig en mail med dit nummer, så vil jeg gerne give dig et ring og fortælle mere. Det var i øvrigt mig, der holdt ved siden af dig på gisselfeldt tidligere i år.

MVH Jakob E S
Index
55595: sv: sv: Afrika (13-12-2007 10:00:45) (svar på 55588)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Sådan er det osse i Sydafrika.

Glimrende 4X4 til leje med komplet campingudstyr - som oftest med telt på taget.

vh

Jan
Index
55597: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 10:04:44) (svar på 55595)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Man kan eksempelvis bruge Foley Special Vehicles' afrikanske filial i Livingstone i Zambia. De bor lige ved siden af Victoria Falls - også et besøg værd.

de findes på nettet.

Jakob
Index
55598: sv: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 10:15:35) (svar på 55597)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg kom lige til at tænke på en vigtig oplevelse man går glip af ved at leje bilen - Det fantastiske ved selv at gå og kitte bilen op.
Det var det, der fik mig til at købe en Land Rover til at starte med. Desuden fik jeg en masse fedt udstyr på min bil.
Hvis du skal købe grej og starter i Sydafrika, så køb det meste der. Det koster meget mindre dernede og markedet er meget større, da det at køre på camping (safari) i sin 4x4, er meget normalt for borgerskabet i Sydafrika, Namibia og til dels Botswana.
Hvis man skal på en længere tur, og måske ud i nogle øde egne, skal man nok også overveje bilmærket. Land Rover er ikke længere det mest udbredte bilmærke i Afrika. Vælg i stedet en Toyota Land Cruiser. Dem kører der mange flere af og de er mere kendte for holdbarhed end Land Rover.
De 8 måneder vi var på eventyr dernede, fik jeg opbygget en meget lang liste over ting, der gik i stykker på min bil. Det skal dog siges at vi aldrig strandede. Jeg kunne altid fikse det eller humpe videre. Bilen var også 100000km gammel da vi startede.

Jakob E S
Index
55617: sv: sv: sv: sv: sv: Afrika (13-12-2007 16:01:10) (svar på 55598)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.135.250)
Hmmm, tak for alle indlæg, bliv bare ved. Der er noget at tænke over. Tanzania er forudbestemt, fordi den kvindelige del af rejseholdet boede der indtil hun var 8 år (farmand var udstationeret som ingeniør) og hun vil gerne tilbage og kigge.

Jakob, husker da godt at vi campede side-by-side på Gisselfeldt. Min gamle grønne Bertha er siden skiftet til en lidt yngre model med store forlygter, Bertha II.

Modtager meget gerne Afrika-historier på telefon 40 14 10 43.

Martin