tilbage

Land Rover Forum  

Index
56608: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (03-01-2008 21:26:09)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.87.238)
Hej I forum.

Så blev little Mule synet, ca. 6 mdr arbejde og så gik den bare lige igennem uden vrøvl.
Der er lige vedhæftet et billeder af den som den så ud inden renovering, hvordan den ser ud nu skal jeg lige have taget et par billeder.

Jeg har så lige nogle spørgsmål til nogle sjove ting ved bilen da jeg først i aften har kørt 100 km i den og har kunnet mærke hvad den vil lave af finurligheder.

1) Bremsen bliver helt væk når man kører i et stykke tid men den kan sagtens pumpes hård til at kunne bremse, det er ikke justering da bare 1 klik mere på skruen og bakkerne hænger.
Kan det være hovedbremsecylinderen der er defekt i pakningerne?? eller er det udluftningen der ikke er god nok??

2) Jeg har nu kørt disse 100 km og mit spørgsmål var egentlig hvordan hulen den kommer 75 km i timen men efter den har raslet og hakket sig hjemad er den begyndt at køre meget bedre nu ca. 85 km i timen.
Hvad skal jeg forvente af den af hastighed??
Det lyder nok dumt men skal den rasle og skramle så meget?

claus
Index
56609: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (03-01-2008 21:36:05) (svar på 56608)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Tillykke med æslet!
1. Det kan være en eller begge af dine forslag eller evt. spjældet i indsugningen der ikke er justeret korrekt, således at den ikke laver nok vacuum.
2. Hvis det er længe siden bilen har kørt er det sikkert meget naturligt at den har fået det lidt bedre af en lang køretur??
Du kan forvente mere træk, larm og hiven i rattet for at holde den på vejen:)
Min 109" diesel gik fint 100km/t, når den altså først kom derop!
Mht. raslen og skramlen..Velkommen i klubben!
Bare rolig der kommer flere lyde til efterhånden...
Og kom så med de billeder.
Vh,
Ole Pars
Ex. 109" nu 88" LaRo Let.
Index
56610: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (03-01-2008 22:26:10) (svar på 56609)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.175.239)
Hej Claus,
Stort tillykke med 109eren, Ole har været inde på løsnings muligheder, så kom med nogle billeder.
Vi ses jo nok derude "vink og blink".

Hilsen og god fornøjelse
Jon.
Index
56617: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 09:38:47) (svar på 56608)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har lige været igennem en komplet bremserenovering og min erfaring er at man skal efterjustere bremserne nogen gange, inden man når det sublime resultat.
Min bremsepedal havde det også med at gå i gulvet, da jeg overtog bilen.
Grunden viste sig at være bremsebelægninger, som var ødelagt af pladder og slidt voldsomt, således at justersneglene slet ikke kunne nå belægningernes tappe. Dvs, man kunne pumpe belægningerne ud til tromlerne og opnå udmærket bremseeffekt, men fjedrene trak så belægningerne helt tilbage mod sneglene, hvorefter man igen havde balladen med den manglende pedal.
Da de nye tromler og belægninger kom på, skulle det hele rettes meget omhyggeligt til og her var det nødvendigt med 3 gange efterjustering før det hele spillede uden at nogle hjul slæbte i bremsen og andre nærmest ikke var med og pedalen ikke gik for langt ned.
Sluttelig kom den til syn, hvor bremserne, som kun har kørt måske 100 km udviste lille skævbremsning ved lave pedaltryk, men røg helt ned på 2-4 % skævbremsning ved hårdere belastning. Så det kan lade sig gøre.
Pedalen går ca 1/3 ned og dermed har jeg god forstærkning. Jo længere pedalen går ned, jo mere mister forstærkeren pusten.
Jeg tror nok, jeg ville kunne opnå lidt mere ved at justere endnu en gang, efter turen til syn. De nye bakker og tromler slides jo sammen.

Ud fra disse mine erfaringer tror jeg ikke det er din hvd.cyl. der bærer skylden for dine kvaler, men mere en efterjustering eller 2.

Hvis det er udluftning, der ikke er god nok, vil det give en blød og fjedrende pedal.

Også en benziner ytrer sig i en væsentlig grad og som i dag, sveder man ikke særlig meget inde i vognen, hvis man da ikke lige har feber.

Jeg var kommet lidt sent afsted til synet, hvorfor jeg satte sporerne godt i den. Ned ad bakke opnåede jeg rasende 112 km/t i overdrive. :-)
Ud ad lige landevej holder vi os nok til 80-90 km/t
Index
56620: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 10:12:02) (svar på 56617)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej Knud.

Jeg var ude lige 1 km inden synshallen og stille bakkerne 1 klik væk fra tromlen da der lugtede af brændt bremsebelægning og det fjernede lugten og det mærkes også til at bakkerne står rigtigt da de lige rører tromlen indv..
Men bremsen kan pumpes og når den så er pumpet har den fin bremsekraft og alt men når du så har kørt og skal lave næste opbremsning så er den galt igen. Jeg vil først prøve at få den udluftet ordentligt da jeg tror den første fejl er her, og så få den justeret igen, og så se hvad der kan være galt, men det er stadig ligesom om at den taber bremsetrykket og pedalen bliver blød.

Claus
Index
56622: sv: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 10:24:00) (svar på 56620)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Foirbremserne er jo noget kryptiske at udlufte, idet udluftninganiplen lidt forunderligt sidder som det laveste punkt.

Jeg tog en ca. 2 m lang slange, som kunne skubbes ind over udluftningsniplen og sidde fast og satte slangen op i et glas i motorrummet. Åbnede udluftningssskruen og så pumpede jeg ellers løs til der ikke kom mere luft.
Ned og spænde luftskruen, som i øvrigt havde fået lidt gummifedt på gevindet for ikke at tillade falsk luft igennem gevindet.

Det gav en glimrende og hurtig udluftning, når man passer på ikke at lempe luft ind ved afslutningen af seancen.

mvh
Knud
Index
56621: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 10:17:27) (svar på 56608)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
hej claus

tillykke med bilen og synet......det er en skøn honningbil du har købt dig!! velkommen i landrover universet&klubben med masser af udfordringer.....og lyde som bare er der og flere kommer til mens andre forsvinder!! som jeg plejer at sige når jeg bliver spurgt om ikke det er dyrt at køre i sådan en stor maskine :" hver eneste kilometer min 110 bringer mig rundt i kongeriget er kvalitets tid......farten(eller mangel på samme) og overblikket...og mødet med andre lr på landevejene, om det er danske eller udenlandske....altid en venlig hilsen og blink med lygerne......varmer mig indeni og den store velvilje til at hjælpe når problemerne overstiger mine evner...hvadenten det er på forum eller ude i verdenen...så har jeg fået mange nye venner og bekendtskaber som jeg sætter stor pris på!!

godt nytår venner og jeg glæder mig til at møde flere derude!!

lr hilsen

peter, ribe
Index
56623: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 10:33:16) (svar på 56621)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Brormand har lavet meget på den bil.
Og den står rigtig flot nu.
Honningskiltet er væk træladdet er nu et Alulad og Aluladet, den gule lak, de hvide nymalede fælge og sorte kofanger gør at den gamle LR er kommet til at blive rigtig fin.
Der er ikke meget honningbil over den mere.

Kommer der snart nogle billeder !!! ;)

Min gamle S2a 109" 6cyl benziner har jeg haft oppe på næsten 100km, nu holder jeg den på 85-90 km/timen. Tinitussen er også næsten væk efterhånden ;)
Og bremserne skal justeres jævnligt, det er heldigvis nemt.

LR hilsen Jens
Index
56625: sv: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 10:55:22) (svar på 56623)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej Brormand.

Du skal lige ødelægge det hele nu sidder der jo snart flere der savler efter billeder så du skal ikke fortælle så meget om bilen.
Men jo der er gjort meget ved den og det var rent faktisk lidt en skuffelse at den gik rent igennem til syn uden nogen som helst anmærkning kun at dæksel på bagakslen nok lige skulle have en svejseklat inden bagtøjet løb tør for olie.
Jeg kan kun anbefale Applus bilsyn på Spedalsø i Horsens en lille synshal og der står 2 personer derinde og det var ham den yngre af dem der synede min. Han kendte også lidt til Landrover i forvejen.

Billeder komemr der nok i aften.

Claus
Index
56778: sv: Landrover serie 3 billeder (06-01-2008 18:07:57) (svar på 56608)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.188)
Hej i forum.

Så er der blevet taget billeder.

Claus
Index
56779: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (06-01-2008 18:12:43) (svar på 56608)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.188)
et billede mere
claus
Index
56780: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (06-01-2008 18:15:04) (svar på 56608)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.188)
et billede mere.

claus
Index
56781: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (06-01-2008 18:20:54) (svar på 56780)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Tillykke med den

Et virkeligt flot resultat må jeg sige.

Mlrh
Peter Toft



Ps. Gul er nu ikke så tosset en farve :-)
Index
56782: sv: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (06-01-2008 18:27:53) (svar på 56781)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.188)
Hej Peter.
Nej gul er ikke så slem når man får vendt sig til den. Den skal males med den gule ral farve 1007 på grå grundmaling det giver den lidt mere gul orange farve som jeg synes er vældig flot.
Så bliver bilen lidt mørkere gul når den er blevet malet.

Claus
Index
56784: sv: sv: sv: sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (06-01-2008 18:37:01) (svar på 56782)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Claus

Jeg håber du gider at smide et par billeder på forum når den er helt færdig.
Det lyder som en god farve du har planlagt.
Det er ikke gule LR vi ser flest af så jeg glæder mig til at se det færdige resultat.


Mlrh

Peter Toft