tilbage

Land Rover Forum  

Index
5679: Cykel holder på defender (20-09-2002 14:26:59)
Jakob Langkilde Madsen #5725, reg. øsj (medlem) (ip-adr: )
Hej LR folk.

Jeg Står og mangler en cykel holder til min fine LR, en 90" defender.
Er der nogen der har erfaring med hvilke stativer der kan sider på krogen uden at få problemmer med reserve hjulet. Der skal helst kunne side 2 cykler.
En model og evt. en pris ide ville være rart.

Med venlige LR hilsner Jakob Madsen 5725
Index
5681: sv: Cykel holder på defender (20-09-2002 15:01:21) (svar på 5679)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: )
Jeg har gode erfaringer med en "bagklap model" fra Harald Nyborg til 149,- (tror jeg den kostede). Den kræver en lettere modificering for at kunne hænge på reservehjulet - en alm. bagagerem ca. 2 m lang (længden skal tilpasses)bruges istedet for de to øverste medfølgende fastgørelsesremme. Holderen hægtes på reservehjuler - bagageremmen slynges omkring reservehjulsholderen og fastgøres til de eksistrende øverste låse på holderen. De nederste remme med krog på holderne gøres fast til underkanten af bagdøren for at fixere holderen. Holderen kan ta' to cykler og har nu virket i over 2 år - en meget billig løsning i forhold til de meget dyrere f.ex. thule holdere beregnet til reservehjulet.

God fornøjelse - kan evt. maile dig et billede af konstruktionen hvis ønsket.
Index
5682: sv: sv: Cykel holder på defender (20-09-2002 15:20:57) (svar på 5681)
Mange tak for det hurtige svar.
Du må meget gerne mail et par billeder hvis du har dem. Så tror jeg at jeg vil prøve mig frem efter den model.
Med hensyn til bagdøren, er der så noget problemmer med den ekstra vægt, den er jo sådan rimeligt belastet som den er med reserve hjulet på.

Mvh. Jakob Madsen
Index
5687: sv: sv: sv: Cykel holder på defender (20-09-2002 19:03:28) (svar på 5682)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Nå, skulle nok have læst det hele...
Jo, der kan opstå skader på hængslerne. Bedste løsning er en seperat og svingbar r-hjulsholder - jeg tror, at Mantec har dem.
Personligt foretrækker jeg, at r-hjulet ligger på motorhjelmen og cyklerne på taget. Det er noget bras at have cykler hængende bag på en bil, men indrømmet meget praktisk, hvis de skal transporteres ofte...
Index
5693: sv: sv: sv: Cykel holder på defender (20-09-2002 21:21:54) (svar på 5682)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: )
Jeg har før hørt om reservehjul/dørhængsler, der har det med at blive løse o.lign. Da jeg fik min Defender, gjorde jeg mig den ulejlighed at afmontere bagdørsbeklædningen og spænde reservehjulsholderen godt efter. Jeg checker/efterspænder iøvrigt ca. 1 gang om året. Jeg har endnu ikke haft problemer med løse hængsler eller løst reservehjul, og jeg kører tit med både en og to cykler på min hjemmestrikkede holder. Jeg får skudt et billede af konstruktionen og sender det til dig - bliver dog først på mandag - håber det er OK.
Index
40427: sv: sv: Cykel holder på defender (06-12-2006 18:31:48) (svar på 5681)
Flemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.64.47)
Har søgt på Harald Nyborgs hjemme side - uden held: Har du wt link ?

Index
40428: sv: sv: sv: Cykel holder på defender (06-12-2006 18:38:04) (svar på 40427)
Flemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.64.47)
Index
5686: sv: Cykel holder på defender (20-09-2002 18:58:01) (svar på 5679)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Claus fra AV Expeditionsudstyr har fremstillet een, som kan hægtes på r-hjulet. Galvaniseret og meget stabil.
Index
5719: sv: Cykel holder på defender (23-09-2002 08:37:02) (svar på 5679)
Så har jeg fået fusket lidt med et gammelt cykelstativ og nogle remme og det kom til at fungere fint. Det bedste er nok prisen, nemlig 0 kr. det hele er klunset ;-)

Så mange tak for alle de inspirerende forslag og input. Jeg håbet dog stadigvæk at får et par billeder, så jeg kan se om det kan gøres bedre.

Så er der hun tilbage at finde ud af om det kommer til at give problemmer med reserve hjuls holder og bagdør, men det virker nu meget solidt. Og de skulle jo efter sigende også have gjort bagdøren mere solid i min 2002 model.

mvh. Jakob Madsen 5725