tilbage

Land Rover Forum  

Index
58297: Vand i V8 i Kallerup... ? (31-01-2008 23:53:07)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej
Kom til at tænke på den stakkels klubkammerat der d.19/1-08 i Kallerup fik skiftet benzin/luft blandingen ud med (masser af) vand fra en ler-sø.
Er der nogen der kender ham og ved hvad status er ?

/Claus
Index
58301: sv: Vand i V8 i Kallerup... ? (01-02-2008 08:13:22) (svar på 58297)
John Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.170.128.45)
Hej Claus

Det var min datter Cecilie og jeg.

Den korte version:

Første forhindring i Kallerup den lørdag, som vi havde set frem til: Vandhullet som vi har forceret før. Vandet blev meget pludseligt meget dybt, så baghjulene stod på land mens snuden var dykket så reservehjulet på forklappen var delvis under vand!

Gode klubkammerater trak os op, tilbød gode råd, lånte os værktøj og trak os hjem.

Af med indsugningsrørene fra luftfilter til karburatorerne: Masser af vand. Ud med alle 8 tændrør: Tyk vandstråle ud af det ene hul. Tørne motoren: Geyser ud af flere andre. Ud med bundproppen i motorens bundkar: Først 1 l vand ud, så olien. Af med oliefiltret: Ingen vand, kun olie. Ny olie på, køre motoren varm, olien af igen, ny olie på. Proppen i koblingshuset ud: ½ liter vand.

Efter lidt host og hak (vand i svømmerhusene?) går motoren som den plejer. Det forekommer mig den er lidt sværere at sætte i 1. og 4. gear, så gearolien bliver også skiftet inden jeg kører igen.

Alt i alt: Ingen personskade, ingen maskinskade, men en oplevelse rigere og lidt penge (til olie) fattigere.

Morale: Vent med at køre ud i ukendt vand til du har moret dig med forhindringerne på land, for der er lang tid til næste terrænarrangement!

John...dobbelt vandkølet





Index
58306: sv: sv: Vand i V8 i Kallerup... ? (01-02-2008 10:04:30) (svar på 58301)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.14.246)
Hej John

Det var godt du fik liv i den igen.
Tak for opdatteringen - nu er jeg (næsten) rolig igen...


/Claus
Index
58309: sv: sv: sv: Vand i V8 i Kallerup... ? (01-02-2008 11:01:47) (svar på 58306)
Anders Lindberg - #7561 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.28.147.12)
Pu-ha...

Det har været min største skræk, at køre dybt i og få sprængt V8´eren.

Det er "dejligt" at høre at det ikke nødvendigvis sker. Hvor hurtig var du til at afbryde motoren? Eller slukkede den simpelthen selv da du dykkede?

RR hilsener,
Anders
RR 3.9 EFI 1991 (uden snorkel - endnu ;-)
Index
58314: sv: sv: sv: sv: Vand i V8 i Kallerup... ? (01-02-2008 15:02:26) (svar på 58309)
John Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.170.128.45)
Hej Anders

Heldigvis er det en benziner: Strømfordeleren sidder jo helt fremme og blive våd med det samme, og da motoren gik med tomgangsomdrejninger var den stoppet inden vandet nåede op til luftfilteret, helt øverst og bagerst i motorrummet.

En diesel ville først være stoppet når den forsøgte at komprimere vandet i forbrændingskammeret, med en sprængt toppakning eller en bukket plejlstang til følge.

Min datter har tit sagt at vi bør have snorkel på og det gør vi måske også. Men det havde ikke forhindret vand i strømfordeleren, vand i bundkarret, vand i koblingshuset og det vand som måske er i gearkassen - så vi havde alligevel ikke fået kørt mere den dag.

John...med vandkølet strømfordeler