tilbage

Land Rover Forum  

Index
59808: Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (03-03-2008 21:38:56)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
RR 4.6 / 1996

For godt en uge siden - smed bilen alt kølvandet.
Fejlen var nem at finde - slangen fra motoren og op til køleren var "hoppet" af!

Der sket umiddeltbart ikke noget med motoren da bilen motoren blev stoppet med det samme.

Da det var tydligt at slangen var hoppet af - blev den igen monteret - og som på svar på hvorfor den hvar hoppet af - kom jeg til den konklution at jeg måtte have fået skubbet til slangen da jeg reperatet servostyringen et par dage før.

Så motoren blev kølet - og fik derefter vand fyldt på igen.
Hjem med bilen (der sket til kun 1 km. hjemme fra). Hvor der blev monteret et nyt spændebånd til at holde slangen.

Jeg har løbende checked vandstand i motoren(køleren) og den har været som skal være. Dog svagt faldende - men dette skyldes at mine O-ringe til bilens varmeapparat skal skiftes - og det har jeg ikke lige kaster mig over.

Igår - vælger jeg at efterfylde den ca. 1/2 liter vand der mangler - dette sker uden problemer som det er gjort tidligere. Men her fra starter så udforderingen.

På en tur til Birkerød (fra Lyngby - byer omkring hovedstaden) - konstarter jeg at motor temperaturen begynder at stige, op i mod det røde felt. Ind på næremste tankstation - og konstarter at kogende vand stå ud af ekspantionsbeholderen. Vi sætter os til og vente - og efter 20 min - er temperaturen falde til mere normale temperaturer. Jeg kan så konstateret at jeg ikke har fået skuret dækslet til ekspationsbeholderen godt nok på. Jeg efter spændende det og vi køre hjem uden problemmer.

Senere efter bilen er blevet kold - bliver der efter fyldt med vand (ca 3 liter).

Bilen har hele dagen idag kørt uden problemmer. Jeg har konstartet at den slange som tidligere faldt af er meget hård (læs - der er et meget højt tryk i køle systemmet) når motoren er varm.

Jeg mener ikke at trykket i kølesystemet skal være særligt højt - det kunne tyde på at den der skal sikre efter overtrykket, bliver lukket ud, ikke virker -

men hvad er det skal sikre at overtrykket kommer ud?
er det bare en ny prop til ekspationsbeholderen?

Jeg her efterfølgende - tænkt på om den slager der hoppet af - hoppede af fordi trykket var for højt.

/Per

Som har fundet vejledning i hvordan man skifter O-ringerne uden at pille instrumentbord ud.
(Ifgl. aut LR værksted koster det mellem 15-20.000 få klaret)
Index
59813: sv: Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (03-03-2008 22:19:35) (svar på 59808)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Med mindre du helt klart kan erindre at have ændret på "afhopperen" inden den "tog springet" kunne man jo nemt foranlediges til, at tro at et overtryk kune have afstedkommet dens "hop".

Men hvord´for denne pludselige ændring?! Er du sikker på thermostatens funktion og virker køleblæseren efter hensigten - umiddelbart burde denne jo virke "bedre" hvis denne er defekt - men intet udover døden er jo sikket her i livet....

P38'ere med V8 er kendt for at dø pga vandmangel - almindelivis fordi en slange springer og ejerne når ikke at se dampskyen i bakspejlet og så er skaden sket....

Har din bil motorvarmer - en fejlkilde kunne være her - der anvende til tider plastikbøsninger i stedet for messingrør til at samle det delte slanger mellem motor og benzinfyr - og plastikrørene kan blive utætte med tiden hvorfor der blive trukket falsk luft ved utæthederne - ved efterfølgende kørsel opvarmes den "falske" luft og komer til udtryk i form af overtryk - normalt gennem ekspansionbeholderen - dette er set på en anden P38'er fra 1998 - min egen har messingrør og derfor ikke selv oplevet dette...

O-ringene kune også give denne luftlomme - måske?!

Jeg er personlig ikke meget for diverse mirakelmidler - men kølertætner kunne være en mulighed - det er måske ikke helt autoriseret - men givet bedre end vand i bunden af bilen! Fanden skulle tage ham der fandt på disse O-ringe!!! Det er jo en tikkende bombe - (har endnu ikke hørt uret ringe i min bil - men det kommer vel hvis man venter længe nok)

Henning Rogren har prøvet at skifte disse - samt de 3 motorer til regulering af kabinevarme.... måske han har et indspark til dit problem....

Lad os høre hvordan det går - held og lykke herfra!
Index
59819: sv: sv: Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (04-03-2008 00:01:48) (svar på 59813)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Falsk luft - der bliver varmet op. Det giver mening - jeg ikke motorvarme så det er ikke der jeg skal kigge efter "utætheden". Workshop manualen gør et lille nummer ud - at røret fra køleren til ekspansionbeholderen, skal være tømt for vand - når man fylder vand på ekspansionbeholderen.

Jeg henter et par O-ringe imorgen - og håber ham på rangerover.net - der siger at det kan gøres på mellem 45 min og 1,5 timer har ret. (Har allerede taget handskerummet ud)

Jeg har faktisk bilen hos et aut. værksted - og her fortalt man at min radiator i bilen var utæt. Og den burde skiftes - en nem lille sag de kunne klar for små 15-20.000 DKK. Men efter en google tur - kunne jeg konstater at det kunne være O-ringene - og ja der lidt vådt omkring dem. Jeg er ikke sur på ham der opfandt disse O-ringe - men den designer der valgte at de skulle placeres hvor de er placeret - ham er jeg ikke så glad for.

Index
59821: sv: sv: sv: Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (04-03-2008 00:13:41) (svar på 59819)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Per, en mulighed kan være en toppakning der er gået, ud i et vandkammer.
Det kan testes når motoren er kold, klem på den øverste kølerslange (pas på roterende dele) lige efter du har startet motoren, hvis du mærker at den bliver hurtigt hård, (inden den bliver varm) så kan det være toppakningen er gået ud i et vandkammer.
Det kan også være derfor den har skudt slangen af.
Man kunne anbefale en kompressionstest.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
59836: sv: sv: sv: sv: Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (04-03-2008 19:53:37) (svar på 59821)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak for indlægget.

Den øverste køler slange bliver ikke hård, som du beskriver.

Jeg har på rangerovers.net fundet - en beskrivelse der svar meget til min. Og nævnes det at det er kendt problem af P38 af tidligere årgang - får problemer med kølen - ikke at den bliver utæt - men den stopper til inden i, og der for få vandpumpen oparbejdet det høje tryk i den øverste køleslange.

http://www.rangerovers.net/forum/viewtopic.php?t=18596&highlight=hard+cooling&sid=9c771732fb5029680ac8137d38d00c5e

Der beskrives også - at der er flere der har været ude for køleslanger der hopper af grundet trykket.

Da dette ikke lyder helt tossede - overveje at bestille en ny køler, og vandpumpe med det samme - det har trods alt kørt i 12 år til august - dog kun små 160.000 km.

/Per

Med bil der ikke få love at komme ud i snevejret.