tilbage

Land Rover Forum  

Index
60177: LR 110" 2,5 N/A Diesel opfører sig underligt (12-03-2008 00:01:27)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.214.172)
Hej Allesammen

Har en LR 110" 2,5 N/A Diesel fra '83 der er begyndt at køre underligt.

Det startede for en 2 - 3 måneder siden med at den skiftevis selvom man holdt speederen konstant gik fra at være utrolig træg til at gasse op og nogle gange gik den helt i stå.

Dette varede hen over en 14 dages tid og så holdt det op igen, og jeg valgte at nu var det tiden til at skifte brandstoffilteret

Jeg skiftede brændstoffilteret (var gået en del over serviceinterval fy fy skamme...) og det var også godt beskidt.
Der var ingen mærkbar forandring ved dette og den kørte ok som hidtil.

Imidlertid er der så gået et par måneder og nu er problemet som før beskrevet kommet igen, og nu mere voldsomt end før, fruen har normalt bilen på arbejde til dagligt og hun måtte vende om køre hjem og tage bil nr. 2.

Nu skal jeg have løst problemet, men hvor starter man når man har været inde og læse her på forrummet at det kan være alt lige fra tanken og indtil dieselen bliver antændt?

Nogle gode forslag?

En lille ting som måske måske ikke kan have indflydelse, der har i lang tid de første par minutter efter at være startet kommet en hylen fra motorrummet som en defekt kilerem, kan ikke rigtigt lokalisere det selvom jeg har hovedet nede i motorrummet når bilen er startet.
Tandrem og strammerhjul er skiftet for 40.000 km siden, kan det evt. være højtrykspumpen der hyler.
Jeg ved godt jeg kan teste det ved at skifte kileremmen, men når man har en travl hverdag kommer man ufrivilligt til at leve efter princippet "If it ain´t broken don´t fix it".

En anden grim tanke man får når et sådan problem opstår, er om der kan være nogen der har hældt noget i tanken, det er jo en model uden tanklås på, har ledt efter et sådant med lås men kan ikke finde det nogle steder, så hvis der nogen der ligger inde med viden om hvor et sådant kan erhverve er i meget velkomne til at oplyse det.

Jeg har alt i manualer og værkstedsbøger til den og forestiller mig at jeg vil starte med at få testet dyserne ved nærmeste traktormand.
Er det ikke dyserne vil jeg afmontere tank og fuellines og rense det hele tjekke diverse magnetventiler.
Hjælper det ikke så skifte løftepumpen og slutteligt, renovere eller udskifte højtrykspumpen.

Da det hele er en meget tidskrævende process ville det være dejligt om der var nogle kloge hoveder der kan guide mig til at sætte ind hvor det er mest sandsynligt at det er galt.

Jeg skal nok holde jer løbende orienteret.

Mvh.

Finn K. Lundsgaard
Index
60187: sv: LR 110" 2,5 N/A Diesel opfører sig underligt (12-03-2008 08:55:25) (svar på 60177)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.252)
Jeg ville starte med tanken, da det lader til, at være periodisk... måske lige omkring en tankning? Jeg havde en 109", som opførte sig som beskrevet af dig og der var der rustflager i tanken, som peridiskvis lagde omkring sugerøret. Tanken renset - problemet løst.
De rent mekaniske fejl ville stort set altid blive indtil de bliver udbedret: dyser, brændstofpumpe, speederkabel osv.
Nu har jeg sámme type LR som dig og har også en underlig hylen i motorrummet, som jeg ikke kan blive kvit for.
Alle tænkelige årsager er blevet udskiftet, men intet fundet. Selv Bertelsen har måtte melde pas.
Index
60204: sv: LR 110" 2,5 N/A Diesel opfører sig underligt (12-03-2008 12:58:36) (svar på 60177)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Finn
Prøv at ringe til Rune han kan sikkert komme med et bud.
21 66 71 67.Lyder som et dysse problem for mig
hav en go lr day.
MVH JENS E