60670:
sv: gearkasse kaput? (20-03-2008 09:42:56) (svar på
60628)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (
ip-adr: 83.91.110.171)
Hvis du gerne vil have vognen kørende igen hurtigt kan man foretage en nødreparation, men jeg vil dog bemærke at dette IKKE er den "korrekte" måde at gøre tingene på....
Men hvis du selv - eller een du kender - er rimelig fiks med et svejseapparat kan det altså fint lade sig gøre at reparare skaden uden at skulle udskifte hverken gearkasse eller tandhjul.
Bagenden af mainshaft (hovedakslen i LT77) er forsynet med gevind - på de fleste af de LT77 jeg har set har det været et 3/4" UNC, men mål lige efter på din egen - det kan godt variere.
Hvis man skærer PTO-noterne af indgangstandhjulet (beskyt lejet imens - eller udskift bagefter) og derefter montere indgangstandhjulet med omtalte møtrik fastspændt på bagenden af hovedakslen bliver svejseprocessen meget nemt - der er ikke noget stort gab der skal udfyldes - det er blot at svejse tingene grundigt sammen.
Husk at tilspænde bagenden af transferkassen med korrekt moment medens svejsningen udføres - heri er lejeskålen til indgangstandhjulet nemlig indfældet.
Hvis du bruger en MIG/MAG-svejser (trådsvejser) vil du skulle indstille på rigtig meget varme (formentlig omkring 200amp), og indstil derefter trådfremføringen til det langsomste du kan svejse fornuftigt med - derved overføres mest mulig varme til emnet - og du får bedre mulighed for at smelte tandhjul og møtrik sammen...
HUSK aldrig at lade svejsestrømmen gå igemmen lejer, gearkasser eller andre bevægelige dele - jordklemmen skal holdes fast på indgangstandhjulet mens man svejser. Hvis svejsestrømmen passerer gennem lejer ødelægges de.
Svejs i små passager af ca 1 cm længde - parvis modsat - køl med trykluft ind i mellem. Der skal helst ikke overføres alt for meget varme til lejer eller pakdåser...
BEMÆRK - udføres ovenståene nødreparation vil hovedgearkassen og transfergearkassen være uadskillige - indtil svejsningen bliver fjernet enten med en plasmaskærer, skærebrænder eller dremel (langsommeligt....)
Som decideret nødreparation - altså i det situation at fejlen pludseligt indtræffer og man virkelig SKAL have bilen til at køre videre kan man banke stålsøm (af den hærdede type som bruges til betonvægge) ind mellem hovedakslen og indgangstandhjulet. Denne nødreparation kan udføres udelukkende ved at fjerne PTO-dækslet. Samme princip kan i øvrigt anvendes ved andre notsamlinger, som pinedød skal tvinges til at køre videre efter en fejl.
Står man ved vejsiden og skal foranstalte en decideret nødreparation for at bringe bilen hjem efter