tilbage

Land Rover Forum  

Index
60628: gearkasse kaput? (19-03-2008 12:26:17)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.72)
ærede forum

ak ja så gik min gearkasse i stykker....har forsøgt at læse mig til en mulig reparation af denne via gamle indlæg, men kan ikke finde dybgående beskrivelser/løsninger...udover skift af hele kassen......men da riget fattes penge er gode råd dyre!
jeg er kommet såvidt at jeg har skruet det runde dæksel af ved siden af håndbremsetromlen...og har her jeg konstateret at det tandhjul som skulle dreje med hovedgearakselen? rundt, står stille......og min gode mentor søren fra gørding som har hjulpet mig mange gange siger at det er strålerne der er gået!!
har forsøgt at få tandhjul ud men det er endnu ikke lykkedes mig!!
er der nogen mulighed for at reparere her eller er kassen kaput??? den har gået 421000km og gjort sit, men som sagt lader det til at en ny gearkasse kommer til at stå mig i 6000 ca + moms, og det er mange penge disses dage!!
bilen er en 2.5 n/a 110 fra 86 og har aldrig svigtet mig så alvorligt før....ked smiley!!

er der af jer orakler som har et bud på om der er noget at gøre??

tidlige forårs hilsener

peter, ribe.....nu med endnu en bil til samlingen: saab 900c....vinker stadig derude på landevejene hvis nogen har undret sig over en hvid saab hilser venligt på brødrene!
Index
60636: sv: gearkasse kaput? (19-03-2008 15:22:41) (svar på 60628)
søren schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.88.150.254)
ja du skal bruge en ny hovedaksel det er den strålerne er gået på pris 965,30 netto for en original tillige skal du nok regne med at gearhjulet på enden også skal skiftes pris 469,00 netto
Index
60639: sv: gearkasse kaput? (19-03-2008 16:39:53) (svar på 60628)
Ib Nielsen #3014, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.73.109.10)
Hej Peter
Da det skete for mig købte jeg et nyt tandhjulsom jeg satte i ,men for at være sikker svejste jeg det fast på udgangsakslen. det har holdt i små 2 år nu. det er en bilig måde at gøre det på ,MEN ikke den rigtige . Prøv at søge på forum der er flere indlæg om det samme.

Ib
Index
60651: sv: sv: gearkasse kaput? (19-03-2008 19:01:19) (svar på 60639)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.72)
hej Søren og Ib

tak fordi i gider øse ud af jeres viden og oplevelser!
jeg har ikke råd til at hænge mig i hvad der er den rigtige måde at gøre det på.....for mig gælder det om at få min elskede 110 tilbage på gaden!!

har forsøgt at finde flere indlæg inden jeg skrev mit, men søger tilsyneladende ikke på det rigtige? hvad skriver jeg for at få glæde af andres viden/oplevelser??

og sidst men ikke mindst: hvor køber jeg disse stumper og er akselen til at trække bagud når jeg får det "lille" tandhjul ud?? eller er det nødvendigt at tage hele kassen af og ud og skille yderligere ad??
eller måske den måde du har gjort det på Ib, hvis jeg kan få det tandhjul af?

god aften derude og en god påske!

venligst

peter, ribe
Index
60653: sv: sv: sv: gearkasse kaput? (19-03-2008 19:16:50) (svar på 60651)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.12)
Prøv at ringe til Elo, han burde have stumperne liggende til en fornuftig pris... 74 76 21 16
Index
60654: sv: sv: sv: sv: gearkasse kaput? (19-03-2008 19:27:14) (svar på 60653)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.72)
hej Paul

tusinde tak for dit svar....det vil jeg gøre!!

god aften til dig Paul!

venligst

peter, ribe
Index
60670: sv: gearkasse kaput? (20-03-2008 09:42:56) (svar på 60628)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Hvis du gerne vil have vognen kørende igen hurtigt kan man foretage en nødreparation, men jeg vil dog bemærke at dette IKKE er den "korrekte" måde at gøre tingene på....

Men hvis du selv - eller een du kender - er rimelig fiks med et svejseapparat kan det altså fint lade sig gøre at reparare skaden uden at skulle udskifte hverken gearkasse eller tandhjul.

Bagenden af mainshaft (hovedakslen i LT77) er forsynet med gevind - på de fleste af de LT77 jeg har set har det været et 3/4" UNC, men mål lige efter på din egen - det kan godt variere.

Hvis man skærer PTO-noterne af indgangstandhjulet (beskyt lejet imens - eller udskift bagefter) og derefter montere indgangstandhjulet med omtalte møtrik fastspændt på bagenden af hovedakslen bliver svejseprocessen meget nemt - der er ikke noget stort gab der skal udfyldes - det er blot at svejse tingene grundigt sammen.

Husk at tilspænde bagenden af transferkassen med korrekt moment medens svejsningen udføres - heri er lejeskålen til indgangstandhjulet nemlig indfældet.

Hvis du bruger en MIG/MAG-svejser (trådsvejser) vil du skulle indstille på rigtig meget varme (formentlig omkring 200amp), og indstil derefter trådfremføringen til det langsomste du kan svejse fornuftigt med - derved overføres mest mulig varme til emnet - og du får bedre mulighed for at smelte tandhjul og møtrik sammen...

HUSK aldrig at lade svejsestrømmen gå igemmen lejer, gearkasser eller andre bevægelige dele - jordklemmen skal holdes fast på indgangstandhjulet mens man svejser. Hvis svejsestrømmen passerer gennem lejer ødelægges de.

Svejs i små passager af ca 1 cm længde - parvis modsat - køl med trykluft ind i mellem. Der skal helst ikke overføres alt for meget varme til lejer eller pakdåser...

BEMÆRK - udføres ovenståene nødreparation vil hovedgearkassen og transfergearkassen være uadskillige - indtil svejsningen bliver fjernet enten med en plasmaskærer, skærebrænder eller dremel (langsommeligt....)

Som decideret nødreparation - altså i det situation at fejlen pludseligt indtræffer og man virkelig SKAL have bilen til at køre videre kan man banke stålsøm (af den hærdede type som bruges til betonvægge) ind mellem hovedakslen og indgangstandhjulet. Denne nødreparation kan udføres udelukkende ved at fjerne PTO-dækslet. Samme princip kan i øvrigt anvendes ved andre notsamlinger, som pinedød skal tvinges til at køre videre efter en fejl.
Står man ved vejsiden og skal foranstalte en decideret nødreparation for at bringe bilen hjem efter