tilbage

Land Rover Forum  

60733: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 13:00:36)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
For højt tryk i kølvand systemet
Jeg har tidligere beskrevet om mit problem med for højt tryk i kølvandet på min Range Rover 4,6 fra 1996.
Jeg har fået kontrolleret kølvandet for indhold af udstødning (defekt toppakning) – intet udstødning i kølvandet.

Køleren samt alle slanger er skiftet – pt. er hele den indvendige radiator koblet fra – for at isolerer problemet.
Der påfyldt kølevæske, jf. manualen. Når jeg lader motoren kører tomgang op til drift temperatur – og lader den så – er der ingen problemer.

Når jeg hæver omdrejninger til ca. 2000 og lade dette stå på i ca. 3-5 min. så bliver køl slangerne meget hårde, specielt top køler slangen. Og faktisk falder vandstanden i beholderen til kølevæske. Og der kommer luft bobler i beholderne. Men lige så snart jeg fjerne omdrejninger – stiger kølevæskestanden igen, til samme niveau som tidligere. Desværre bliver køleslangerne ikke blødere.
Jeg har også bemærkede at når motoren når drift temperatur – begynder er at komme en tikke lyd – som lyder som når en gnist springer fra et tændrørskabel til motorblokken. Når jeg hæver motor omdrejningerne kan jeg ikke hører lyden – evt. fordi motoren larmer mere

Jeg kører ikke i bilen i skræk for at trykke vil få en køleslange til at oppe af – med derefter risiko for en tør kørt motor osv.

Er der nogen som har en god ide til hvad der kan være årsagen? Eller forslag til løsninger

/Per

60736: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 15:35:02) (svar på 60733)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Per, ramt af good old Murphy....

Du har tidligere skrevet om dette og der nævnte du at tanken om at skifte vandpumpe og evt. køler var en mulighed - nu er køleren så skiftet men stadig det samme resultat - hvad med vandpumpem - Er det stadig den "gamle"?! og thermostaten - er den ny eller gammel?!

min logik siger mig, at hvis thermostaten er død så åbner den ikke - og hvis pumpen tillige er defekt så står vandet stille og bliver tiltagende varmere... men jeg kan jo tage fejl...

Du har koblet radiatoren til kabinen fra - har du forresten fået skiftet O-ringene... Og hvor meget bandede du da over processen (eller ingeniøren der ikke havde tænkt sig om under designprocessen)

Mht. tændrørskabler: Dem ville jeg prøve at skifte det er almindeligvis kun de seneste årgange (1999 - 2002) der er ramt af dette symptom - men dine kabler er jo 12 år gamle nu såfremt det er de originale, så det var måske værd at prøve en udskiftning af disse - jeg slap i hvert fald for det "blå lysshow i motorrummet" - det så p....godt ud men ikke godt i længden - og det kunne da også mærkes effektmæssigt bagefter (mere skub i skøjten).
60737: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 15:46:39) (svar på 60736)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak for dit svar.

Omkring vandpumpen - så er den endnu ikke skiftet - har den liggende - mangler værktøjet til at få kølevingen af med - værktøjet er bestilt.
Jeg formoder den nuværnende kører uden problemer - da jeg ikke har problemer med overophedning.
Men den bliver skiftet.

Omkring O-ringene - så er de endnu ikke skiftet fordi min bøjlige skruetrækker er gået itu - har bestilt en ny men den bleve forsinket. (Det er grunden til at jeg koblet den del af kølesystemet ud)

Termostaten er skiftet. - købet et sæt med alle slanger og termostat.

/Per
60738: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:06:57) (svar på 60737)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Per...

hvor køber du alle disse ting.... Øh værktøj til at løsne kølevinge.... hvad skal det sige - kan alm. værktøj ikke klare den opgave?!

vedr. bøjelig skrutrækker er det en alm 7" eller 8" top der skal til... man kan jo lige så godt forberede sig til den dag, hvor den p....r på gulvtæppet?!

Jamen ellers er jeg blank for forslag - skal være sammen med en anden P38 mand i aften.. så din bil bliver nok en del af aftens emne.... du ved... LR og biler i al almindelighed....
60742: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:42:16) (svar på 60738)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Ifgl. workshop manaulen skal der bruges special værktøj.
LRT-12-093 o gLRT-12-094
Dette værktøj fandt jeg i UK hos www.Difflock.com

For 50 £ inkl. fragt.

Jeg havde prøvet med lidt af mit eget værktøj - uden held -besluttet jeg at få det rigtigt værktøj før jeg ødelage vingen. (bemærk at der modsat gevind på vingen)


Omkring den bøjelige skruetrækker så fåes den hos
www.engrosspecialisten.dk - til den som af 30 kroner + fragt - ialt 70-75 kroner. Det der skal bruges er standard Philips skrue 2 skrue der sidder der inden - se dette link http://www.rangerovers.net/repairdetails/heateroring.html#shortcuts som beskriver hvordan det kan gøres.

Jeg har også købt en termomstat - til røret koster ca. 40 kroner.

/Per

60740: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:25:22) (svar på 60733)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.201)
Du nævner ikke, at maskinen bliver for varm, hvorfor jeg ikke tror, det er vandpumpen eller thermostaten.
Du bør køre bilen op på en skråning, så ekspansionsbeholderen/kølevandspåfyldning sidder højest. Jeg tror, at der blot er kommet en luftboble i kølesystemt, som ikke kan komme ud. Du tilkobler igen varmeapparatet lader maskinen køre i tomgang og topper op med kølevand. Vent til driftstemperatur er opnået og kør maskinen med forskellige omdrejninger, lad den gå tomgang osv.Naturligvis uden påfyldningsdæksel på!!! Ti muntter og så skulle problemet være løst. Er slangerne fortsat hårde når påfyldningsdækslet er skruet af, prøv da at løsne slangen, mens trykket er opbygget. Husk at beskytte ansigt og hænder.
Påfyldningsdækslet har du sikkert også skiftet? Du nævner ikke noget vandtab, så blokken og topstykke må være intakte.
Hvis udluftningen ikke hjælper, må det alligevel være en toppakning. Det er set før, at målinger ikke udføres korrekt og derfor giver et ikke retvisende resultat.

60744: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:46:48) (svar på 60740)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak for dit svar.

Korrekt maskine bliver ikke for varm.

Jeg har skiftet påfyldingsdækslet.

Slanger bliver bløde med samme,når man løsner påfyldingsdækslet.

Der ikke vandtab.

Jeg vil prøve din vejledning - med at kører op af en bakke.


/Per
60743: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:44:40) (svar på 60733)
Jan Lauritzen #8086, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.59.251)
havde samme problem med en bekendts BMV, der viste sig at være luft i systemet, luft i blokken og i vandpumpen, selv om køleren var fuld.
vi afmonterede øverste kølerslange mellem pumpe og top, der kunne vi efterfylde temmeligt meget vand og den har kørt siden.
et forsøg der ikke koster noget, og som jeg ville forsøge inden skift af vandpumpe.

mvh Jan
60745: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 16:51:21) (svar på 60743)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak for svar.

Jeg har haft top slangen mellem køler og motor af. Og efterfyldt med vand - ikke noget at skrive hjem om.

Jeg vil prøve med slangerne ned til pumpen.

Når motoren er kold kan - jeg trykke på den øverste køleslange - den fra motor til køler. Og man kan høre vandet inden i slangen.



/Per
60747: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 17:04:27) (svar på 60745)
Jan Lauritzen #8086, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.59.251)
det skal være den slange der sidder øverst på pumpen ,løsn slangen på det højeste punkt, så kan man fylde pumpen, når den så får fat i vandet skal den nok sende resten af luften med ud.
mvh Jan
60749: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 17:20:11) (svar på 60747)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Er det ikke mere reglen end undtagelsen at omtalte manøvre (kør op på en høj genstand) skal foretages ved udskiftning / udluftning af kølersystemet - har set det omtalt (og også selv gjort det) i adskellige emner her på forum....

hvorfor er der ikke konsekvent udluftningsskruer på biler??? de fandens ingeniører!!!

Luft i systemet er noget skidt - derfor prøv med en Samarin! høhø... Dog ikke til bilen vel at mærke...

fortsat god påske...
60751: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 17:27:55) (svar på 60747)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Det kedelig - er at slange til vandpumpen kommer fra termostaten - der sidder ca. 25 cm. lavere end pumpen.

Så det bliver ikke nemt.

/Per
60755: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 18:10:11) (svar på 60751)
Jan Lauritzen #8086, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.59.251)
er der så ikke en slange øverst ved topstykket eller en af dem fra varmeapperatet, så kan det vel løbe inde i blokken og ned i pumpen, jeg er ret overbevist om at der er luft i systemet.
Ærgerligt at du bor så langt væk.
håber at du får det til at virke.

mvh Jan

60756: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 18:17:57) (svar på 60755)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Den slange som virker mest logisk, er den der gå fra toppen af kølen til "toppen" af motorblokke, den har jeg har haft af og efter fyldt.

Jeg vil imorgen - forsætte jagten på luft i systemmet.

Tak for din indsats indtil nu - jeg vender tilbage med en status

/Per
60769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 20:17:34) (svar på 60756)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Er der ikke en tynd slange fra thermostathuset til køleren? Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at huske at der er en sådan.
Hvis den, eller studsene den sidder på, er blokerede, har jeg på andre motorer haft tilsvarende problemer med idelig luft og hårdt udspilede slanger.
mvh
Knud
60773: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 22:59:14) (svar på 60769)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak

Der er kun en tyk slange fra kølen til termostat.

Der findes en tynd slange fra toppen af køleren til ekspationsbeholden. Denne slange er lige skiftet - og skal jvf. workshop manualen - blæses tom for vand.

Men checker alle gemmengange igen imorgen.

Alle slanger og termostaten er lige skiftet.

/Per
60803: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 15:10:49) (svar på 60733)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
En Tak til alle som har bidraget til forslag på en løsning.

Jeg har idag tilbragt et par timer på en bakke. Hvor jeg blandt andet har forsøgt at luftet motoren ud. Der er ingen tvivl om at der er luft i systemet. Desværre bliver der ved med at komme mere luft - uden at der forsvinder kølervæske - så jeg må tirsdag - igen have undersøgt muligheden for om det kan være toppakning der er gået - desværre.

Når jeg øger omdrejningerne på motoren konstaret jeg at den øverste kølere slange bliver hårder - og når jeg mindsker omdrejningerne igen - bliver den bløder - så der kommer vand igennem denne - så vand pumpen må virke

/Per
60804: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 15:58:22) (svar på 60803)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Per, har du prøvet at fylde helt op med vand og starte motoren, så kan du se om der kommer bobler når den står og kører et stykke tid i tomgang.
I så fald er det sandsynligt at der er gået en toppakning.
Du kan også få lavet en test hvor der bliver sat tryk på kølesystemet med en manuel luftpumpe, med manometer, man sætter på køleren, der hvor kølerdækslet skal sidde, så skulle den gerne holde trykket en times tid.
Bare med at prøve det hele inden der skal skilles ad.
Mvh
Kenneth Poulsen


60809: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 17:47:27) (svar på 60804)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Takker for input

Når den står i tomgang kommer der ingen bobler.

Men når omdrejninger øges til ca 1.500 - kommer der boble ikke mange - men der kommer, og ikke i en jævn strøm - bare nogle enkelt - kølerstanden falder lidt - men når jeg går tilbage til tomgang - stiger kølerstanden igen.

Jeg har pt. en mistanke om at hullet i pakningen er så lille - at det fakisk holder tæt- når motoren kører i tomgang - men når omdrejningerne så øges - så bliver trykket så stort at der kommer luft ind i kølvandet.

Jeg har tænkt på et "tændrør" hvor på der var monteret en studs til trykluft - så kunne jeg sættet dette "tændrør" i og pumpetryk med min kompresser - for der efter og se om der kommer bobler ud i kølevandet.

Jeg prøver nu med manometer og trykluft

/Per
60812: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 19:26:01) (svar på 60809)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Den ultimativt sikre metode, til at afprøve en toppakning er at belaste motoren i varm tilstand og samtidig se, hvad der sker i kølerpåfyldningen.
Sæt i gear, træd på bremsen slip koblingen delvist så motoren er lige ved at kvæles, samtidig med at du giver motoren mere eller mindre fuld skrald med den ene del af din bremsefod.
Vælter vandet nu op af køleren, ja så er toppakningen kaput.
Det er en meget grov metode og den skal kun praktiseres i meget kort tid.
Det er meget lettere, hvis det er en automatic. Så skal du ikke koncentrere dig om koblingen, men pas på ikke at overhede tomaten.
mvh
Knud
60814: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 19:36:30) (svar på 60812)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Takker,

Det er en automatic.

Så ud og start bilen - lad motoren blive varm, med køler proppen af - og derefter - ind i bilen og sæt den i gear.
Mens bremsen holdes. Og så gives der gas.

Hvis kølevandet står op af ekspationsbeholder - så er det den gal med toppakning.

Jeg gå ud og prøver med det samme.

/Per
60817: sv: sv: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 19:55:08) (svar på 60812)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Så der det afprøvet.

og resultater er - der stod kølvand op i en mindre stråle.

Så tak til alle der har bidraget med forslag til en løsning.

Nu bliver det næste at skift toppakning - det er mindst 25 sidenjeg sidst har skifte en sådan en - og da var det på en gammel Lada.

råd modtages - om hvordan det gøres - er nu igang med at studer Workshop manaulen


/Per
60828: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 20:49:02) (svar på 60733)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Og så er det lige jeg tænker - hvorfor er toppakning gået i stykker ?

Nogen ideer?

/Per
60831: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 20:53:30) (svar på 60828)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Tjae, ting ældes!! Det er kun os selv, der bliver bedre med årene, eller hvordan?? :-)
mvh
Knud
60836: sv: sv: sv: For højt tryk i kølvand systemet (22-03-2008 21:04:14) (svar på 60831)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)


Toppakning er ikke så gammel som bilen den er skiftet i 2004 - da bilen havde gået ca. 90.000 km(idag har den køret ca. 153000) og dengang blev der også skiftet topstykke(r) på den.

Det kostede den tidligere ejer ca. 7.000 EUR at få den lavet. Iflg. den faktura kopi jeg har.


/Per