tilbage

Land Rover Forum  

Index
61093: Køb af Range Rover 2,5 DSE (26-03-2008 18:37:05)
Tommy Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.99.238)
Hej Alle
Jeg overvejer, at købe en Range Rover 2,5 DSE fra 1996.
Bilen har kørt 140.000, den har fået nye luftstøddæmpere, bremserør samt andre småreparationer. Den er ikke ramponeret/bulet i bunden og har ikke rust.

Den skal dagligt køre ca. 70 km og årligt 25-30.000, heraf 5-10.000 med CV.

Er der faldgrupper jeg skal være opmærksom på?

Jeg er nybegynder inden for dette bilmærke og vil helst ike smide 150 k ud i den blå luft. Vil der uden de store udgifter være endnu 100.000 i bilen?

På forhånd tak

Venlig hilsen

Tommy Skov
Index
61096: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (26-03-2008 19:31:07) (svar på 61093)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Tommy

En RR af denne type (som hedder P38) er generelt et fantastik køretøj med en fin komfort, og ifølge mine erfaringer 100.000 km lang bedre end sit rygte med hensyn til drift stabilitet, dog skal dog få gennem gået køretøjet ganske nøje inden køb da ting som klima anlægget , soltag m.m. er ganske dyre at få repareret. Med andre ord – test at alt virker OK inden et køb.
Når det er sagt vil jeg aldrig anbefale diesel versionen da den simpelthen er for bov lam og støjende i til at give en harmonisk køreoplevelse. Helt galt bliver det hvis du hænger selv en lille CV efter den, så jeg vil helt klart anbefale dig at finde en fornuftig 4,6 HSE model i stedet for. Denne er godt nok mere dyr i brændstof (5 til 6 km/l) men er langt billigere i service, og vigtigst af alt yder denne partfulde V8’er netop den kraft som gør er køreoplevelsen bliver perfekt – også med over 3 ton på krogen.

Mvh,
Henning
Index
61102: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (26-03-2008 20:51:55) (svar på 61093)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Tommy,

1996 2.5 DSE km: 140.000 til 150.000kr. - øh er det gule eller hvide plader - hvis gule - så synes jeg den er for dyr!!
En Range Rover P38 er en rigtig dejlig velkørende komfortabel bil, MEN:

Hvor længe holder en 12 år gammel bil?! Tja det ved vel ingen... men her er et par giftige faldgruber for dieselmodellerne:

Indsprøjtningspumpen kan være en DYR reperation (10.000+kr). Bilen er qva. sine 136 Hk MEGET motorsvag - alt er selvfølgelig relativt - men en tur over eksempelvis Kassel-bakkerne i et sådant køretøj er IKKE noget jeg ville gøre!
På grund af dens få kræfter er mange af dem kørt hårdt for, at kompensere for de netop manglende Hk - hvilket forkorter levetiden på motoren yderligere - en del har fået ny/renoveret motor ved 100-140tkm (det kan også ske også for benzinere, men her er det pga. varme ved evt. vandtab) jeg vil umiddelbart mene at en 2.5 DSE har alt for få kræfter til din opgave.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du er vant til af "kræfter" i forvejen - men en campingvogn "koster" jo på "trækkontoen" og det skulle nødig blive "for spændende" trafikalt set.

Da bilen er 12 år gammel har det selvfølgelig stor betydning for dens almindelige "helbred" i hvilket omfang dens vedligeholdelse har været udført - er det efter foreskrifterne (eller forhåbentlig bedre!) har den supplerende rustbeskyttelse - godt nok er den lavet af både aluminium og stål - men det kan også give grimme overraskelser med tiden, hvis ikke ejerne sørger for korrekt vedligeholdelse! eksempelvis den skal have 12 liter motorolie! hvilket får nogle til at springe hvert andet olieskift over - En P38 skal serviceres for hver 10.000 km.

Personligt ville jeg ikke selv turde købe en diesel model (indrømmer blankt, at jeg heller ikke har temperamentet til dens (manglende) fartegenskaber -
Jeg fik for 3 uger siden tilbudt en 4.0 V8 med (190Hk) på danske hvide plader til ca. 140.000,- men jeg blev meget skuffet over dens effekt - den var motormæssigt for "slatten" i forhold til min egen 4.6 V8'er. (218 Hk). - og takkede derfor nej til bilen på trods af dens "billige pris nummerpladefarven taget i betragtning!

Er det forresten den i Næstved?! For så kommer den så vidt jeg ved fra Sydjylland fra et andet klubmedlem.
Index
61114: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 00:59:07) (svar på 61102)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.151.78)
Hej Henning og Alexander.

Lad mig med det samme skynde mig at erkende, at mine egne erfaringer med RR P38 begrænser sig til en enkelt prøvetur i en V8'er, som jeg end ikke husker om var 4.0 eller 4.6.

Men når det så er sagt, så tænker jeg alligevel på, om ikke I bortdømmer 2.5 DSE'eren lige voldsomt nok?

Jeg mener - når f.eks. en gammel 300Tdi'er med 113HK og 265NM roses til skyerne for sin trækkraft, kan det så virkelig stå så slemt til med en motor, der yder 135HK og 270NM? Jeg tænker her på det rent køredynamiske?

Mon ikke det lige så meget handler om temperament og hvad, man er i forvejen er vant til, som du jo også selv er inde på, Alexander? Jeg mener - er man ikke tilfreds med den "lille" V8'er på 190HK og 340NM, så er der jo ligesom ikke så meget tilbage at vælge imellem .... ;-)

Holdbarhedsmæssigt er det muligt, DSE'eren ikke matcher 300Tdi'eren. Det ved jeg intet om, ligesom jeg heller ikke har nogen fornemmelse af prisniveau, hverken på bil eller reservedele.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
184HK/315NM
- og i min verden slet ikke bovlam...
Index
61123: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 09:42:42) (svar på 61102)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
nåå med hensyn til kasselbakkerne har jeg da forseret disse i både en 50 hk dieselgolf og en overlæsset varevogn, og begge kunne da holde 100km/t hele vejen.

jeg tror som andere også skriver at det handler om hvad man er forvent med. ja det er en stor tung bil men 136hk og 270nm er ikke mindre end hvad så mange andre tilsvarende biler har i dieselversionerne.

så hvis du forventer v8 performance fra en dse diesel så blir du skuffet for det har den ikke.
forventer du derimod en diesel med dens tilhørende og godmodige natur så ta en tur og vurder deraf om det er noget for dig.
Index
61124: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 09:43:29) (svar på 61102)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg synes det er lige hårdt nok at dømme biler med mindre end 200 hk ude som værende værdiløse og ikke-attraktive!!!

Min RRC 2,4 td med 22 år på bagen, mon den har ca 120 hk?, følger da fint med i trafikken også med en halvstor campingvogn efter.

Selv min S III 2,25 benz bus kommer frem i landskabet! :-)

Tag lige og klap hesten, før alt andet, end det tilsvarende man selv lige har her og nu, skal dømmes til ophug.

Jeg kender, som det vil være en del bekendt, da også til meget motorkraftige biler, og lever fortrinligt uden, ja faktisk er jeg i dag fuldstændig ligeglad.

mvh
Knud
Index
61125: sv: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 09:47:25) (svar på 61124)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Glemte lige at medgive, at hvis man hver dag, en 3-4 gange, skal over Kassel bakkerne, ville det måske være formålstjenligt at købe en særlig kraftig bil til lige det formål!
mvh
Knud, med måske lidt sarkasme!
Index
61128: sv: sv: sv: sv: Øh – hvad var det lige denne tråd handler om? (27-03-2008 09:58:42) (svar på 61125)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.95)

En potentiel P38 ejer spørger om erfaringen med bilen, så syntes jeg da det er flot at indtil flere finder det tiltræng at komme med ytringer uden tilsyneladende at have personlige erfaringer med bilen. Hvad man måtte syntes om Golf D og RRC har vel ikke spor med spørgsmålet at gøre?

Mvh,
Henning
Index
61133: sv: sv: sv: sv: sv: Øh – hvad var det lige denne tråd handler om? (27-03-2008 11:09:38) (svar på 61128)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
de indlæg du nævner var måske også mest ment som en dæmper på alexanders indlæg som (tilsigtet eller utilsigtet) kunne opfattes som en ret hård udmelding om at alt med mindre en 218hk og 4 liter slagvolumen var værdiløst til trailertræk.

man kan som ny køber hurtigt blive kuet til at tro at man har stillet et ufatteligt dumt spørgsmål, så meningen med mit indlæg (hvor jeg nævner min gamle golf) var ment som en illustration af at "man kan altså godt klare sig med mindre" så mit råd til den nye køber er: tag ud og prøv bilen og finder du motorens gangkultur og ydeevne tilfredsstillende og bilen ellers er fin iforhold til pris, så kør glad afsted og vink endelig ;)
Index
61135: sv: sv: sv: sv: sv: Øh – hvad var det lige denne tråd handler om? (27-03-2008 11:33:52) (svar på 61128)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Fuld respekt for, Henning, at det selvfølgelig er de, der har egen erfaring med en given bil, der kan give den bedste praktiker-feedback.

I den forbindelse synes jeg i øvrigt også helt klart, at der sædvanligvis er rigtig meget godt fra både dig og Alexander, når emnet handler om P38.

Det, jeg imidlertid lige savner her, er en form for perspektivering. Er 2.5 DSE'eren ikke lige jeres kop the, fordi den er meget svagere end jeres V8'ere? Eller er det tillige jeres vurdering, at den også er svagere end diverse diesel Disco'er, Freelandere eller Defendere ??

Personligt kørte jeg i flere år først 90" med 2.5 300Tdi (113HK/265NM) og siden 90" med 3.5 V8 (134HK/258NM), som jeg begge fandt at trække vældig fint både op og ned ad bakke. Men mon ikke jeg idag, efter snart 15 måneder med V8 4.0(184HK/315NM), ville være lidt miljøskadet og finde begge mine tidligere biler temmelig bovlamme, hvis jeg skulle ud at køre i dem igen?

Mvh Søren R.
90" 50th V8

Index
61106: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (26-03-2008 21:42:02) (svar på 61093)
Tommy Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.99.238)
Hej igen
Tak for jeres tibagemeldinger. Det er den i Næstved jeg har kigget på.

Tror jeg, lader tigerdyret i maven falde lidt til ro og kigger på andre muligheder i segmentet.

Venlig hilsen

Tommy Skov
Index
61151: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 16:04:28) (svar på 61093)
Tommy Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.110.2)
Tigerdyret vil ikke rigtig lægge sig. Er blevet tilbudt at låne den en dags tid, hvilket jeg nok hopper på, så må vi efterfølgende kigge på pris og den slag "betydeligheder".

Alexander, du kender åbenbart bilens historie. Kan du evt. fortælle lidt herom.

Diesel har jo gennemgået en fantastisk udvikling, har selv en Nissan Qashqai 1,5 dCi med 106 hk og et moment på 240 nm, som er en fantastisk lille

Som nr. 2 bil og som trækker vil RR'eren være en lækker mulighed, med mere sjæl end diverse nissaner og toyotaer. Men det betinger dog, at jeg vil kunne forvente, at den holder til ca. 100.000 km mere (konen kører).

Tak for alle bemærkninger og indslag ;o)

Venlig hilsen

Tommy Skov
Index
61156: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 18:56:01) (svar på 61151)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Tommy - og alle andre "medskribenter".

Man skal sgu ikke sige meget førend der falder brænde ned her... (stort smil)

Min pointe var - at mange - med rette - forventer at diselbiler kører fænomenalt godt idag - (det gør nyere dieselbiler så afgjort - og nej jeg vil IKKE citeres for det idet jeg helst personligt sværger til benzinbiler!! hihi!! men ældre dieselbiler har ikke samme skub som eksempelvis Tommy's Nissan Qashqai 1.5 dCi...

En Range Rover regnes af langt størstedelen af 4x4 kunder som "klassens ubestridste konge" - derfor er min pointe netop at lige netop en Diesel udgave kan "skuffe" folk, hvad angår trækkraft, lydniveau og trafikal kapacitet - det var ikke ment nedsættende om bilen - men MIN vurdering - den kan jo ikke diskuteres på samme måde som rent fysiske fakta!!

Jeg ville selv fra start af- -købe en dieselmodel P38 - men som i forrige indlæg - blev jeg skuffet over dens præstationer - selvom den prøvede model (88.000km) var MEGET velholdt og ikke til at finde fejl på. Det fraholdte mig dog ikke til at kigge videre på en diesel og jeg prøvede derfor endnu en der kun havde kørt 12.000 km - og der var altså FOR stort forskel i ydelse. Effekttabet var efter min bedste overbevisning for stort kilometerantallet taget i betragtning - det var som om motoren for hurtigt tabte pusten - på kun 76.000km - det var ikke interessant for mig - og derfor begyndte jeg at se på en benziner!! derefter har jeg prøvet 4 forskellige dieselmodeller - så jeg mener umiddelbart at havde prøvet nogle stykker hvorfor jeg vover at udtale mig om en dieselmodel generelt(det er vist nok om mine erfaringer for nu).

Min viden om pågældende køretøj er, at jeg var i kontakt med vedkommede der tidligere havde bilen idet, den var annonceret på Roverbørsen - jeg kontaktede sælger idet jeg havde et konkret spørgsmål til hans bil -
jeg har skrevet til den tidligere ejer for, at høre ham om du må få hans email-adresse - (jeg vil ikke udlevere den uden accept idet an måske ikke ønsker at blive blandet ind i noget - håber det er ok med dig (og medskribenterne)

Hvor bor TOMMY henne i Kongeriget DK? - jeg ville evt. gerne hjælpe dig med at kigge på bilen... hvis det har interesse?!

#7334 Vær kritisk - Kør Britisk
Index
61163: sv: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (27-03-2008 21:15:30) (svar på 61156)
Tommy Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.99.238)
Hej Alexander
Jeg bor i Vordingborg, men tror lige jeg prøver bilen får den op på liften og derefter klapper hesten. Har i periferien af bekendtskabskredsen nogle LR folk, jeg evt. ville kunne trække på. Hvis tigerdyret herefter ikke har lagt sig, vil jeg få lavet en test hos FDM. Før jeg sparker dæk med forhandleren ;o)

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Tommy
Index
61179: sv: sv: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (28-03-2008 09:08:41) (svar på 61163)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.243.182.185)
Hej Tommy

det er dog nogle forfærdelige histioer der kommer.

Jeg køre i en P38 DSE auto model 97, den blev hentet i Tyskland for 3 år siden, jeg har kørt godt 70.000 km. i den.(nu ialt 172.000 km.)
der er naturligvis repartioner på en hver bil, jeg har da også fået skiftet diesel pumpen og nogle andre småting.
men jeg vil sige at service, dæk og reparationer for mig ligger på ca. 1,00-1,10 kr/km. (ikke aut. Land Rover værksted).
Til dagligt køre jeg ca. 10 km/l. men har været oppe på næsten 12 km/l. med super økonomi kørsel. dog naturligvis mindere med trailer og campingvong. Jeg har på et tidspunkt trukket trailer med minigraver (ca.3t.) til og fra Karlskrone (Sverie) på den tur kørte knapt 7 km/l.

Jeg skal måske lige sige at når jeg trækker traile, sætter jeg en chip til motoren der giver ca 37 hk og 85 mn. men den sidder ikke på til dagligt, for det er jo ikke en racerbil og skal heller ikke køres som sådan.

du er velkommen til at kontakte mig, hvis du mener jeg kan hjæpe med noget. jeg bor ca. 20 km. på den anden side af Næstved.

rover hilsen

Keld
Index
61180: sv: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (28-03-2008 09:14:34) (svar på 61156)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.243.182.185)
Hej Alexander.

Du mener naturligvis.

Vær kritisk - Kør Indisk. !!!!! ;-)

Rover hilsen
Keld
Index
61182: sv: sv: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (28-03-2008 09:28:26) (svar på 61156)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Tak, Alexander - nu gi'r synspunktet bedre mening. I hvert fald for mig :-)
Index
61205: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (28-03-2008 17:03:02) (svar på 61093)
Jan Lauritzen #8086, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.129.169)
Hej Tommy. Hvis den mangler et V på næsen så er det min den gamle. Jeg har haft den i et år, og var glad for den, men faldt for en ny Wrangler istedet.
Index
61211: sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (28-03-2008 17:34:29) (svar på 61093)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.5)
Jeg havde for nogle år siden fornøjelsen, at låne en tilsvarende bil hos GT-Biler i Kolding. 12 timer må siges, er en fin tid til at prøvekøre en bil, hvis man altså ikke skal anmelde den i en avisomtale...
I forhold til min OneTen 2,5 N/A er den naturligvis en raket, men sammenlignet med en Discovery td5 med autobox noget bovlam for slet ikke at sammenligne med en v8 4,6.

Jeg er ikke nogen astronaut, hvorfor en diesel ville være mit valg uanset, om den er lidt langsom. Livet er forjaget nok, så kan man jo slappe af ved at 'cruise' i en Range Rover diesel...