tilbage

Land Rover Forum  

Index
61350: Anode-teknologi mod rust (31-03-2008 21:47:46)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.100.172)
På denne hjemmeside - http://www.ruststopdanmark.dk/ - kan man læse om et system, baseret på anode-ofring, som angiveligt nedsætter rusthastigheden med over 90%. Det lyder godt - næsten for godt, men systemet er angiveligt testet og fundet OK af Teknologisk Institut.

Det vil være rart at høre, hvad de mere teknisk kyndige i klubben mener om produktet.

Mvh.

Jørgen
Index
61355: sv: Anode-teknologi mod rust (31-03-2008 23:25:50) (svar på 61350)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Min mening....:

Princippet bag teknologien er velkendt fysik, og som sådan videnskabeligt ukritisabelt på et mere abstrakt plan.

Problemet i forbindelse med en konkret applicering af sådan teknologi i forbindelse med almindelige biler ligger derfor ikke i hvorvidt princippet bag processen rent faktisk virker; men mere i forbindelse med hvorledes det valgte udstyr tager højde for de problemfelter som opstår ved en sådan benyttelse.

Problemfelt 1: Anode-princippet er velkendt blandt båd-ejere; men to meget væsentlige faktorer adskiller denne anvendelsessituation fra anvendelse i forbindelse med biler. Både er normalt nedsænket i vand, og dette vand er normalt saltholdigt. Disse to faktorer giver basis for at anodeofringen virker - nemlig vha en svag elektrisk strøm.

At replikere disse to faktorer i forbindelse med anvendelse af sådan teknologi på biler er derfor alt andet end let...

Problemfelt 2: Oxideringsprocessen (rustdannelse) involverer en strøm af elektroner. Denne strøm kan (i princippet) reverseres ved at tilføje de oxiderede emne en modsatrettet strøm af elektroder. Problemet i denne forbindelse består i at tilpasse den afgivne strøm (og spænding) præcist til den mængde af metal som skal beskyttes. Det er altså ikke nok med en modsatrettet strøm - den skal svare præcist til det emne der ønskes beskyttet.

Problemfelt 3: De spændingsværdier der angives på hjemmesiden virker "underlige"... De er i hvert fald ikke i nærheden af de spændingsangivelser jeg ville forvente ved en sådan applikation. Så længe hjemmesiden ikke fremlægger videnskabelig argumentation for de valgte spændingsværdier tillader jeg mig at tvivle på hensigtsmæssigheden af pågældende valg.


Muligvis kan ovenstående problemfelter alle tre addresseres på samme tid af samme produkt - materialet på hjemmesiden mangler dog i givet fald at overbevise mig derom.
Index
61358: sv: sv: Anode-teknologi mod rust (01-04-2008 00:01:00) (svar på 61355)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.100.172)
Hej Kim
På den nævnte hjemmeside findes rapporten fra Teknologisk Institut som pdf-fil - har du læst den?
Det fremgår af rapporten, at emne og kontrolemne har været anbragt i salttågekammer i 21 døgn. Det fremgår også, at spændingen har varieret fra 43V til 5V - stigende efter rensning af anoden.
Salttågekammer er naturligvis extremt, men alligevel - hvis det betyder, at man jævnligt bør kontrolmåle spænding og evt. afrense anoder, så er det i mine øjne lidt bøvlet.
Mvh.
Jørgen