tilbage

Land Rover Forum  

61664: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 11:36:24)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.178.94)
Inspireret af dagens p4 program og tanker jeg ellers har gjort mig vedr. det grønne bevis. Det grønne bevis sender flere signaler, i klubben at vi kan køre i terræn og efter en del øvelse også opnår færdigheder i at kontrolerer bilen på forskellige underlag. I andres øjne sender det et signal om at det er et bevis på at vi kan køre miljørigtig. Mine tanker har i en del år gået på at få optimal udnyttelse af brændstofforbruget. Min egen v8 110 kan jeg uden det store besvær få til at gå over 7 km/pr/l ved blandet kørsel. Jeg har over de sidste to år kørt med økonomien i tankerne og har ved måling, ved hjælp af min gps opnået et gennemsnitsforbrug på 9,2 l/pr/km over 80.000km det synes jeg ikke er så ringe enda. Så jeg kunne se en ide i at vi laver kurser i økonomi kørsel, evt. i forbindelse med at der tages grønt bevis. Om jeg sparker til en ømtåligt emne ved jeg ikke men jeg tager changsen mvh Peer
61665: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 12:13:00) (svar på 61664)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Jeg synes det lyder som en fremragende idé. Jeg får min 110" 300TDi til at gå over 11km/l og jeg kører i kø hver morgen...

Mvh
øko-Frederik

P.S. Jeg håber at "9,2 l/pr/km" er forkert og at du mener 9,2km/l??
61666: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 12:36:28) (svar på 61664)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
i disse tider vil det være et godt signal at sende rent økologisk - at man så også får en økonomisk gevinst oven i er da bare fantastisk.

man kunne måske også nedsætte et udvalg eller lign. der udarbejdede en liste over ting man kunne gøre ved sit køretøj for at maximere kørselsøkonomien - både generelt og mere model-specifikt.

det ville komme alle til gode...

mvh Martin Sejr

SIII 88 2,25D
61671: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 13:21:53) (svar på 61666)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.149)
Hej

Min bil kører også 100% økologisk. Jeg bruger hverken gødning eller sprøjtemidler på den gamle 109'er....

Der er altså lidt forskel på (i mine øjne) miljøvenligt og ligefrem blande udtryk som økologi ind i det. Hvilket er en noget anden vinkel på miljøet. Og som vores respektive biler vist ikke helt hører ind under!

Lidt sjovt, at der i dag var en udsendelse på De Danske Haveselskaber. De var stærkt i mod brugen af kemi rent privat (hertil er jeg enig blot landbruget holdes udenfor) Så blev der vist en række "gode økologiske" metoder - her i blandt en gasbrænder eller co2 udblæser jamen jamen.

ugh herfra

Ebbe
61674: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 14:13:52) (svar på 61671)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
Økologi:1 læren om organismers samspil med omgivelserne (natur, klima, andre organismer mv.)
2 læren om hvordan man skaber (el. genopretter) et harmonisk samspil mellem organismer og deres omgivelser...

kilde:Dansk Fremmedordbog, Gyldendals Store Røde Ordbøger 2. udgave 1. oplag 1999.

Ingen biler kan være helt økologiske - det var nu heller ikke mit budskab at vi sku være/blive det - jeg efterlyser bare ideer til hvordan man som LR ejer kan køre så miljø-hensigtsmæssigt/økonomisk som muligt - og ønsker på ingen måde at blande mig i agerbrugets valg af dyrkningsmetoder.

men hold da op hvor er det flot af De Danske Haveselskaber sådan at opfordre til øget co2 udslip :)

ugh ugh herfra

Martin
61670: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 13:13:47) (svar på 61664)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.90)
Peer, din idé om grønne kørekurser er ok!

Imidlertid kan jeg hverken finde hoved eller hale i de oplyste forbrug - kan du ikke lige præcisere?

7 km/pr/l i en V8'er OneTen kan jeg til nød forstå, hvis du mener 7 km/l - det er flot...

Men 9,2 l/pr/km - mener du 9,2 l/100 km = 10,9 km/l eller..? Og hvis sidstnævnte forbrug over 2 år og 80.000 km. er i en V8'er, så vil jeg påstå, at du er fuld af løgn - men det er det næppe, eller..?

/Ib
61675: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 14:26:58) (svar på 61670)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Ib

At Peer skulle være løgner er så voldsom en påstand. Skal vi ikke bare være enig om at hvis udregningen viser 9,2 km. pr. liter, må der være en vis fejlaflæsning eller fejlvisning af de anvendte instrumenter ;-) hø-hø..

mlrh
claus

...der er glad hvis der kan presses 5 km. ud af en liter benzin
61676: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 14:34:23) (svar på 61675)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
men det lyder nu godt med sådan en benziner...

mvh Martin Sejr
61678: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 15:00:05) (svar på 61675)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Ja jeg påser og -hører også med nogen vantro det med at nogle kan køre 6-9 km/l med en V8.
Jeg har haft 2 af disse, dog med aut.gear. En eneste gang har jeg fået den listet på på 5,4 km/l, og det var på en motorvejsstrækning, helt jævn kørsel, ca. 350 km fra tankstation til tankstation uden stop imellem.
Normalen var 3-3½ km/l, hvorfor jeg stoppede med den fest.
mvh
Knud
61681: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 16:01:52) (svar på 61678)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.94.165)
Så er jeg på igen, det er rart med så mange reaktioner og jeg vil godt være med til at lave kursus og evt. et udvalg. MEN; Her i weekenden kørte Marianne og jeg til Lolland Falster for at hun kunne deltage og hverve et grønt bevis. Et godt arrangemen om end det bare stod med i stænger. Vi kørte fra Odder over nordsjælland til Loland Falster og hjem igen ialt 578km og brugte en tank. Det gav 8,2 l pr km. Det er blandet kørsel motorvej, landevej, by m.m Jeg kender bilen det gør Marianne ikke helt endnu så det er et fornuftigt forbrug.
Jeg er til daglig turist chauffør, og den teknik vi bruger er udemærket at overføre på vores biler. Brug enertien i bilen, se langt frem, tag højde for trafikken og de karakterer der er i landskabet eller i byen, og du spare mange penge og miliøet.

Motormæssigt kan det hjælpe at skifte olie, luftfilter, at skifte alle slanger, olie m.m så den hele tiden er optimeret.

Til oplysning det er 80000km jeg har kørt i min 110 v8

mvh Peer
61682: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 16:12:48) (svar på 61678)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære venner.

Vantro eller ej ..... det kán lade sig gøre.

Før min nuværende 4,0 V8'er med automatgear havde jeg en 1988 3,5 V8'er med manuelt gear.

I min ejertid kørte jeg helt præcist 19.498,4 km og brugte hertil 2.687,85 liter benzin. Det giver 7,25 km/l med et køremønster, hvor trafikken er fulgt almindeligt uden at samle kø. Men til gengæld også uden at have sømmet i bund særligt ofte.

På de bedste, varme sommerdage, kunne jeg på lange ture uden pauser og med ca. 90 km/t (efter speedometeret, d.v.s. reelt kun ca. 85 km/t) nemt køre 8-8,5 km/l og på enkelte ture også over 9 km/l. I ren bykørsel til gengæld kun 4-5 km/l.

I nævnte tilfælde er der kørt 80.000 km på to år, hvilket synes at vidne om rigtig mange lange ture. Hertil lyder det nærmest som om, der er gået en passion i at optimere både bil og fod. Så personligt er jeg faktisk ikke særligt skeptisk. Dog kunne jeg, lige som en anden også skriver, godt lige tænke mig at se tallene bekræftet/stillet op sådan, at der ikke er tvivl om km/l ctr. l/km.

Endelig, så ja - triptælleren i stort set alle biler har én eller anden misvisning. Men tager man sine regnestykker seriøst, regulerer og kalibrerer man selvfølgelig, så resultatet er reelt, lige som man både grundet både gradvist øget dækslid, ændringer i temperaturer året igennem og evt. forskel på, hvor hårdt bilen er lastet (og pumpet), bliver nødt til at følge jævnligt op. I mit tilfælde var den gennemsnitlige misvisning 2,33%, for hvilket ovennævnte tal ér justeret.

Min nuværende V8'er med automatgear kører efter samme mønster "kun" 6,1 km/l med ca. 8 km/l på de lange ture og kun ca. 3-4 km/l i ren bykørsel.

Regneark kan fremsendes efter ønske ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
61685: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 16:47:36) (svar på 61682)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg synes det er lidt humoristisk at folk, der har en Rover V8 laver forbrugsregnskab. Det må da vist mere være en hobby, end lyst til at spare.

MVH Jakob E S - der kun selv regner på økonomien for sjov.
61686: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 16:58:49) (svar på 61685)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jakob.

Ja, jeg kan godt se humoren i det. Men måske det kan forklares med, at regnearkets tilbliven faktisk kan føres tilbage til, da jeg i sin tid kørte diesel...

Og så selvfølgelig dét, at jeg er sparekassemand. Så har man givetvis mange af den slags små særheder ;-)

Men tro mig ellers - det er jo netop, når man kører V8, at der er rigtig mange penge at spare på at holde lidt styr på finanserne. Og ja, dét kan bestemt godt blive en hobby.

I øvrigt har kærestens nyindkøbte Toyota Aygo (17-22 km/l) også allerede fået sit eget ark. Til meget godmodig mobning på min bekostning, kan du tro :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8

61687: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 17:00:34) (svar på 61685)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Vores RRC 3.5V8 Efi Vouge automat har på et år kørt 6.2 km/liter div blandet kørsel med trailer(1300kg/2500kg) campingvogn(1600kg) og div blandet mtvej/by...
61688: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 17:17:50) (svar på 61687)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.206.238)
En kammerat designet denne for endel år siden, passer godt ind i denne thread:
61692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 18:49:02) (svar på 61688)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Citat Peer Bonnemann: (Det gav 8,2 l pr km.) Han mener forhåbentlig 8,2 km/l... ellers er den godt nok dyr at køre i...... 121,95 M/liter - og kan man i det hele taget nå mellem tankstationerne - nå men spøg til side.

en 4.6 V8 kan køre alt mellem 3 og 7,9 km/l - p.t med vinterdæk siger forbrugsmåleren 14 l/100 - og det er i dagens tal: 7,14 km/l ... - 1.45 kr/km ved en literpris på 10,35 - ikke just imponerende i moderne tider, men med automatgear, permanent 4-hjulstræk, klimaanlæg, sædevarme og hvad man ellers måtte bruge er det det NOGET mere acceptabelt end eksempelvis en ny Suzuki Grand Vitara 2.0 benzin, der KUN kører 7-9km/l. den varer altså en hel del mindre - har ikke aut.gear som standard - ej heller permanent firhjulstræk.... Jeg prøver ikke at pudse glorie... men i disse "grønne tider" hvor politikere - se bare borgmesteren i London - og andre "godtfolk" står på nakken af hinanden for at kritisere og nedgøre vore dejlige biler - burde de i stedet opmuntre både os bilister til "grønnere valg". - samt bilfabrikkerne til at levere "grønnere biler". I de seneste 100 år er vi ikke nået ret langt forbrugsmæssigt - biler bruger stadig meget brændstof - selv om teknologien er udviklet - men oliebranchen har stor magt - og mange penge placeret i bilindustrien - og hvem saver deres egen gren over frivilligt...

Men ja et "grønt bevis" er en kanon ide!!!!

Et nemt sparetip jeg selv har fåt fortalt - og bruger:
Er din bil med automatgear - så sæt den i neutral ved rødt kryds - gerne inden du holder stille - og når så det røde lys skifter til gult, slip da bremsen og lad momentet flytte bilen den første halve meter (såfremt bilen ikke ruller tilbage i bilen bagved)- og træd derefter på speederen - det er "sundere" for converteren og koster mindre i brændstof - hvorfor skal bilen "trække" (ved stilstand i "D") - hvem eller hvad gavner dette?!

Thorstein #7334
med en Epsom "Green" P38'er
61712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 22:21:37) (svar på 61692)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.94.165)
Der er gang i den, så det må være et godt emne at tage op.

Sidste år talte jeg med en ingeniør, som mente at det var en totalberegning der skulle laves for at legitimere vores bilers tilværelse på de danske veje. Så vidt han kunne se også jf. den raport der var lavet af et uvildigt firma i usa "politikken i november tror jeg nok", var det faktisk biler som Land Rover fra før den tid hvor de blev spækket med computer teknik der var minds milijøbelastende fra fødsel til bortskaffelse om end de kun kunne køre 5 km pr l

Det er meget godt at have en bil der kan køre 20 km pr. l men hvis det at opstarte produktionen er så dyrt resurcemæssigt at det totalt, fylder på milijøbelastningen er det ikke noget ved.

mvh Peer
61732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (08-04-2008 09:28:17) (svar på 61712)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
He he.
Lige netop den artikel smed jeg ofte i hoved på de, forhåbentlig, hedengangne Asfaltjunglens indianere.

Chokrapport: De mest grønne biler er firehjulstrækkere
Af MOGENS THERKILDSEN
Offentliggjort 07.09.07 kl. 07:08
De ellers så udskældte firehjulstrækkere er langt mere klimavenlige og grønne i forhold til CO2-udslip end hybridbiler, der drives af både el- og benzinkraft og kører to-tre gange så langt på en liter brændstof.
Se mere: http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

Jeg sysler jo lidt med at tilføre brint til forbrændingen i min 6-cyl benziner. Det kan give en besparelse på alt fra 8 til 50%. Så skal der sættes synlig "grønne mærker" på bilen.

Men mit lille hjemmefuskede anlæg til at spalte vand til ilt og brint, virker ikke rigtigt.....
Ved såmænd heller ikke hvor smart det er, at udvikle knaldgas on the fly i bilen. Jeg skal jo ligesom være sikker på at hele gassen går ind i forbrændingen og ikke siver ud af diverse samlinger. ;)

Og iøvrigt var det nok nemmere at skifte propellen ud med en elektrisk blæser. det giver i omegnen af 8-9% bedre økonomi.

Men det er sjovt at eksperimentere med ;)

Og det er jo ikek bare en ny hybridbil der skal indregne. De bliver jo udskiftet efter 3-8 år. Medens vi i vores LR beholder dem ..... altid.

Hilsen Jens
61714: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 23:03:30) (svar på 61675)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Nu kender jeg Peer lidt, så jeg tror han kunne "se" min unævnlige smiley...

/Ib
61718: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 23:29:44) (svar på 61714)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Peer:
Jeg er faktisk stadig ikke blevet klogere på, om du mener 9,2 km/l, 9,2 l/km (kræver meget stor tank), 9,2 l/100 km, 8,2 l/km (kræver ret stor tank) eller 8,2 km/l eller måske noget helt andet?

Jeg gætter dog på, at det var 9,2 km/l du mente i formiddags, og at de nu er kommet ned på lidt mere realistiske 8,2 km/l - det er stadig rigtig, rigtig flot - skal jeg nogensinde få en V8'er som din derned, vil det kræve at jeg kommer på kursus hos dig.

/Ib
- nu helt uden at kalde dig fuld af løgn..;-) - ups den smuttede...