tilbage

Land Rover Forum  

Index
63193: startbatteri/forbrugsbatteri (10-05-2008 21:19:23)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.189.108)
Findes der en i klubben der har et diagram for sammenkobling af 2 batterier, det ene for anvendelse til spil, der tales om en speciel "omskifter", nogen nævner relæer, andre sikringer, der er åbenbart mange muligheder - eller er der? der må vel være en enkel måde at gøre det på som man selv kan sætte op uden at skulle købe en eller andet "fancy elektronikdims".
Index
63197: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (10-05-2008 22:53:36) (svar på 63193)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Rune

du kan se et par løsnings modeller her:
http://www.marcleleisure.co.uk/Sund001/SplitCharge01.htm

Rh Tom
Index
63199: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 08:26:49) (svar på 63197)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Et standard relæ holder vel ikke så længe hvis man belaster det med strømmen til et spil...?

Jeg kan umiddelbart gætte på, at hvis man bruger spil på det setup så vil sikringen på 30 A da springe rimeligt let.

Hilsen

Stephan
Index
63208: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 12:26:32) (svar på 63199)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.173.111)
Jeg ville her sætte spillet direkte på det ekstra batteri. Desuden skal man trække minus hele vejen til batteriet,og ikke trække stel gennem bilen.
Der er ikke nogen grund til at sætte en sikring på kablet til spillet, da den alligevel skal være ligeså tyk som kablet. Til gengæld er det en rigtig god ide at have en hovedafbryder på begge batterier, så man kan slukke hvis der sker noget uventet.

MVH Jakob E S
Index
63209: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 12:40:45) (svar på 63208)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.80.212)
Tak for svarene, men Jakob ES extrabatteriet til spillet skal vel også kobles på generatoren, sker det direkte som startbatteriet, eller hvordan ?

mvh Rune
Index
63212: sv: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 14:47:00) (svar på 63209)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.140)
du skal bruge et skille relæ , så du kan lade på begge batt.
steen
sIIa 1962
Index
63213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 14:53:07) (svar på 63212)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Sådan en fætter her:

http://www.x-eng.co.uk/X-Charge.asp

Billigt, simpelt og rigtigt godt.

/tony
Index
63216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 16:48:32) (svar på 63213)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.140)
Index
63321: sv: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (13-05-2008 09:34:14) (svar på 63209)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ja det skal det. Batterierne skal sidde parallelt og der skal sidde et relæ mellem dem, hvis de skal holde i længden. Jeg har ikke et fancy special relæ på min bil, men derimod bare et kraftigt relæ, der er trukket af tændingen, således at batterierne kun er koblet sammen, når der er forbrug på dem eller der lades.

MVH Jakob E S
Index
63226: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 21:34:23) (svar på 63193)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.129.149)
Hej Rune,

Jeg har købt et skillerelæ her:
http://www.vendelbo-vans.dk/frontend/index1.htm
Søg på skillerelæ

Det koster 248 kr plus forsendelse.

Jeg har selv monteret det mellem mine 2 batterier. Spillet er (som andre skriver) forbundet direkte med batteri nr 2 på både plus og minus. Skillerelæet er tilsluttet så det får strøm når der er tænding på bilen.

Hvis du vil gøre det lidt mere kompliceret kan du gøre som jeg også har gjort: Styrestrømmen til skillerelæet kommer fra en kontakt hvor jeg kan vælge mellem enten tænding (dvs relæet er sluttet når motoren er igang) eller altid tændt eller altid slukket. Der skal nok et ledningsdiagram til for at det er helt forståeligt... sig til hvis du vil have et - så prøver jeg at tegne det....

MLRH
Klaus, 5721, nsj
Index
63228: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 22:12:47) (svar på 63226)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.156.6)
Hej Klaus,

Det lyder som det jeg søger, jeg er stærkt interesseret i diagrammer og øvrige oplysninger om hvor kraftige kabler skal være når der er ca. 120cm fra batteri til spilkabel, over 50 kvadrat? og skal der være en hovedafbryder mellem batteri og spil, i så fald hvilken?
Alle dine erfaringer med montering har interesse.

mvh Rune
Index
63232: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (11-05-2008 22:48:43) (svar på 63228)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.176.240)
jeg kan kun stærkt anbefale at få sat en afbryder på mellem spil og batteri. men det skal kunne klare de amps som spillet trækker. så ikke noget med en lille vippe kontakt.
jeg har en nøgle afbryder i min jeg tror det er noget mili lign. den minder meget om den der sad i min GD da jeg var i cirkus mili.
og jeg har haft brug for den da mit spil relæ satte sig.

mvh Bjørn
Index
63258: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (12-05-2008 11:54:31) (svar på 63228)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.129.149)
Hej Rune,

Jeg har lavet vedhæftede diagram over mit setup med skillerelæ. Jeg har ikke tegnet kablerne til spillet ind.

Kontakten er af typen med 3 indstillinger: on-off-on. Den kan fås hos bil- og bådudstyrsforretninger (og sikkert mange andre steder) - f.eks:
http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=72712

Skillerelæet på 180 amp er som i indlæg ovenfor købt hos vendelbo vans : http://www.vendelbo-vans.dk

Kabeldimensionerne jeg har brugt er som følger:
- Plus mellem de 2 batterier gennem skillerelæ: 10 kvadrat
- Minus mellem de 2 batterier: 50 kvadrat
- Kabler fra spilbatteri til spil: 70 kvadrat (50 er sikkert nok med den afstand du har - jeg har ca 3,5 meter kabel fra batterier til spil).

Jeg købte 70 kvadratkablerne i Sverige hos Limmhamns Skeppshandel:
http://www.limhamns-skeppshandel.se/
Mener de kostede 80 SEK meteren.

Samme sted købte jeg 2 hovedafbrydere der i konstant belastning kan klare 250 ampere og i spidsbelastning over kortere tid hhv 1000 og 2500 ampere. Den ene monterede jeg på sædekassen ved førersædet (hvor jeg har batterierne) så jeg kan afbryde spillet herfra. Den anden monterede jeg i kølergrillen ude ved spillet så jeg også kan afbryde det derudefra hvis der sker noget uforudset. Det giver også den fordel at jeg kan afbryde strømmen til spillet så pilfingre ikke kan køre med det uden at bryde ind i bilen...

Kraftige hovedafbrydere kan fås hos Biltema (jeg bruger dem i Sverige - men det hele kan sikkert også fås i DK):
http://www.biltema.se/
Søg på: Huvudströmbrytare, 250 A
Hos biltema købte jeg også kabelsko til de kraftige kabler samt en dims man kan krympe kabelskoene med (søg på Kabelskopress)

Som en ekstra feature har min bror lavet en elektronisk dims der sørger for at afbryde skillerelæet når spillet belastes - jeg prøver lige at få fat i et diagram over den også - men det kræver at man lodder lidt småting sammen...

Jeg har kørt et par måneder uden skillerelæ med 10 kvadratledning på plus mellem de 2 batterier og har brugt spillet en del: ledningerne har holdt fint (er ikke blevet varme ved hård belastning. Men det skal siges at jeg ikke har spillet mere end et par minutter ad gangen og der har ikke været fuld belastning på - dette blot for at sige at man måske ikke behøver at afbryde skillerelæet når spillet kører. (spillet er et Warn 8274-50)

Håber det er info nok - ellers spørger du bare igen..

mvh
Klaus (der nu vil gå ud i det gode vejr og hive et par rødder op med verdens bedste haveredskab: 88" med Warn 8274)
Index
63235: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (12-05-2008 00:08:21) (svar på 63193)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Rune
Jeg formoder at det du ønsker er at have et forbrugs battr. Samt et drift battr, hvilke begge skal oplades af din generator, samt isoleres således at forbrugsstrømmen ikke tømmer drift batteriet. Dvs. 1 ekstra forbrugs batteri til spil etc.
Når dit forbrugs batteri belastes af enten spil eller andet, er det vigtigt at batteriet er isoleret fra dit drift batteri, den løsning der benyttes hertil kaldes en batteri isolation,- hvilket gør at dit forbrugs batteri er isoleret fra dit drift batteri når det belastes (når spillet benyttes). Det link jeg gav dig tidligere i samme tråd viser forskellige løsninger på batteri isolationer, der ikke kræver en "fancy elektronikdims". De diagrammer der er vist har intet med et evt. spil eller andre forbrugs genstande at gøre, men viser udelukkende batteri isolationen, problemet med disse former for isolation er at relæet skal deaktiveres førend der er en isolation til stede, dette kan gøres som Klaus skriver, ved at at lade styre strømmen til relæet gå gennem en bryder, således at du manuelt kan styre isolationen, ”ved brug af spil skal isolationen være tændt, ved ladning skal den være brudt”..
Fordelen ved at købe en ordentlig lade splitter (charge splitter) er at den automatisk, via. Dioder sikrer ensrettet strømvandring, hvilket betyder at den kun lukker lade strømmen igennem den ene vej… jeg benytter selv en Septor 1275, den er nem at installere, og man skal aldrig mere tænke på spændingen på diverse betterier, se evt her:
http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
Vedr. installation af spil, skal du sikre dig en minimal modstand fra forbrugs batteri til spillet, den optimale løsning er at forbinde spillet direkte til batteriet, dvs. trække et kabel fra både plus og minus direkte til spillet, men minus kan sagten føres via stellet, her er der bare mulighed for større modstand(fejlkilder) i form at forskruninger etc..
50mm2 ledninger er rigeligt til 5Kw hvilket svarer til de største spil, og fås hos alle maskin handlere etc.

Rh Tom
Index
63322: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (13-05-2008 09:42:06) (svar på 63235)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Tom.

Hvorfor er det vigtigt at dit forbrugsbatteri er isoleret fra driftsbatteriet, når man bruger spil?
Er det ikke netop en fordel at have 180A i stedet for kun 90A? Det kræver selvfølgelig, at hele setuppet er dimensioneret til det.

MVH Jakob E S
Index
63328: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (13-05-2008 10:28:02) (svar på 63322)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.34.10)
Ideen med et forbrugs battr. er at dette skal kunne tåle belastningen/afladningen som et spil giver, og at det kan tåle at blive tømt/ladet mange gange, den type der ofte markedsføres som marine batterier.

derud over er det rart at have strøm nok på starter batteriet til at kunne starte...

jeg formoder at du mener 180Ah er bedre end 90Ah, til spilning er det et spørgsmål om hvor meget peek strøm batteriet kan levere, og ikke hvor lang tid det kan leveres, jeg ved at nogle spil kræver op til 600A i start peak.

hvis man som du antyder som mulighed, parralel forbinder to batterier skal disse batterier være 100% ens, ellers vil der være en konstant ionvandring mellem batterierne, forbindes to ens batterier, skal man huske på at den største modstand mellem batrterierne er kablet der forbinder disse, hvilket betyder at de skal være ret kraftige..

/Tom
Index
63330: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (13-05-2008 10:50:32) (svar på 63328)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ok. Så er vi enige. Så er det bare spørgsmålet om hvad man vil med sit setup.
Det er ret sjældent at jeg bruger spil, uden at motoren kører, så det med at kunne starte, er ikke så aktuelt.
Jeg er også enig med dig i, at det hele kommer an på hvilke batterier man bruger, men vi kan nok også blive enige om, at jo mere støm man har (uanset om det er start peak eller konstant), des bedre er det ved brug af spil, da disse jo bruger temmelig meget.

Med hensyn til spørgsmålet om ion vandring, vil der så ikke altid være en ion vandring ind eller ud af batterierne når der lades eller aflades på dem? Derfor mener jeg at så længe, batterierne adskilles når bilen holder stille, så vil det ikke være et problem.

Jeg ville nok ikke nøjes med 10 kvadrat mellem batterierne i dette setup. På min ejen bil tror jeg det er 75 eller 100 kvadrat der sidder mellem de to batterier. Relæet er vist 180A eller der omkring. Det har virket i 5 år nu, hvilket mine to almindelige 90A batterier også har, så helt skidt kan det jo ikke være. Det eneste jeg har det lidt dårligt med i mit setup er, at jeg ikke har en hovedafbryder på nogen af batterierne.

MVH Jakob E S
Index
63385: sv: sv: sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (15-05-2008 21:12:01) (svar på 63330)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.158.50)
Tak for alle de mange svar, det er ganske utrolig så hjælpsomme folk er her på LR forum, det er ikke sædvanligt på alle mærkeklubbers hjemmesider, det er en stor hjælp at vide at man altid kan få et kvalificeret svar fra folk der selv har haft "fingrene i gryden".

mvh Rune