tilbage

Land Rover Forum  

Index
65754: snorkel (03-07-2008 15:02:24)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Godav

Jeg skal montere en snorkel på min 300TDI Defender, og vil i den forbindelse sætte den i førersiden pga udsynet, og for at undgå at den brækker af hvis den er sidemonteret.

Min plan er så at trække en 70mm flexslange fra snorkelrøret og ind gennem enten et hul jeg laver i overskærmen til formålet, eller skære hul i den plasticplade der sidder der i forvejen.

Mit spørgsmål er om det bliver problæematisk for motoren at trække nok luft gennem så langt et rør. Jeg har målt mig frem til at det bliver to meter langt....

Tak fra mIkkel
Index
65770: sv: snorkel (03-07-2008 19:48:16) (svar på 65754)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.98.33)
Hej Mikkel,

Det er ikke en god ide at bruge flexslange, det giver alt for meget turbulens, og dermed modstand. Hvis du skal op i de længder er du tvunget til at bruge et fast rør. Jo større diameter, jo bedre.
Jeg kan anbefale den snorkel de har hos paddock, den er ikke særligt dyr, men den er solid, og forholdsvis nem at montere -og så er der en grund til at den sidder på H side, nemlig for at få så kort et rør som muligt.

/tony
Index
65774: sv: snorkel (03-07-2008 23:01:32) (svar på 65754)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Fleksslange virker fint til formålet; men man skal selvfølgelig helst undgå for skarpe bøjninger.

Hvis du gerne vil vide hvorvidt fleksslangen skaber problemer for mængden af indsuget luft kan du prøve at få lavet en røggasmåling (eller blot visuelt observere mængden af røg under belastning), derefter montere din snorkel, og igen måle mængden af røg. Hvis fleksslangen begrænser mængden af luft vil forbrændingen være mere ufuldstændig, hvilket vil resultere i en sortere røg (indeholdende uforbrændte kulbrinter).

På min 200 tdi giver et 66mm fleksrør på 1,5m længde plus et stålrør (stadig 66mm) på 0,7m længde ikke målbar begrænsning på indsugningsluften. Det bør dog bemærkes at dette er med standard luftfilter og standard indstilling for både pumpe og turbo; hvis disse indstillinger er blevet "tunet" skal der sandsynligvis benyttes større dimensioner i rørføringen.

Hvis du vil begrænse luftmodstanden i fleksslangen kan det anbefales at kombinere denne med bøjninger i fast materiale.

Held og lykke med projektet!

PS: En helt anden vinkel på snorkelbygning fåes fra forskellige engelske lr-forums. Her er det meget brugt at lave snorkler af de rørsystemer man normalt bruger til tagrender. Sådanne rør (og bøjninger dertil) kan også fåes herhjemme i eksempelvis lavprisbyggemarkeder. Husk at tætne med liberale mængder silikone!

/Kim Horsevad
Index
65775: sv: sv: snorkel (03-07-2008 23:45:00) (svar på 65774)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Kim

Det er en billig Paddock snorkel jeg har købt. Den flexslange jeg har fremskaffet fra slangespecialisten.dk er så vidt jeg ved plan inden i. hvilket ikke bør skabe unødig turbolens. Jeg frygtede netop at den lange slangeføring ville skabe problemer, så måske jeg skal forsøge at montere den i højre side men stadig med hul igennem overskærmen.

I dont know

Mikkel