tilbage

Land Rover Forum  

65755: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 15:07:25)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Jeg har netop modtaget min nye Zenith 36VI karburator og har siddet lidt og luret på den og så på den gamle som har en spole på siden med en enkelt ledning forbundet, hvad gør den egentligt og kan den undværes på en 2,25 benzin FFR 24 volt fra 1975 (Den har jo en helt anderledes vakuumstyring, det vil sige ingen vakuumudtag på strømfordeleren). På den nye karburator er der godt nok en lille messingskrue der kan pilles ud så man kan sætte den lille spole i istedet for. Så vidt jeg kan se har spolen flg. resv.nr. AEU1979 eller 605925. Jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde den hos de sædvanlige reservedelspushere.
Nogen som kender til virkningen af den lille spole, personligt troede jeg at den havde noget med den lille lampe til koldstartsindikering i instrumentbordet (nej det er ikke en diesel).

mvh

2547 Steen der nok får Land Roveren tilbage i morgen.

www.sitecenter.dk/laro


65758: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 15:23:15) (svar på 65755)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.210.222)
Jeg skal ikke kloge i, hvad den spole gør, men ved blot at den senere dobbeltkarburide til 110" har 2 spoler forbundet til tændingen.
Jeg kan dog ikke mærke forskel på om de er forbundne eller ej. På et tidspunkt var ledningen faldet af.

Jeg har den samme karburide på min 109" som du formentlig nu har, og er lidt spændt på at høre dine erfaringer med den. Jeg havde især i begyndelsen en del kval med at den hang lidt i svømmeren så tomgangen blev alt for fed, men det er ved at fortage sig.

Jeg måtte korte vacuumudtaget til bremseforstærkeren noget ned, for at få det hele på plads, og kunne bruge det eksisterende chokerkabel.

mvh
Knud
65806: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 18:39:13) (svar på 65758)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Jeg bryder lige ind i tråden her, for jeg købte også samme tilbud i UK og har de samme problemer med svømmeren, har lige haft låget af og det ser ud som om de har tabt svømmerene (dobbelt) på gulvet, den er vind og skæv.
Min flyder over når jeg stopper motoren, når jeg så skal starte igen er det fuld gas og sort sky ud af røret og sprutte, hakke, hoste, kvalme og så halter den i gang.
Min har også meget dårlig tomgang og får alt for meget benzin, tydelig den løber over.
Det må være en dårlig serie af karbs. de har på tilbud hos Craddock.
Jeg havde ikke tid til at justere svømmeren, men prøver det snarest.
Steen mens du venter kunne lette låget og se om din også har været "tabt på gulvet".
Mvh
Kenneth Poulsen
65809: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 20:06:33) (svar på 65806)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.248.160)
Min karburide har efterhånden rettet sig.
Jeg har dog haft den adskilt og renset.
Der var en del sort møg i den, som jeg ikke rigtigt begreb noget af, idet jeg hele tiden har kørt med et liniefilter med papindsats, hvilket nok skulle kunne fjerne div. sedimenter.
Denne oplevelse får mig til at tro, at den måske ikke har været renset ordentligt efter fabrikationen.
Jeg er nu så skråsikker på den, så jeg tør bevæge mig på langtur med den i morgen, med mine opgraderede forsæder, og efterspændt CV.
(Jeg skulle nok have haft malet stellene! :-) )
mvh
Knud
65814: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 21:58:59) (svar på 65809)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Min havde også nogle sorte plastfragmenter i svømmerhuset, det lignede noget man havde revet af en sort skraldesæk.
Den kørte bedre efter det kom ud, det var lige som om den havde meget korte udsættere, det holdt op.
Jeg tror der er en plaststøbefabrik der ikke har pustet deres enmer af inden pakningen.
Hvrodan virker støjdæmpningssættet er det pengene værd?
Mvh
Kenneth Poulsen - også med opgraderede forstole dog fra en Volvo V40.
65842: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (05-07-2008 21:17:21) (svar på 65814)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.2)
Jeg synes støjdæmpningssættet er pengene værd. Vognen bliver ikke aldeles lydløs, men for Hustru og jeg, som begge er hørehæmmede, er det ret vigtigt af få fjernet "spidserne" af lydene.
Det er et meget mere behageligtlydbillede med dette monteret, men det vejer helt utroligt meget.
Yderligere har jeg klæbet selvklæbende dæmperplade på torpedoen inde fra kabinen.
Jeg mangler nu at lægge støjdæmpergummi i bagved forsæderne og bagud.
Giver gerne en prøvetur!!

mvh
Knud
65836: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (05-07-2008 15:36:49) (svar på 65806)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Nu har jeg fået kigget på min svømmer og billedet siger alt.
Svømmeren er nu blevet rettet, og motoren kører super fint, jævn tomgang, den flyder ikke over når den står stille osv.
Håber der er andrer der kan bruge løsningen.
Mvh
Kenneth Poulsen
65837: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (05-07-2008 16:53:22) (svar på 65836)
Verner Odd Rasmussen #0451, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.60.236.166)
Hvordan så den ud, før du rettede den ud ;-)
65838: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (05-07-2008 18:12:43) (svar på 65837)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Ja ja godt med dig Verner, som den ligger der kunne den ikke lukke ordentligt i svømmernålen, med alle kvaler til følge.
Jeg tror de har tabt den og trådt i den før de lagde den i.

Men forresten, hvad kører du med af karb. på dit råtunede topstykke og har du ændret tændingsanlægget (elektronisk).
Jeg må jo spørge da vi jo ikke længere har adgang til din videnbank på din webside. :(
Mvh
Kenneth Poulsen
65759: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 15:47:52) (svar på 65755)
Verner Odd Rasmussen #0451, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.242.200)
Næh, men det kan nu godt have noget "diesel" over sig. Det kunne være en "anti-dieseling"-ting, der gør at der ikke kan komme benzin igennem, medmindre der er tænding på. Jeg tror sagtens du kan køre uden..

Mvh.
Verner / 451.

(Håber ikke jeg var for hurtig på aftrækkeren).
65760: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 16:18:55) (svar på 65759)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Tak for svarene Jeg må prøve mig lidt frem. Her lige et lille foto af den nye.
Som sagde jeg til konen er det lige før den er smuk sådan en kaburator, jeg er dog ikke sikker på at hun kunne se det, hun kiggede ihvertfald på mig med himmelvendte øjne.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
65761: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 16:33:40) (svar på 65760)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.213.198)
Nårmalt er det en magnetventil, skarl forhindre kaburatoren i at "løbe over" lige i det øjeblik motoren stoppes. Kan godt undværes.
65766: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 18:53:00) (svar på 65761)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.0.207)
Jeg har selv en Ex-Mil One Ton FFR, 24V. Morten har ret, og når det ikke er vacuum til strømfordeleren, så lad den lille messing skrue sidde, evt kontrollere at den er tæt.Som regel er det kunne når motoren har været hård presset, og skal stoppes (for) tidligt, at der bliver "overrun"
65769: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 19:47:44) (svar på 65766)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Takker for svarene, det skal straks afprøves når Seriebilen indfinder sig på matriklen igen.

mvh

2547 Steen som har meget svært ved at skulle vente HELT i morgen.

www.sitecenter.dk/laro
65772: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 22:31:14) (svar på 65769)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.119)
Merbemeldte er en magnetventil der, når tændingen afbrydes, afspærrer for benzintilførslen således at motoren ikke halter videre på glødetænding. Glødetænding skyldes glødende koksaflejring i forbrændingskammeret.
Anordningen kom med 5hovedlejemotoren i 1980 (benzinm.)
Du kan ikke køre uden den er strømaktiveret, har dog set en drastisk handling som at skære stemplet af, den kan evt. fjernes og gevindhullet tilproppes. Den er sikkert 12v. så er bilen 24v. skal der tænkes kreativt hvis den skal tilsluttes.
65776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (03-07-2008 23:50:27) (svar på 65772)
Verner Odd Rasmussen #0451, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.242.200)
Nu gør det det ikk' så meget, da Steen (som jeg har læst teksten) skifter karburatoren med magnetventilen ud med en karburator uden magnetventil...
65778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 06:41:17) (svar på 65776)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Jo ! det er en ny Kaburator uden magnetventil, som jeg skal have sat på, for da jeg ikke umiddelbart kunne finde en ny, ville jeg se om den kunne fungere uden at skulle flytte denne magnetventil, med over på den fine nye kaburator. Men efter at have set mine ovenstående indlæg igennem, kan jeg da godt forstå at der måske er lidt forvirring, sådan kan det gå, når man som jeg, for trykket lidt for hurtigt på "SEND" tasten.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
65804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 18:06:28) (svar på 65778)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.227)
Du kan godt montere den nyanskaffede karburator som den er;
gevindhullet er jo proppet af med en kærvskrue så vidt jeg kan se. Det undrer mig at du ikke kan få fat på en ny magnetventil. Ved montering skal slangestudsen til vacuumreguleringen også proppes af ellers suger den falsk luft, tag et stykke passende slange og sæt på og skru en eks. galopskrue i i den frie ende.
65805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 18:25:25) (svar på 65804)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.0.207)
Hej Verner. Problemstillingen går måske ude på at finde en magnetventil i 24 V! Som bekendt, mangler vacuum regulering totalt på en One-Ton FFR, men jeg ville være intresseret i at høre evt. visdoms ord om hvor man skulle tage vacuumet fra til carb? eller er det derfra som strømfordeleren får sit vacuum fra?
65808: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (04-07-2008 19:12:29) (svar på 65805)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.227)
Der er ingen vacuumregulering på strømfordeleren i FFR`erne
den er jo 100% radiostøjdæmpet, så det har sikkert været
for kompliceret at fremstille dem m. vacuumreg.
Mht. 12/24v. skulle det ikke være noget problem, man kan tage 12v. fra transformatoren der føder tændspolen og så forbinde via et 24v. arbejdsrelæ, det tror jeg SGS er helt klar på.
65845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (05-07-2008 22:15:59) (svar på 65808)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Så har den fået monteret den nye karburator, sikke en forvandling, det er næsten ikke til at tro at det er den samme bil. Nu kan den holde sig igang, UDEN at skulle gå omkring 1500 omdr. i tomgang. Den går heller ikke i stå når jeg træder på bremsen som den gjorde før med den gamle.
Jeg monterede ikke den lille magnetventil, og tilsyneladende kører den fint uden.
Jeg er lidt spændt på hvordan den starter når motoren er helt kold, altså når det er nødvendigt at bruge choker.
Nu mangler jeg bare at stille tænding, men det må vente lidt.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
65860: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (06-07-2008 15:55:14) (svar på 65845)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Bare lidt opfølgning.
Efter en længere prøvetur i dag må jeg nok konstatere at det er nødvendigt med en magnetventil på en FFR, for det er ikke altid at motoren har tænkt sig at stoppe når man har drejet nøglen (det skyldes ikke tændingslåsen, den er kun 2 mdr. gammel og den har virket fint med den gamle karburator/magnetventil). Så den gamle magnetventil vil blive påsat den nye karburator en af dagene.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
65864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (06-07-2008 16:57:26) (svar på 65860)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.236.22)
Hvis din tomgang er rigelig høj, er motoren meget tilbøjelig til at eftertænde, ligesom for varme tændrør fremmer denne tendens.
For høj og for lav tænding øger også temperaturen voldsomt i topstykket.
I sig selv skal benzintilførsel ikke skabe eftertænding. Når eftertænding kan ske, er det fordi forbrændingskammeret er for varmt med glødende dele, som f.eks. for varme tændrør, glødeskaller i sod og skidt i forbrændingskammeret og jo højere tomgang jo mere "restvarme" og dermed større tendens til eftertænding.

Inden du kaster dig ud i mere bøvl med den ventil,ville jeg i dit sted hellere sikre mig, at de basale forhold er i orden.
Jeg kører uden den ventil, og det er kun når jeg har kørt motoren hårdt, og/eller har for høj tomgang, at jeg oplever eftertænding.

mvh
Knud
65866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (06-07-2008 17:43:13) (svar på 65864)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Hej Knud
Tomgangen er meget lav på den, så det er ikke det, men det kan måske godt skyldes det med den varme motor. For vi har i dag kørt en tur på små 6 timer, med en fart på omkring 70 km/t og med max omkring 80 km/t og hvor motoren kun har været standset nogle få minutter ad gangen, så den har selvfølgelig været varm, især med de 29 grader vi har haft denne søndag. Der har heller ikke været noget ved kortere ture, det var først på denne lange tur at den havde lidt svært med at slukke.
Efter vi kom hjem forsøgte jeg at sætte magnetventilen på, men det resulterede i at den ikke kunne holde sig igang uden at stille tomgangen væsentligt op og det ønsker jeg ikke, så den er pillet af igen.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
65867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (06-07-2008 18:59:25) (svar på 65866)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Steen, min motor eftertændte også helt vildt men det forsvandt efter en grundig tændingsjust.
Den kunne dog gøre det hvis motoren havde stået i tomgang nogle minutter og derefter blev stoppet, det har jo så vist sig at være svømmeren der bevirkede at karben. flød over.
Det er fuldstændigt væk efter "justeringen" af svømmeren.
Mvh
Kenneth Poulsen
65923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (07-07-2008 18:01:09) (svar på 65867)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Hej Kenneth !
Ja det kan godt være at man skulle skille den ad, for at se hvordan svømmeren ser ud, både min og din karburide er jo købt samme sted og næsten samtidig så det kunne godt tænkes at min svømmer ser ud som din gjorde.
Jeg har i dag kørt nogle kortere ture 10-30 km og efter disse har der ikke været problemer med at slukke for motoren.
Tilgengæld undrer jeg mig lidt over at tomgangen ikke bliver øget når jeg trækker i chokeren, det gjorde den gamle karburator, men sådan skal det måske være. Jeg har tjekket chokerforbindelserne og diverse trækarme igen og alt skulle være i den skønneste orden. Ja som det fremgår er dét med karburatorer ikke det jeg har gjort mig mest i, men jeg skal nok komme efter det hen ad vejen.

mvh

2547 Steen Der syntes det var nemmere med Dieselmotoren.

www.sitecenter.dk/laro


65925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (07-07-2008 18:47:23) (svar på 65923)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.216.68)
Jeg har da også fået en vældig appetit på at efterse min svømmer efter denne beretning! :-)
Jeg må indrømme at jeg ikke kiggede så nøje på selve svømmeren, men var mere fikseret på at rense ventil m.m.

Mht. at kunne øge omdrejningerne, snød det også mig i starten, men efter et nærmere studie, fandt jeg ud af at stramme kablet meget mere op og stille den lille skrue på spjældakslen, så den blev tidligere aktiveret. Det hjalp betydeligt uden overchockning.
Min kan lidt bekymrende starte uden choker som kold i disse lune morgener vi har haft i den senere tid. Det tyder jo på at motoren får rigeligt til føden.
Kørte i dag med CV på 1400 kg, uden de store problemer og nåede endda op på ulovlige 85 km/t i let modvind!!
mvh
Knud, som i øvrigt er meget glad for denne nye karburide.
66008: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (08-07-2008 18:18:57) (svar på 65925)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Steen, min choker virker med øget blanding ved halvt udtræk og over halvt udtræk øges tomgangen.
Knuds Karb. er fra samme tilbud og sikkert med samme interesante indhold.
Mvh
Kenneth Poulsen