tilbage

Land Rover Forum  

Index
66206: Stramt styretøj. (12-07-2008 17:20:39)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.251)
Min SIII bus har ikke glimret ved et letgående styretøj, og manglede enhver form for evne til selvopretning.
Derfor gik jeg på jagt efter "synderen"

Fra tidligere har jeg erfaring for at styrerelæet kan være rustet sammen. Det var fyldt fint op med olie, men går ikke specielt let. Det er motioneret, men der er stadig en del modstand.
Er der nogen, der har et "mål" for hvor meget den autoriserede modstand må være? I stil med som man kan måle modstanden i swirvelhuset, når det er spændt sammen.

Videre til styrekuglerne, som så fine ud uden nogen form for slør. Det viste sig at kuglerne på forbindelsesstangen var rustet godt og grundigt sammen, kunne jeg se, da jeg pillede gummihætterne af. Det har jeg så ikke tidligere været ude for, men jeg har jo heller ikke haft en bil, der jævnligt har været dyppet ned i lervælling.

Det hjalp svært med bevægelighed i kuglerne.

Det højre swirvelhus gik også vældig trægt. Her viste det sig at der var kraftig rust i den øverste bolt/pind. Samtidig undrede det mig, at der slet ikke var oliespild fra dette. Som jeg ved: "Pas på, hvis din LR ikke drypper. Så er det fordi, der ikke er olie på!"
Jeps, der var ikke sporbar olie i huset. Et one shot påfyldning og smøring af pinden og der kom liv og bevægelighed.

Herefter er det muligt at lægge en jævn kurs, uden idelige korrektioner med rattet.

Yderligere fik den parabolske fjedre fra British Springs samt 4 nye støddæmpere. Den ene bagstøddæmper viste sig at være helt værdiløs, hvilket gav noge kedelige styretendenser, når jeg kørte med campingvognen efter denne motorsprudlende trækker. Herefter har vognen genvundet sine sporty køreegenskaber og jeg kan nu bedre udnytte dens fartpotentiale.

Jeg må medgive, at det er en mægtig komfortmæssig gevindst, at få paraboler på! :-)

mvh
Knud
Index
66208: sv: Stramt styretøj. (12-07-2008 17:47:57) (svar på 66206)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.92)
Uden smørsel ingen gørsel...
God beretning med nyttige fakta!
Index
66217: sv: sv: Stramt styretøj. (12-07-2008 19:30:37) (svar på 66208)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.251)
Sådan var indlægget også tiltænkt. :-)
Jeg mangler dog stadig et bud på hvor stram et styrerelæ må være??????????
mvh
Knud
Index
66225: sv: sv: sv: Stramt styretøj. (12-07-2008 21:24:37) (svar på 66217)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.92)
Jeg har lige slået op i værkstedshåndbogen og citerer:
Relæaksels modstand mod omdrejning 5,4 - 7,3 kg målt med en fjedervægt...
er det det, du efterlyser ?
Index
66233: sv: sv: sv: sv: Stramt styretøj. (13-07-2008 08:27:51) (svar på 66225)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.216.242)
Det var lige den værdi mht den berømte fjedervægt jeg eftersøgte. Så ligger mit relæ inden for det normale.
Min egen bog er midlertidigt uden for rækkevidde! :-)

Toe in har jeg sat til 25 minutter, måske i den øvre ende.

Glemte at berette, at armen i bunden af swirvelhuset i højre side, der med kugle er forbundet til sporestangen og som holder rede på højre hjuls retning, også havde arbejdet sig løs, hvorved hjulet vinglede 10 mm, målt ved periferien. De 4 bolte i bunden var fint låst, men alligevel kunne de spændes ca en omgang. Det er på ingen måde et forhold, der fremmer de sporty køreegenskaber.

Alt i alt en sørgelig omgang som jeg håber en og anden vil tage ad notam.
Fra tidligere ved jeg udmærket, at sådanne ting udvikler sig stille og roligt, og man vænner sig desværre gradvist til flere og flere unoder.
Heldigvis koster det ikke alverden at rette op på tingene, og her er der virkelig meget stor gevindst at hente for en beskeden indsats.

mvh
Knud, der er spændt på om jeg nu får en mere stabil kørsel med campingvognen efterpændt.
Index
66218: sv: sv: Stramt styretøj. (12-07-2008 19:35:20) (svar på 66208)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Man kan såmen begynde helt oppe under rattet med det leje der sidder der.
Så skal selve styrehuset også passes med jævnlig kontrol af olie.
Og så ellers som godt beskrevet dernedad med alle styrestangsendestykkerne, styrerelæet osv.
Hvis den så stadig ikke kan køre lige ud eller selvoprette (en effekt der er lettere begrænset på en seriekaret) så kan man kontrollere spidsningen på forhjulene. (toein)
Ellers dejligt med et fakuelt indlæg til god dannelse af seriebils førere.
Mvh
Kenneth Poulsen - serious about series.