66206:
Stramt styretøj. (12-07-2008 17:20:39)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 78.156.217.251)
Min SIII bus har ikke glimret ved et letgående styretøj, og manglede enhver form for evne til selvopretning.
Derfor gik jeg på jagt efter "synderen"
Fra tidligere har jeg erfaring for at styrerelæet kan være rustet sammen. Det var fyldt fint op med olie, men går ikke specielt let. Det er motioneret, men der er stadig en del modstand.
Er der nogen, der har et "mål" for hvor meget den autoriserede modstand må være? I stil med som man kan måle modstanden i swirvelhuset, når det er spændt sammen.
Videre til styrekuglerne, som så fine ud uden nogen form for slør. Det viste sig at kuglerne på forbindelsesstangen var rustet godt og grundigt sammen, kunne jeg se, da jeg pillede gummihætterne af. Det har jeg så ikke tidligere været ude for, men jeg har jo heller ikke haft en bil, der jævnligt har været dyppet ned i lervælling.
Det hjalp svært med bevægelighed i kuglerne.
Det højre swirvelhus gik også vældig trægt. Her viste det sig at der var kraftig rust i den øverste bolt/pind. Samtidig undrede det mig, at der slet ikke var oliespild fra dette. Som jeg ved: "Pas på, hvis din LR ikke drypper. Så er det fordi, der ikke er olie på!"
Jeps, der var ikke sporbar olie i huset. Et one shot påfyldning og smøring af pinden og der kom liv og bevægelighed.
Herefter er det muligt at lægge en jævn kurs, uden idelige korrektioner med rattet.
Yderligere fik den parabolske fjedre fra British Springs samt 4 nye støddæmpere. Den ene bagstøddæmper viste sig at være helt værdiløs, hvilket gav noge kedelige styretendenser, når jeg kørte med campingvognen efter denne motorsprudlende trækker. Herefter har vognen genvundet sine sporty køreegenskaber og jeg kan nu bedre udnytte dens fartpotentiale.
Jeg må medgive, at det er en mægtig komfortmæssig gevindst, at få paraboler på! :-)
mvh
Knud