66279:
sv: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 12:44:11) (svar på
66278)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 212.27.19.227)
Jo jo, selvfølgelig bliver hastigheden større pr 1000 motoromdrejninger, jo større dæk man monterer.
Men det forhold tager vognens instrumenter aldeles ikke højde for.
Drevet til speedometeret sidder på udgangsakslen på geakassen, i fast indgreb og viser omdrejningerne på kardanerne, omsat til km/t, ganske som en mekanisk omdrejningstæller viser motoromdrejninger.
Omdrejningstælleren viser uagtet al mulig dækmontering hvor mange omdrejninger motoren snor.
Derfor er det ikke muligt at instrumenterne kompenserer for forskellige dækdimensioner.
Det der kan ske, er at drevet inde i gearkassen kan sidde lidt løst, og altså ikke følge ordentligt med udgangsakslen, under forudsætning af at det blot er klemt inde af møttrikken på udgangsakslen.
Det fænomen har jeg på min 109". Når der er godt træk på gearkassen, falder speedometervisningen med rask væk 20 km/t. I det øjeblik jeg slipper speederen eller kobler ud ved gearskift, springer speedometeret op til den reelle hastighed.
Det må skyldes endesløret, der pga de skråtskårne tandhjul, øges ved belastning.
Ad lange omveje er jeg så kommet til forklaringen på dit fænomen.
Pga de større dæk bliver din gearkasse lidt varmere pga større belastning og motoren bruger flere kræfter på at drive vognen frem, altså hårdere træk i gearkassen, der så giver sig lidt i længderetningen og drevet skrider lidt.
Dette bevirker også, at man ikke kan stole på sin kilometertæller, når det går med rasende fart ud ad motorvejen, f.eks. med en stor CV efterspændt.
Prøv at holde øje ved speedometeret ifm aflastning af drivlinien.
Afhjælpning: Spænd møttrikken i enden af udgangsakslen.
mvh
Knud