tilbage

Land Rover Forum  

67053: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 10:50:15)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.239.66.55)
Hej sommerramte LR-kørere

Idet jeg påtænker at importere en bil fra Tyskland skal jeg bruge nogle tyske exportplader... dem er jeg med på hvorledes jeg skal anskaffe - men... kan disse også bruges til kørsel i "udlandet" - altså eksempelvis Frankrig eller Schweiz.... eller skla man bare vente og tage bilen med hjem på tilbageturen?! Det sidste ville jo være "nemmest" men omvendt ønsker jeg jo heller ikke, at bilen evt. får skader i mellemliggende periode fra købstidspunkt - til afhentning....


gode råd søges!!!
67054: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 11:22:58) (svar på 67053)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.144)
Da jeg stod med samme problem i foråret, kunne jeg ikke få oplyst andet, end at de kun gjaldt i Tyskland og Italien.
Jeg købte en vogn i Belgien, Brussel, og betingede mig at sælger bragte den til grænsen.
Da jeg alligevel ville have en god lang prøvetur i vognen, brugte vi så lejligheden til at prøvekøre vognen og afregnede så på grænsen.
Så vidt jeg kunne finde ud af, gælder disse EU-plader åbenbart slet ikke i alle EU-lande og så nok slet ikke i Schweiz. Der er tilsyneladende mange der giver fa'en i det og bare kører, men det er efter min smag noget for lystigt.
Så kunne du jo lade en transporter køre vognen igennem Østrig og sætte den over i Italien og tilbage, hvis du er meget ivrig!! :-)
Men hvis det handler om de "gamle" zollkennzeichnen, kunne de tidligere bruges som regulære nummerplader over alt, men jeg ved ikke om de stadig eksisterer.

mvh
Knud
67057: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 12:30:05) (svar på 67053)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.140.14)
Hej Alexander.

Der er lige så mange meninger om dette, som de steder du spørger, men her er hvad der gælder (meget kortfattet) du må selv læse dig til resten på vedhæftede link til ADAC.

http://www.adac.de/Recht_und_Rat/kfz_zulassung/kfz-kennzeichen/default.asp?ComponentID=127321&SourcePageID=27368

Jeg prøver at give dig et sammendrag:

Der findes to slags "prøveplader" i Tyskland.

"Kurzzeitkennzeicehn" (som alm. prøveplader der gælder i 5 dage). Disse har ansvarsforsikring og gælder umiddelbart i Tyskland. Men - Disse plader accepteres af mange EU lande. Nogle lande har Tyskland en aftale med om at gensidigt respektere hinandens prøveskilte (som Danmark har med Norge, Sverige og Finland om vores egne prøveskilte). Jeg har personligt brugt disse i DE, BE, NL, FR uden problemer overhovedet (har også været stoppet og kontrolleret) men vær opmærksom på at det at man "respekterer hinandens prøveskilte" ikke er ensbetydende med at du har en evt. retsstilling såfremt noget sker.. (jeg sagde det jo... en jungle!) De forskellige lande har ikke meldt ordentligt ud i deres egne forvaltninger hvad som gælder, bl.a var der i Italien store problemer med pladerne, da tyskerne overgik til et nyt design og mange blev idømt 1.000 EURO bøder for at køre på dem, men faktisk var det ok og nu er Italien så småt ved at være informeret også (læs mere i linket).

Du får et lille papkort med, som du udfylder med oplysninger om fører, bilen, destination osv. og er den udfyldt korrekt vil den blive accepteret af de fleste. Papkortet er forsynet med stempelmærke osv så det ser lidt officielt ud og specielt tyskerne elsker jo den slags.

Selvom de allerfleste danske politifolk osv. med det samme ville hive dig ud af bilen hvis du kørte på dem i Danmark - tja, så HAR Danmark faktisk (siden 1990) den samme aftale med Tyskland om at respektere hjemkørsel af bilerne på disse skilte, men der er så godt som ingen der ved det, så det giver dig kun bøvl i DK. Forskellige motorkontorer vil sikkert udlægge deres egen tolkning ("Nå ja, men det gælder ikke for Danskere osv osv." men det er forkert - de aner simpelthen ikke hvad der gælder, men det gælder altså for alle EU borgere). Hos Færdselsstyrelsen får man det bedste svar, men heller ikke dér er der 100% overensstemmelse mellem hvad der siges og hvad man kan læse sig til i EU forordninger og deres egen hjemmesidetekst hvis man har tålmodighed til det...

Disse korttids-plader kan du bestille online blandt andet, også i eksempelvis holland og Belgien, men der skal betales ca. 12 - 1500 kr. for de 5 dage, afhængigt af hvor du bestiller dem. Vær opmærksom på at forsikringen (kun ansvar) og dermed pladerne kun er gyldige i 5 dage, fra det tidspunkt de udstedes på! - så det gælder om at have en aftale med nogen der hvor bilen står og så få dem bragt dertil, den selvsamme dag som du skal afsted - og nå ja.. det siger sig selv at turen så kun må vare 5 dage max. (datoen står på nummerpladen) disse kan også bringes med expressbud til destinationen, hvilket selvfølgelig koster ekstra.

Så er der de såkaldte "Ausfuhrkennzeichen" som er regulære eksportplader, møntet på handlere osv. Disse udstedes med gyldighed fra 9 dage og til ét år, her kræver der at den pågældende bil er synet og godkendt og at der er udstedt en særskilt forsikringspolice på køretøjet før du kan få udstedt pladerne, men så er der også kasko på. Denne gælder overalt i EU.

Så for at gøre en lang historie kort, ja, du kan faktisk køre i det meste af EU på 5 dages korttidspladerne, men du har kun ansvar og din retsstilling er ikke dokumenteret og lovteksten er stadig ikke fuldt ud beskrevet i alle lande.

Husk at Schweitz jo ikke er i EU.

God tur.. hvis du tør ;-)



67059: sv: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 12:45:54) (svar på 67057)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.144)
Jeg får den allerstørste respekt for offentlige administratores entusiasme mht vejledning af borgere.

Rent faktisk er det lykkedes mig at køre en spansk vogn helt hjem på spanske midlertidige plader. Blev stoppet af både grænsepoliti og told ved Padborg, men forklarede dem at jeg iht. EU regulativer havde ret til at køre bilen fra grænsen til mit hjem, idet jeg jo iflg. grønt forsikringskort var forsikret.

Den kunne de ikke give igen på og bad mig skrubbe af.

mvh
Knud
67060: sv: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 13:19:10) (svar på 67057)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Min lillebror importerede bil fra tyskland ....
Han skiftede prøveplader ved grænsen.
Det var mange gange frem og tilbage over grænsen i en "hjælpebil", for at bytte de sk... plader.
Men det fungerede
Hilsen Jens
67064: sv: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 14:38:44) (svar på 67057)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 12.205.164.17)
Ja, det er korrekt som Benno skriver. Dog må du ikke køre i en udenlandsk bil i Danmark, så derfor skal du have et sæt danske prøveplader med i rygsækken, som du så sætter udenover de tyske, når du når grænsen. Da jeg hentede vores Land Rover i Tyskland for 2½ år siden, var der stor razzia ved grænsen, men da jeg havde de danske prøveplader i tasken, som jeg lige kunne sætte på, var der ikke yderligere kommentarer til det. Ellers kunne det være, at jeg måtte have hentet bilen i Padborg en anden dag...
67068: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 16:35:47) (svar på 67064)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Der kan købes danske 'prøveskilte' hos grænsepolitiet i Padborg. Grænsepolitiet er en selvstændig enhed og har døgnåbent. Ligger i det gamle Toldområde.
67061: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 13:29:52) (svar på 67053)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Alexander.

Jeg har købt bil i Tyskland nogle gange efterhånden og har både prøvet at køre hjem ganske uautoriseret på sælgers plader og på den formelt korrekte med "Ausfuhrkennzeichen", som Benno omtaler.

Som jeg lige umiddelbart husker det, skal man - for at kunne få udstedt sådanne plader - kunne fremvise en midlertidig registreringsattest og en midlertidig forsikring. I papirerne er nævnt 20-30-40 lande, som det hele skulle være gyldigt i, herunder meget vel også Frankrig og Schweiz. Men tag ikke fejl heraf. Ifølge papirerne må bilen f.eks. også gerne køres i Danmark på den midlertidige registrering/forsikring, men grundet nationale regler må den umiddelbart bare ikke føres af en hér fastboende dansker !!

Ligeledes kan Frankring og Schweiz måske have tilsvarende eller andre nationale begrænsninger. Og det ved jeg ikke noget om.

Midlertidig registreringsattest, forsikring og produktion/afhentning af plader kan alt sammen klares på samme formiddag (indtil kl. 12, så vidt jeg husker). Men kun på hverdage. Mener også, at de kan bestilles på forhånd, men det er jo forbundet med en udgift, som du så på den ene eller anden måde skal kunne afholde/foranledige, og som ikke kan fortrydes, hvis det skulle vise sig, at bilen ikke lever op til dine forventninger.

Hvor lang tid har du, inden du skal afsted? Jeg kan finde papirerne frem, præcisere mit svar og evt. sende dig nogle kopier, hvis det kan være dig til nytte. Har det bare ikke lige til at ligge her...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
67112: sv: sv: Tyske prøveplader.... (30-07-2008 09:05:53) (svar på 67061)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.239.66.55)
Hej Søren - og alle andre der har svaret...

Tak for de mange gode kommentarer.... planen var afrejse / ankomst på "biladressen tirsdag eller onsdag i næste uge..... og så forhåbentlig videre med en sjov huuuurtig bil..... jubiiiiii!

send gerne omtale papirer hvis du har tid!

med forhåbentlig snarlig sommer vind i håret (det der er tilbage)

Thorstein!
67120: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (30-07-2008 10:06:03) (svar på 67112)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ok, vil prøve at se, om jeg ikke kan få dem fundet i aften, så du kan få dem i morgen. Evt. lægger jeg bare kopierne ud her på forum, så andre kan finde dem til en anden god gang...

Og så lige to spørgsmål:

1. Hurtig LR = en RR Sport eller ??
2. Thorstein hellere end Alexander ??

Mvh Søren R.
90" 50th V8
67138: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (30-07-2008 17:27:53) (svar på 67120)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren,

Nej ikke en RR Sport - det er sgu ikke en rigtig Range Rover.... og da jeg ikke er "drugdealer" eller fodboldspiller bliver det i hvert fald ikke bilen for mig! Næh jeg er mere til RIGTIGE Range Rover'e - og den nuværende L322 er guf! koksgrå med TDV8 Vogue.... namnam!! Også selv om den er dieseldreven... (burde altså KUN bruges i tog, skibe og landbrugsmateriel) men lige præcis en TDV8 er bare så fantastisk smidig og velkørende - den motor fortjener virkelig en præmie!

Men da jeg stadig er tilfreds og glad for min P38'er.. tja så er det heller ikke en LR der er på programmet... endnu...

næh det en en fattigmand bil med klud og propel i begge ender - altså om annoncen talte sandt og min fornuft ikke når at slå til forinden... Den er dog på benzin!!!! (det eneste rigtige brændstof!)

Det med navnet.. tja det vælger du selv hvorfor ændre noget jeg altid kaldes her... Udråbstegnet var en smutter... jeg bruger 11 finger system!!

hav en god aften - jeg vil grille!! (så må den globale opvarmning vente lidt endnu)
67279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (01-08-2008 16:12:35) (svar på 67139)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Godt forsøgt! Nej sådan en frisørbil vil jeg ikke have - men det er derhen ad.... send mig din pm så får du linket! den er sjov!
67280: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (01-08-2008 16:21:55) (svar på 67279)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hold musen over navnet så kommer mailadressen nederst i skærmbilledet.
Mvh
Kenneth Poulsen - den har jeg da luret.
67305: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (02-08-2008 21:04:16) (svar på 67138)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Hej Thorstein.

Her har du mit midlertidige "Internationaler Zulassungsschein" fra da jeg importerede en bil i 2005. Vedhæftes som jpg over 3 sider/indlæg samt mailes til dig som pdf.

Den forsikring, der blev tegnet sammen med købet af mine "Ausfuhrkennzeichen", kan jeg desværre ikke finde noget på idag.

En brochure, der bl.a. omhandler de forskellige slags "prøveplader, man kan få i Tyskland, mailes ligeledes til dig i pdf. Jeg har ikke nået at læse den igennem for relevans/irrelevans i dit tilfælde og ved selvfølgelig ej heller, om den stadig er gældende.

Held og lykke med det hele :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8



67306: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (02-08-2008 21:05:15) (svar på 67138)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Jfr. mit forrige indlæg...
67308: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (02-08-2008 21:06:10) (svar på 67138)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Jfr. mit forrige indlæg...
67318: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tyske prøveplader.... (03-08-2008 01:02:27) (svar på 67308)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren,

tak for info.... vi må se hvad det ender med - måske man kan køre hjem på bilens egne plader....
67072: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 18:16:56) (svar på 67053)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej

Tyske "prøveplader" kan evt. købes her:

http://www.daniatruck.com/nummerplader.html

Mvh
Mikael
67083: sv: sv: Tyske prøveplader.... (29-07-2008 22:03:50) (svar på 67072)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej.
Jeg brugte de tyske eksportplader fra Dania Truck da jeg kørte min 101 forward control ambulance til Polen.Jeg kom ind i Polen uden problemer.
Venlig hilsen Niels Mikkelsen