tilbage

Land Rover Forum  

Index
67554: Rumlen/rysten fra drivlinie (07-08-2008 19:39:31)
Kenneth Rasmussen #7529, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.164.111)
Go'aften

Jeg er den ellers glade ejer af en Disco I, men den har siden jeg købte den været en rysten/rumlen fra drivlinien. Jeg har været nede under bilen og flå lidt i kardanerne, og fundet frem til at der er slør ved forreste udgangsaksel fra gearkassen, det går jeg ikke ud fra at der skal være..?? Der kommer også en smule olie ud.

Mvh.

Kenneth
Index
67556: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (07-08-2008 20:34:25) (svar på 67554)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
Hej Kenneth,

når du bevæger kardanen op og ned i det nævnte slør giver det en klikke/klonk lyd?

mvh
Jesper
Index
67559: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (07-08-2008 21:24:11) (svar på 67556)
Kenneth Rasmussen #7529, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.164.111)
Hej Jesper

Ja det gir lige præcis sådan en klonk-lyd.

Mvh.

Kenneth
Index
67569: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (07-08-2008 22:33:53) (svar på 67559)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
hmm..

så vidt jeg forstår må der godt være en smule spil i lodret retning dog ikke så meget at det kan høres (eg. klonket). Det er muligt at udgangslejet kan shim'ses op, hvilket ikke burde være alt for omfattende.

mvh
Jesper
Index
67578: sv: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (08-08-2008 06:26:58) (svar på 67569)
Kenneth Rasmussen #7529, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.164.111)
Det er godt nok lidt svært at komme til at rykke vandret i den, men lige umiddelbart føles det kun som om at det er lodret den gir det omtalte klonk. Hvor stor en operation er det at shim'se lejet, kan det klares uden at afmontere gearkassen?

Mvh

Kenneth
Index
67579: sv: sv: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (08-08-2008 07:36:18) (svar på 67578)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej Kenneth.

Ja, du behøver ikke at pille ved gearkassen, kardanen skrues af på differentialet, hvorefter du enten skal have en stor rør tang eller et special værktøj til at holde igen på den flange som din "pinion" er spændt sammen med.

Af med møtrikken, pakdåse og shims på... Men...

Jeg tror ikke det er det der er løsningen, for shims lagt ind der ændre på "drejeligheden" af diffet, men det er da en mulighed.
Det er nok nærmere at du skal have leje skålen ud og lagt shims i der.

http://www.dlrk.dk/forum/images/img002.jpg

Hvis diffet er lavet som på en defender, så skal du have diffet ud, og skiftet den shim som ligger under pinion head bearing track, og når du så tager det hele ud, kan du lige så godt skifte lejer og leje skåle. Det lyder som det er slemt men det er det faktisk ikke, der er bare lidt arbejde i det.

Jeg har lige været oplevelsen igennem, der var meget slør, 2-3 mm hver vej og ca 1½ mm ind og ud efter. det viste sig, at fordi pak dåsen havde været defekt, var der kommet sand i diffet, hvilket blandet med olie havde udgjort et rigtigt godt slibe materiale, og nålene/rullerene på hoved lejet havde slidt 5 fordybninger i leje skålen, som ikke kunne ses men mærkes. Så jeg skiftede det hele.

Jeg kan se du hører til i glumsø, så du bor relativt tæt på mig, så du kan ringe hvis du har brug for lidt hjælp.

Mvh

Stephan
Index
67628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (08-08-2008 23:42:35) (svar på 67579)
Kenneth Rasmussen #7529, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.164.111)
Hej Stephan

Med mindre der er noget jeg har misforstået, er jeg er ikke sikker på at vi helt opererer det samme sted på drivlinien. Det er akslen som går ud af gearkassen jeg har fundet slør ved.
Men ellers tak for en meget fin forklaring:-)

Mvh

Kenneth - som gerne var foruden massagesæde i kareten
Index
67631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (09-08-2008 08:28:58) (svar på 67628)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Ups... Jeg havde læst lidt skævt... Du har ret..

Du kan ikke undgå der er den klonk lyd i en ældre landrover... det er min erfaring. Den kan minimeres, men ikke fjernes. Jeg har endnu ikke bevæget min ind i en gearkasse, så det skal jeg ikke gøre mig for klog på, men prøv at sammenlign slør på forreste kardan med bagerste kardan ved udgangs flangen.

Det kunne godt lyde som om at lejet er slidt og pakdåsen defekt.. men gearkasser er ikke min stærke side.. endnu...

mvh


Stephan
Index
67655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rumlen/rysten fra drivlinie (09-08-2008 18:08:02) (svar på 67631)
Kenneth Rasmussen #7529, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.164.111)
Min umiddelbare tanke var også at lejet er slidt, og deraf er begyndt at belaste pakdåsen, så den er blevet utæt.
Men jeg har ikke rigtig nogen erfaring med sådanne problemer.
Jeg har lige prøvet at rykke i bag-kardanen med håndbremsen sluppet, og den gir ikke det samme klonk.

Mvh. Kenneth