tilbage

Land Rover Forum  

Index
68753: Alusvejsning med gas (01-09-2008 00:37:11)
Peter Stind Rosendahl #8141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.154.58)
Er her mon nogen der praktiserer gassvejsning, når der skal lappes og fjernes spor fra den galvaniske tæring på seriebiler og defendere? Jeg synes lidt det er noget klyt at popnitte stykker udenpå. Det jeg går efter er altså erstatning at angrebne dele med nye - uden det kan ses.
Index
68755: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 08:08:20) (svar på 68753)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
du evt. skære stykket ud og svejse et nyt i hvis du kan finde en smed der har en AC tigsvejser.

mvh Bjørn
51807770
Index
68758: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 09:51:36) (svar på 68753)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.109.206)
Hej. På http://www.mig-welding.co.uk/ er der lidt om muligheder for mig/Tig og Alulodning på gamle LandRovere. Mig/Tig svejs kræver Argon gas og maskiner. Alulod, ser ud til "kun" at kræve varme, men jeg har aldrig prøvet det. På samme sider er der et eller andet sted i Forum et link til en video på "YouTube" hvor der bliver loddet med Alurod, men om det virker i virkeligheden er jo et ?.
Birger. S3 med et par huller her og der.
Index
68760: sv: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 10:25:42) (svar på 68758)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Det hedder Durafix:

durafix.dk

Der ligger en video på Youtube.com, så kan du se om det er noget du vil investere i.

Hilsen Jens
Index
68766: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 12:17:57) (svar på 68753)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.197.190)
Hej Peter

Selvom jeg er uddannet som klejnsmed og fra tid til anden har rodet med alusvejsning i sin tid, så ved jeg at det ikke er nemt når man som utrænet skal få det til at klappe og være prima arbejde.
Jeg har derfor alligevel og på trods af min uddannelse poppet mine huller (dem til sideblinklysene). Dette kan udføres så det ikke kan ses - hermed en opskrift:
Først skærer/filer jeg tæringshullet til et rekangulært hul.
Derefter tager jeg en stump alu, som dækker hullet med 1cm hele vejen rundt.
Så benytter jeg en falsetang til at presse en fals hele vejen rundt på reparationsstykket - herved opnår jeg et pladeelement, som passer præcist ind i hullet og i samme niveau.
derefter borer jeg huller hele vejen rund om hullet og igennem reparationsstykkets del og så rejfer jeg alle huller på ydersiden så popnitten kan få et leje at skjule sig i i samme niveau som karosseripladen - her benytter jeg de mindste popnitter, der kan fås.
Til slut spartler jeg hele området med en egnet filler og efterpudser/exentersliber til hullets synbarhed er elemineret totalt.
Herefter males delen.
En nem og billig løsning, som ikke giver risiko for skævvridning af pladedele på grund af (ved et uheld)for meget tilført varme på området eller gennembrændinger og den slags irritationer.
Hejsa og SIIIhilsener
Stefan
Index
68768: sv: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 12:49:38) (svar på 68766)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Har du et link til en falsetang?
Index
68772: sv: sv: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 13:38:45) (svar på 68768)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.197.190)
Falsetang/lokketang:
Jeg købte mit værktøj hos HN ("Herold Neuburg";-)). Værktøjet er en rigtig god kvalitetsvare beregnet til trykluft og kunne da fås til små 400kr på tilbud efter hvad jeg kan huske. Der medfølger matricer så den kan bruges til forskellige emners størrelser.
A sayer daj båre - ååndværli - ååndværli, sayer a.

SIIIhilsener
Stefan
Index
68773: sv: sv: sv: Alusvejsning med gas (01-09-2008 13:40:29) (svar på 68768)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)