tilbage

Land Rover Forum  

Index
69139: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (06-09-2008 22:54:23)
igor Stès (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.223.172)
Hej!
jeg overvejer at skifte vores Chrysler Grand Voyager med en Range Rover 4,6 HSE på hvide plader. jeg har set flere på internetet men aner ikke om jeg skal lade være eller stole på bilen...
jeg vil gerne købe en bil jeg kan bruge om weekenden og som familie bil til hver dag. vi har 3 drenge som ville elske at kunne køre Off road når det kan lade sig gøre (og mig...), og jeg har altid ønsket mig sådan en bil. men kan man finde noget fornuftigt omkring 250-300.000 kr? uden at blive snydt?
håber nogen kan hjælpe mig.
tak på forhånd.
mvh.

Igor

PS: nej, jeg er ikke Russer! (Franskmand som fornavnet ikke indikerer det og derfor er annoncen ikke nødvendigvis skrevet helt efter bogen...håber i kan forstå det alligevel!)

Index
69143: sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 00:19:00) (svar på 69139)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.228.210.34)
Hej Igor,

her er et tip. Jeg er med i både den danske og svenske LR klub, og følger lidt med i RR priser i Sverige. Det virker som om at P38 priserne på den svenske side er raslet ned den sidste tid, mere end i DK.

Prøv at kigge på www.blocket.se, der er lige nu 19 stks 4.6 P38'ere til salg, med priser fra 45.000-100.000 SEK. Måske det kan betale sig at importere en af dem, nu når nu de er kommet så langt ned i pris i Sverige ?

/Peter
Index
69149: sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 08:48:31) (svar på 69139)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Og hér er et andet tip: Prøv at skrive enten P38 eller 4,6 i søgefeltet øverst her på forum. Så kommer der rigtig megen omtale af sådan en RR. Ikke mindst vil du garanteret kunne finde nyttig viden i mange af de forskellige indlæg fra Alexander (Thorstein) og Henning Rogren, som - hvis du er heldig - også melder sig på dit indlæg her :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
69154: sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 10:06:53) (svar på 69139)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Igor

En P38 er en rigtig god vogn på landevej og off-road og tilmed en ganske avanceret bil. Det sidstnævnte betyder naturligvis også der en hel del der kan gå i stykker, og hvis man ønsker en bil hvor den blot bliver afleveret på det autoriserede værksted hver gang alting ikke bare skal virker 100%, ja så skal nu nok indstille dig på det kan blive et endda meget dyrt bekendtskab, primært grundet nogle total opskruet danske reservedel priser.

Hvis du derimod selv er villig til at ”skrue” selv eller kender en af de (få) selvstændige værksteder som virkeligt kender til P38’er og selv importere reservedele fra UK eller Sverige, ja så kan du have en pragtfuld vogn kørende for et rimeligt beløb.

Det vigtigste er at du finder en bil for alting virker. Selv ”småting” som dåligt/defekt klimaanlæg, el-sæder lydanlæg er typisk til som godt kan koste dig 5k til 10k at få bragt i orden.

Motoren skal naturligvis have ensartet kompression på all 8 cylindre, generelt lyde sund, og ikke bruge vand. Automat kasse skal skifte rimeligt uden ryk og husk at prøve den i lav-gear da dette typisk ikke har været anvend ret meget.

Klimaanlægget skal give ”masser” af kold luft når det sættes til ”LO” og kompressoren skal ikke slå til og fra for ofte. Tjek om luftstrømmen kan styres op/ned og at temperatur reguleringen virker. Der sidder 3 små servo’er som skal regulerer disse og selv om de ikke koster speciel meget, så det tager det let 8 til 15 arbejdes timer at skifte dem så en reparation kan nemt blive meget dyr. En meget kendt fejl er at der kan være utætheder hvor rørende til varme systemet kommer fra motorrum ind i kabinen. Ligesom med servo’erne er de meget vanskelige at komme til, så at skifte O ringe kan også blive relativt dyrt, så Tjek gulvtæppe/bund for tegn på vand i den højre fodbrønd tættest på kadantunnellen

Luftafjedingen er betydeligt bedre og mere stabil end sit rygte, og faktisk rimeligt let at reparer på og reservedelende koster næsten mindre end til en traditionel undervogn (igen husk blot at købe dem i udlandet). Et godt tjek om affjedringen er OK, er at vognen efter at stået stille i over 24 timer skal opnår sin drift højde inden 60 sek. efter start og at den skal kunne holde højden i minut 4 – 8 timer efter motoren er slukket. En defekt bælg vil vise sig med at den typisk vil hænge med et hjørne før den andre, og den træt kompressor vil typisk kunne afsløres med at man kan høre at den starter med jævne mellemrum under kørselen

Personlig ville jeg undgå 1995 modellerne da mange af dem har haft ”børnesygdomme” som tilsyneladende har lidt svært at vokse fra. Ideelt ville jeg prøve at finde en model 2000 (ofte indregistrer i 1999) da denne har 4 airbags og en hel del forbedringer på motor- og motor styring.

Mvh,
Henning
Index
69156: sv: sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 10:28:01) (svar på 69154)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Lige en rettelse til ovenstående. Den skal opnå drift højde på 10 til 20 Sek og ikke som jeg kom til at skive 60 sek.

Derudover kan jeg anbefale at kigge lidt to denne WEB site hvor der findes rigtig god infomation om P38:

http://www.rangerovers.net/fixindex.html

mvh,
Henning
Index
69229: sv: sv: sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (08-09-2008 18:47:57) (svar på 69156)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Igor!

Forbered dig på et langt lykkeligt og til tider ikke helt fejlfrit ægteskab - altså med bilen - (problemer med konen kan man gudskelov klare ad juridiske veje hihi).

Henning har været meget godt om en P38'er... Det er virkelig en dejlig bil at køre i.... har været i Spanien, Italien, Schweiz, Frankrig - ja faktisk hele Vesteuropa i vores, og gudskelov uden de store problemer.... Bilen har altid kunnet køre - omend den måske har "humpet" lidt et par gange - ja så har den været trofast og bragt os frem.... (det viser sig imidlertid at det var tændrørerne der var defekte - de skulle ellers kunne holde 120.000 km.... men virkeligheden er altså noget andet!!! Den har været på værksted nogle gange for at finde ud at, hvorfor der pludselig var udsættere - ingen fejlkoder desværre - nye tændkabler monteret... diverse relæer og andre småting... men til tider det samme huggeri ved motorvejskørsel (120 - 140km/t i Tyskland).

Find den dyreste du har råd til!!! Det er nok det bedste råd du kan følge uanset hvilke ting man skal købe... selvføkgelig skal stand/kilometer og udstyr hænge sammen - men hellere give 20K for meget for en OK bil end spare 30K og få noget bras!!!

Dele kan købes mange steder og UK er absolut stedet for dem der vil spare penge - og kan vente samt: Skrue selv!!!

Har du kig på nogle biler herhjemme?! sig gerne frem! Min egen er købt i DK (DK fra NY)- men har også været med til, at hente en i Tyskland, der også kører fint! (den har lige kørt mig 1000km sydpå sidste uge for at hente en bil).

se evt. på:
http://bilzonen.dk/find-din-bil?body_type_id=-100&make_name=Land-Rover&model_name=Range+Rover&model_year_from=1998&model_year_to=2002&zipcode=4100&ma_company_id=0&altTemplate=bilzonen.dk+-+search+detail&ad_car_id=392047&ad_number=5&dt=201&tab=&

eller på mobile.de (Tyskland):

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=71896916&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=5&makeModelVariant1.modelDescription=4%2C6+HSE&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=2000-01-01&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Der kan findes mange slrækhistorier, men jeg har endnu ikke oplevet nogle af dem på egen vogn... gudskelov da!!

Jeg ville prøve at finde en bil med så lavt kilometer tal som muligt, og helst med rustbeskyttelse - lad høre hvilke du kigger på.....

Thorstein #7334
V8 og R6 benzin er sagen!