69646:
sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 21:42:21) (svar på
69642)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 83.92.51.178)
Under alle omstændigheder er det en ommer fra værkstedets side hvis det er under 1000km siden de har repareret fejlen sidst...
Jeg går ud fra at det rør du snakker om er et føderør fra pumpen og til din dyse - Men uanset hvilken type diesel anlæg du snakker om er tæthed det vigtigste for en dieselbil mht. brændstof.
Jeg ved ikke lige hvilket dieselanlæg du har på denne bil men;
Hvis det er et dyse rør der er utæt, er det klart at din motor går dårligt - du skal tænke på, at det er trykket i røret som skal skabe nok tryk til at din dyse kan åbne sig, og derved levere brændstof (hvis det er en mekanisk dyse) og som følge af dette vil brændstoffet selvfølgelig ryge ud der hvor det er lettest. Et dyserør der er utæt er IKKE noget der skal forsøges at repareres, det skal skiftes.
Hvis du derimod kører med commonrail system, åbner dine dyser ved tryk og styres elektronisk ved hjælp af styreboksen og en spole for nåleløft (registrering af 3. cylinders dyse - bruges bla. til at kontrollere indsprøjtningstidspunkt) Hvis du har et utæt dyserør her, vil det bevirke at hele din rail for nedsat tryk, og som følge at dette meget ringe forbrænding/blanding.
Det at røret bliver utæt (uanset anlægstype) behøver ikke at have noget med resten af motoren at gøre, men det kan betyde at du enten har:
en dyse der har meget svært ved at åbne, og trykket derfor bygger sig for højt op i røret. (hvis det ikke er commonrail)
Unormal resonans der forplanter sig til dyserørene
defekt tryk/returventil.
generelt slidte dyserør
For højt pumpetryk
Eller en fejl 40 fra dit værksteds side, det er jo lidt svært at komme med en præcis diagnose, når man ikke lige står ved bilen :)
Håber ellers du kan bruge det
Hilsen Jakob - nu med genopbygget hovedgearkasse