tilbage

Land Rover Forum  

Index
70310: Valg af dæk til Island (05-10-2008 09:53:46)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.17.219)
Hej

Vi er gået i gang med at samle stumperne sammen til en tur til Island næste sommer.

Det første større problem vi møder er valg af dæk. Er der nogen, der kan hjælpe her.

Vi har en Discovery 3 TDV SE fra 2006. Og vi har to sæt dæk til den:

- Michelin Latitude Tour HP
- Pirelli Scorpion Ice&Snow

Er der nogen af dem, der duer? Eller skal der være nogen helt andre? Og i givet fald hvilke?

vh

Jan Jørgensen
Index
70313: sv: Valg af dæk til Island (05-10-2008 10:24:58) (svar på 70310)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.147)
Det er altid lidt af en afvejelse, hvad man skal investere i. Er det kun en ferietur uden vanskelig terrænkørsel, kan du fint bruge dine sommerdæk. Bilens fine teknik hjælper dig meget langt på disse.
Overvejer du fremover, at liste ud i noget terrænkørsel f.eks trail, så vil jeg anbefale dig f.eks. Michelin 4x4 A/T, der er et alsidigt terrændæk. Der findes andre mærker, som byder på samme komfort.
Vinterdæk er gode om vinteren og selvom destinationen hedder Island, er det nok begrænset, hvor megen sne der ligger, når I vil besøge vulkanøen.
God rejse!
Index
70361: sv: Valg af dæk til Island (06-10-2008 01:01:48) (svar på 70310)
Kim Sandorff #6613, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.100.52.116)
Hej Jan

Har selv kørt Island rundt i 4x4, dog på Islandske plader.
Det er stort set standard, med vinterdæk med pigge. Jeg var der i april og september/oktober.
Når man kommer op nordpå, kan man sagtens møde sne og her er det normalt at selv de srørre vej er grusveje. Såfremt du vil køre helt op til gletsjeren er pigdæk et must, som minimum (jeg kom helt op, med pigdæk, i april, hvor der lå sne) så hvis du vil lidt udenfor alfarvej, vil jeg tilråde et godt kort, med anvisning af 4x4 vej og pigdæk. Kortene kan købes i de fleste boghandlere.
I har virkelig noget at glæde jer til, der er flot og "dem lokale" er utrolig flinke og hjælpsomme.
God tur.

RR hilsen
Kim
Index
70364: sv: Valg af dæk til Island (06-10-2008 09:45:24) (svar på 70310)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.148.138)
Hej Jan

jeg var på Island 3 måneder sidste år i forbindelse med arbejde hos det islandske statsskovbrug ( jo, det findes skam). Jeg kørte øen rundt flere gange og gjorde sågar Kjølur ruten med relevante afstikkere. Vi kørte 14.000 km. på de tre måneder i vores gamle Saab 900 med almindelige vinterdæk ( BF goodrich). Vi klarede os fint bortset fra den ringe frihøjde.
Nu var vi hverken i Sprengisandur eller de andre hardcore ruter, hvor kun Landrovere kommer, men alle kollegerne hos Skogrækt Rikisins klarede sig fint med almindelige grove dæk på deres 4x4 ere. Det kan du også, for du skal være helt opmærksom på, at enhver form for off road kørsel over hele øen og specielt i højlandet er totalt forbudt. Sågar på mountainbikes må man ikke forlade de slagne grusveje.
Den arktiske natur er utroligt følsom, så de gør meget ud af at beskytte den de steder.

Til gengæld gælder der en fin regel om vejret: Er der en vej - som oftest grus - må du køre ad den med mindre ejeren udtrykkeligt har opsat skilte.

De behøver altså ikke nogle voldsomt grove dæk, så hellere nogle med solide dæksider for at kunne modstå skarpe skærver og stenblokke.

Det som nok stiller de største krav til bilerne, er evnen til at forcere dybt vand. vil du f.eks ind i Thorsmörk skal du afhængigt af vejret forcere op mod 30 forskellige vandløb og elve- nogle helt op til en til halvanden meters dybde. Når vandet står ud for undersiden af sideruderne i en stor Isuzu Trooper ( undskyld) er det rart at vide at dørlisterne er tætte og motoren vandtæt.

Disco 3 så vi mange af deroppe og med deres køreprogrammer skal de nok komme omkring.

Når Islændingene selv ofte kører med monstrøse ballondæk er det dels for at kunne forcere vandløb og især for at kunne køre på sne, for om vinteren, hvor højlandet ofte er dækket af sne, må man gerne køre offroad.

Men mindre du skal derop i vinterhalvåret ( november til maj!!)vil du ikke møde så meget sne, klimaforandringerne mærkes også tydeligt på Island.


go tur


Thorbjørn Nørgård
RRC 3,9efi
Index
70375: sv: sv: Valg af dæk til Island (06-10-2008 15:00:24) (svar på 70364)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Hvor er det godt - inden for et døgn at få kvalificeret rådgivning fra folk, der selv har prøvet det.

Det er sommerferien, vi taler om, og det burde jeg måske have skrevet.

Lige nu tyder det jo så på, at jeg vil vælge at køre på Michelin-dækkene for de har et grovere mønsker end Pirelli, som til gengæld har de mange lameller.

Der er nok et enkelt problem, jeg skal have løst. Og det er at få fat i et ordentlig reservehjul. Det er jo ikke så vidunderligt godt i en Disco 3.

vh

Jan
Index
70391: sv: sv: sv: Valg af dæk til Island (06-10-2008 20:52:04) (svar på 70375)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.79)
Würthe tilbyder et rep-kit til store dæk... kig deres website!
Index
70400: sv: sv: sv: sv: Valg af dæk til Island (07-10-2008 08:28:04) (svar på 70391)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.17.219)
Mærkeligt Google gir ingen resultater på Würthe og dæk. har du en link?

vh

Jan
Index
70401: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af dæk til Island (07-10-2008 08:36:10) (svar på 70400)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg tror måske Paul mener Würth.

Prøv www.wuerth.dk/

MVH Jakob E S