tilbage

Land Rover Forum  

Index
70590: Indførsel af LR (10-10-2008 14:40:47)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.155.86)
Er der nogen der ved om det kan være rigtigt at man ved indførsel af en 88'er fra 73 altså veteran betaler en større afgift end af en fra 74 der ikke er veteran, det oplyses at beregningsgrundlaget for veteran er nypris, for ikke-veteran handelspris ?
Index
70591: sv: Indførsel af LR (10-10-2008 14:46:35) (svar på 70590)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Det kan sagtens passe. Alene af den grund at en veteran er mere eftertragtet - og som Skat siger: Sådan nogle entusiaster er jo villige til at betale hvad som helst.

Tag og læs emnet grundigt igennem på www.Skat.dk. der finder du den info du spørger efter.

MVH Jakob E S
Index
70596: sv: sv: Indførsel af LR (10-10-2008 16:03:45) (svar på 70591)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.128.83.244)
Så køb da en '74 hvis Skat vil have det på den måde. Du kan jo regne på hvad der bedst betaler sig hvis en 74 skal koste mindre i afgift. I udlandet står de vel til samme pris. Den årlige udgift falder jo i givet fald lige om lidt. Men er Skat så dumme????
vh/Jørgen
Index
70610: sv: sv: sv: Indførsel af LR (10-10-2008 19:29:01) (svar på 70596)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.148)
Næh nej, det er faktisk ikke op til skattebasserne at tugte entusiasterne på den beskrevne måde.

Når et køretøj er mere end 35 år gammelt beregnes afgiften ud fra dets nypris. Den pris kan man med fordel selv søge at fremskaffe, og tolderne kan ikke skalte og valte med disse værdier.

Er køretøjet mindre end 35 år gammelt beregnes afgiften ud fra køretøjets teoretiske værdi i handel og vandel i dagspris. Denne værdi fastsætter tolderne i mange tilfælde uden smålig skelen til virkeligheden. Her betaler det sig at være på god fod med dem.

For mange billigere typer biler kan det sagtens være, at slutresultatet er at det er billigere at afgiftsberigtige efter vurderingsprincippet, altså mindre end 35 år.

Tager man f.eks. ef Skoda 1974 og indfører den brugt, hersker der ikke megen tvivl om, at et sådant prægtigt køretøj ikke er mange basseører værd i handel og vandel, måske kr. 1.000. Afgiften på vognen vil da blive kr. 650, i hvert fald i teorien. Det kan variere +- 50%

Tager man en Jaguar E-type V-12 kan værdien være kr. 400.000 og afgiften kan i grufulde tilfælde løbe op i måske kr. 250.000-

Hvis Skodaen er mere end 35 år gammel, går man ud fra nyprisen ab fabrik, og den kan snildt have været kr. 5.000. Hvis så man beregner afgift af 40% af denne værdi, jeg husker ikke hvordan det nøjagtig er med den procentsats, er udgangspunktet altså kr. 2.000 x 105% = kr. 2100,-, altså mere end dobbelt så dyrt.

E-typen havde måske en pris ab fabrik på kr. 50.000, og 40% heraf = 20.000 x 105% = kr. 21.000,-

Kommer man højere op, jeg husker ikke hvor meget, kommer der et knæk på skalaen og derefter er afgiften 180%

Den sidste beregning er helt uden skelen til standen på køretøjet og ejerens entusiastiske holdning.

Jeg holder slet ikke af tolderne (faktisk tvært imod!!!) og al deres uvæsen, men det her kan man altså ikke kritisere dem for, thi sådan er de vise ord i loven.

mvh
Knud
Index
70618: sv: sv: sv: sv: Indførsel af LR (10-10-2008 20:49:33) (svar på 70610)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Som sagt: læs på Skat.dk

Der står det beskrevet.

MVH Jakob E S