Kære allesammen.
Først og fremmest; Karsten : Du har så evigt ret.!
Og så Jan; Jeg har de sidste 10 år, haft Volvo-motorer i min 109" serieIII.
Jeg startede med en B21A, og har de sidste 4 år haft en B23A i. Det er gode motorer, som (7-9-13!), bare starter og kører. Billige reservedele er der også. B21 havde ca.100-105 HK, og B23 ca. 115 HK. Det vil sige at der pludselig er 30-40 HK mere, i forhold til en 2 1/4'er og 10-20 HK mere end den 6-cyl., som blev udskiftet med. De ekstra HK har jeg specielt kunne mærke på landevej/motorvejskørsel. Momentet er dog ikke helt godt placeret, da det først er der ved ca. 2500-3000 rpm. Mht. den B23A, der sidder i nu, har jeg det problem at den kræver 98 oktan, og der er ved at være lidt for langt imellem tankstationerne til at fortsætte med det. Jeg er nu gået i gang med en LR 2 1/4 benziner, som får Stage2 topstykke og Powerknast fra Automotive i UK. Jeg håber at den er klar til foråret engang. Du kan evt. følge lidt med på
www.109-serie3.dk, hvor jeg vil prøve at opdatere med ombygningen.
Mvh.
Verner / 451.