tilbage

Land Rover Forum  

71098: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 18:27:55)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej alle.

Min bil er hævet 2", og der sidder OME støddæmper og fjedre på, men min synsmand siger, at så skal der forevises papirer på at den må være hævet.

Jeg har kigget på færdselsstyrelsens hjemme side, og der står at man skal forevise dokumentation fra bil producent eller producenten af hæve sættet.

Efter at have læst indlæg http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=27515#27515 - bliver jeg jo nødt til at finde en godkendelse.
Problemet er bare, jeg købte bilen hvor den var hævet, men der fulgte ingen papirer med (tüv eller lignende)..

Er der nogen der har en godkendelse liggende, tüv papirer eller noget fra LR danmark der kan bruges?


Mvh


Stephan
71099: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 19:35:28) (svar på 71098)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.148)
Hvis du giver mig de nøjagtige produktbetegnelser, vil jeg forspørge i Tyskland, om der findes TÜV certifikat på arrangementet...
Hvad dækstørrelse kører du på ?
71100: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 20:24:11) (svar på 71098)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.49)
Hej Stephan

Har du overvejet at bruge en anden synshal ?

Jeg har selv fået synet bil med samme setup på forskellige 90" uden bemærkninger.

Morten
71102: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 21:14:54) (svar på 71100)
Jan Aabling #3428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.198.113)
Har fået min synet 3x uden problemer, bestemt anden syns hal.

Go for it
71103: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 21:16:18) (svar på 71098)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Min gamle 90" hævet 2" blev osse synet 2 gange.
Eneste anmærkning var at jeg skulle have de der stænkflapper på.
71106: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 21:49:26) (svar på 71098)
Jesper Petersen #7861, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.93.244)
Heller ingen problem med at få synet min, jeg har et OME sæt magen til....

Ny synshal mester ..
71108: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 22:00:34) (svar på 71106)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.223)
Det kan godt blive et problem at syne den et andet sted, for hvis den er blevet kasseret på grund af en hævet undervogn og manglende dokumentation, så vil jeg tro det står på pc-skærmen det næste sted den dukker op, og så er han lige vidt. Prøv at tage kontakt til Team Bertelsen det kan være de vil hjælpe dig.
Hvor har du fået den synet ? (eller prøvet)

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Livet er for kort til kedelige biler......
71109: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 22:16:54) (svar på 71108)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Jeg var bare ude i synshallen, da jeg havde nogle andre spørgsmål, og så faldt snakken på hævesæt, deraf situationen, så intet er kaseret.

Jeg har også før synet biler, der har haft 2" hævesæt på, uden bemærkninger, men min nuværrende bil lægger man bare mere mærke til det...

Jeg har synet flere biler der, og har altid fået en god behandling, og deraf vil jeg gerne syne bil der igen.

Hvis der er et lovkrav om man skal have en godkendelse, så må der jo findes en, idet at bilerne kan købes hos forhandlerne med det udstyr på.

Måske kan Ib være i besiddelse af brugbar viden.

Til Paul:

Jeg skal lige prøve og se om jeg kan finde noget info hvad der sidder på af OME ting. Dækkene er 33", så det er for store i rulle diameter, men de er alligevel ikke på til syn, da disse også er alt alt for brede.. Der kommer 31" dæk på til syn.

Mvh


Stephan
71112: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 22:46:36) (svar på 71109)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.233)
Prøv at sætte helt almindelige 7.50x16 på, de virker mindre...

Afventer.
71113: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 08:10:04) (svar på 71109)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.222.158)

Snak med Team-Bertelsen, det var det blev købt :-)


/Tøt

ps. jeg sender nogle billeder snart.
71116: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 11:14:29) (svar på 71109)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Jeg tvivler meget på at Land Rover Danmark kan hjælpe, når det drejer sig om uoriginalt udstyr, som har indvirkning på sikkerheden.
Jeg har selv et 2" OME sæt på min bil, og det er rigtigt at ifølge detailforeskrifterne, så må man kun sænke biler op til 40mm. uden at det skal dokumenteres. Der står ikke noget om hævning. Det vil sige at det skal være standard.
Jeg vil nu også sige, at du skal prøve et andet sted. Du er nok ikke den første, der har hævet en bil uden dokumentation.
Til gengæld undrer det mig hvis ikke der findes en form for dokumentation på OME, da de sælger rigtig meget world wide.

MVH Jakob E S
71137: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 19:52:50) (svar på 71109)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Hej Stephan

Jeg kan ikke hjælpe dig, da producenten af det omtalte udstyr ikke har haft kontakt til Land Rover og anmodet Land Rover om at gennemføre en godkendelse af deres udstyr (med deraf følgende omkostninger betalt af den pågældende producent - sikkert derfor det ikke sker).

Så du må have fat i producenten af udstyret og bede dem om en godkendelse, hvis du vil være på den rigtige side af lovgivningen. Sjovt nok har jeg til dato kun set godkendelser på den slags udstyr der godkender selve udstyret - men ikke udstyret monteret og afprøvet på den bilmodel det er tiltænkt. Man kan så spekulere over hvorfor mon det er sådan???

Har sagt det før, - er det ikke underligt at vi på Land Rover klubbens officielle hjemmeside/Forum skal høre beretninger om hvordan man har fået godkendt en bil der er monteret med ikke godkendt udstyr. At bilen er godkendt er IKKE ensbetydende med at f.eks. hævesættet er godkendt. Kan godt være det opfattes som et surt opstød, men aner man noget om hvordan bilen opfører sig i f.eks. en dobbelt undvigemanøvre, helt firkantet så "leger" man med eget og medtrafikanternes helbred. Der er faktisk en årsag til at biler skal være omfattet af en EU-godkendelse.

På modeller der er udstyret med luftaffjedring sker der følgende hvis bilen står i off-road højde - når hastigheden kommer op på 50 km/t sænker bilen sig automatisk til standardhøjde - fordi den vil være for ustabil ved højere hastigheder. Afstanden fra off-road til standardhøjde er 55 mm - eller lige omkring 2". Synes det siger lidt om hvad det er man "tilfører" sin bil ved at hæve den.


mvh
Ib 0219

71142: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 21:32:42) (svar på 71137)
Torben Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.224.10)
Hej Ib

Så kan det da undre at jeres egen autoriserede forhandlere sælger de pågældende hævningssæt på deres hjemmeside?


http://www.glad.dk/webshop/vis-vare/?mod_shop_item_id=78

happy rovering..

torbenj
71143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 22:13:01) (svar på 71142)
Per Ravn Klausen #5249, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.211.143.66)
Undskyld Torben, men Land Dover Danmark ejer ikke en forhandler i Danmark. Glad sælger feks. også Peugeot osv.

Mvh. Per
71144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 22:37:30) (svar på 71142)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Det var dog imponerende, som diskussioner af denne art aldrig synes at tage ende....

Lige som Ib undrer jeg mig da også såre over, hvorfor det forholder sig sådan, at når nogen skriver om et problem som i dette tilfælde, hvor en given konstruktion ikke har kunnet godkendes til syn, så kommer der på et øjeblik ikke mindre end 4-5 gode forslag om blot at prøve igen et andet sted, incl. referencer til, at man da selv har formået at snyde sig igennem med tilsvarende udstyr.

Kan en given konstruktion ikke godkendes - hvad jeg i dette tilfælde lægger til grund uden at vide nærmere om det - ændrer dette forhold sig jo ikke ved, at man har formået at køre til syn med en bil, og få (snyde) den igennem, uden at synsmanden har opdaget noget.

- og når Ib så tillader sig at gøre opmærksom på denne væsentlige "detalje", incl. henvisning til den sikkerhedsrisiko, der evt. kan følge af en ikke godkendt konstruktion, så er det lige så sikkert som amen i kirken, at der straks skal komme et modangreb (eller som herunder i en udtrykt undren). Og af den sædvanlige slags: "Hvis udstyret ikke er i orden, hvorfor kan det så købes hos jeres forhandlere?". At Ib til svar på lignende nærmest utallige gange har forsøgt at beskrive, hvordan grænserne mellem producents, Land Rover Danmarks og forhandlernes ansvar ligger, og at andre debattører også har henvist til, hvordan der tydeligt er blevet ansvarsfraskrevet i.f.m. salg af diverse ikke godkendt ekstraudstyr fra forhandlernes side (f.eks. i en nylig tråd om midtersæder); det synes ganske enkelt helt at prelle af.

Imponerende Ib, at du både personligt og på vegne af LRD orker at blive ved med at forsvare - og at du gang på gang formår at gøre det i så god en tone, som du gør.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
6+20=9



71147: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (25-10-2008 01:34:13) (svar på 71144)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
Nu er synsstederne ikke helt anvsarsløse, når de syner en hævet LR pba fremskaffet TÜV-dokumentation. Hvis dette forhold opdages af F-styr, så falder der altså brænde ned og kan i værste tilfælde betyde inddragelse af certifikatet.

Hævede biler med kæmpehjul osv. er faktisk banebiler, men siden reglerne for banebiler er så snævre i DK, må vi ty til andre løsninger.

Vi bevæger os altså ud på en meget smal sti: sjov og lov.

En anden betragtning er, hvordan vor medtrafikanter oplever LR i det daglige trafikbillede. Fuldudstyrede LR sender et brutalt signal og jeg vil vove den påstand, at de færreste har brug for 33" hjul i det daglige. Et sæt 7.50x16 er udmærket og sparer på brændstof. Skal vi ud for at lege, så kan man jo vælge, at sætte legetøjet på.

Når jeg ser Schackenborgs 130" Defender PU med 1,5 tons på ladet og 3 tone på krogen mosle tværs over en mark i marsken uden at have nogle særlige dæk på, så er det for mig et bevis på, hvor god en standard LR egentlig er.

Jeg nødig fremstå som en lyseslukker - det har vi Lucas til - men kunne vi ikke indgå en 'nedrustningsaftale' til daglig kørsel ?

Vi skulle nødig selv levere skyts til et forbud mod 20 år gamle biler.

Men jeg kan kun bakke Ib og Søren op,
71162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (25-10-2008 20:05:17) (svar på 71147)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Betyder det at selv om man har Tüv papir , er det ikke det samme som at det kan synes ?

Jeg troede når man have sådan papir var det bar 100% ok .

?? ?? ??

VH
Brian
71163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (25-10-2008 20:49:40) (svar på 71162)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Hvad står der i sådan en Tüv godkendelse? Spørger jeg af oprigtig interesse, fordi jeg aldrig har set én.

Ib skriver jo: "Sjovt nok har jeg til dato kun set godkendelser på den slags udstyr der godkender selve udstyret - men ikke udstyret monteret og afprøvet på den bilmodel det er tiltænkt."

Hvis det er rigtigt, er det vel ikke så ulogisk, at det ikke er lige meget, om det er en trehjulet cykel, en Moris Mascot, Land Rover eller Hummer, man har tænkt sig at montere udstyret på, er det? Det må da være kombinationen af udstyr og bil, der skal godkendes, for at det giver mening...

- skrevet uden at have sat sig ind i nogle regler, og således alene beskedent snusfornuftigt ... ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
6+20=9
71175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (26-10-2008 08:54:39) (svar på 71163)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
TÜV er en forkortelse som står for Technischer Überwachungs Verein. Blev grundlagt 1872 i Köln og har i dag 360 afdelinger fordelt over 62 lande. 12.500 medarbejdere laver en omsætning på små 7,5 milliarder kroner årlig.
TÛV tester bla.a. tekniske produkter og et TÜV-certifikat granterer overfor kunden, at produktet opfylder de nødvendige krav og specifikationer.
Går vi tilbage til indgangsspørgsmålet, så betyder certificeringen i dette tilfælde, at sættet lever op til de belastninger, som det måtte blive udsat for.
Det næste er, om der findes en 'Betriebsgenehmigung' eller anvendelsestilladelse for et køretøj udstyret med hævesættet.
Findes det på et EU-køretøj, vil jeg vurdere, at det bliver vanskeligt, at nægte køretøjet godkendelse i DK.

Danske synshaller bliver også kvalitetskontrolleret af TÜV og det betyder, at TÜV Nord tilser, at synsarbejdet gennemføres korrekt.

Derfor en lidt munter tanke, at TÜV tilser, at TÜV-godkendt udstyr ikke kommer til anvendelse...

Jeg forsker lidt videre i sagen.
71218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 08:35:52) (svar på 71162)
Claus #1105 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.232.2)
Tillad mig at gentage mig selv endnu engang:

Brug en times tid eller så, på at læse "Detailforskrifter for Motorkøretøjer" i den kommenterede udgave (synsmandsudgaven). Den kan kvit og frit downloades fra Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk
Så er du ikke længere i tvivl om hvad der er lovligt og hvad der ikke er lovligt på DANSK indregistrerede køretøjer uanset hvor mange udenlandske godkendelser det indkøbte grej og gear har.


Med venlig hilsen
Claus Kjøller

....nogen gange er livet så nemt at man bliver helt forskrækket....
71242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 18:45:02) (svar på 71218)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.192)
Udover de danske detailforskrifter findes der også EU-direktiver, som Danmark har tiltrådt og disse skal være indarbejdet/tilgodeset.
EU har forsøgt, at udarbejde et fælles regelsæt, så det skal være nemt for alle parter, at sætte sig ind i regler osv.
Ser vi bort fra afgiftsbestemte installationer burde alle køretøjerklasser derfor være teknisk ens i hele EU og tiltrådte lande.
Derfor er det ret irriterende, at deltagerlandene på papiret har tiltrådt, at acceptere godkendte køretøjer fra partnerlande, men når enkeltsager skal realitetsbehandles, stiller sig på bagbenene, for at hævde nationale foreskrifter.
For at bringe lidt mere logik i det kompleks spørgsmål,har jeg stillet TÜV Rheinland følgende tre spørgsmål:
1. Hvad dækker en TÜV-godkendelse ?
2. Kan man ud fra et godkendelsesnummer finde frem til andre TÜV-godkendelser, hvori førstnævnte indgår?
3. Findes der driftstilladelser (Betriebsgenehmigungen), der specificerer, hvilke TÜV-godkendte dele der anvendes og hvilke testmetoder der er anvendt.
Med besvarelsen af disse spørgsmål får vi at vide, hvad vi kan bruge begrebet TÜV-godkendt til.
71244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 19:51:45) (svar på 71242)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Paul

Super at du prøver at skaffe lidt klarhed her, for mine oplevelser er nu også lidt mere nuanceret end Claus Kjøllers udlægning når det gælder køretøjer og/eller udstyr godkendt i andet EU land med sammenlignelig lovgivning. Det er naturligvis i og for sig ganske prisværdigt når F-styr forsøger at kommunikere en forklaret form af regelsættet, problemet er dog at det ikke nødvendigvis er den fulde og hele sandhed.

Derfor –lets keep on searching Sherlock :-)

mvh,
Henning
71148: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (25-10-2008 05:45:41) (svar på 71144)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.102.55)
Enig!

God weekend derude.
Morten
71219: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 09:25:56) (svar på 71137)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Leger man i det hele taget ikke med eget og andres liv og lemmer, hvis man kører Defender, hvis man kører med hovedet under armen.
Kan vi ikke blive enige om, en Defender aldrig har levet op til moderne bilers sikkerhedsniveau? Jeg erindrer eksempelvis da den nye 2007-model skulle testes af pressen, så væltede den med et brag i en dobbelt undvigemanøvre som en Mercedes A-klasse der var 10 år gammel.

Jeg går ud fra at at pressen kører i STANDARD biler, når de tester nye modeller?

MVH Jakob E S
71238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 17:26:33) (svar på 71219)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

Der bliver lavet mange tests, og journalisterne der gennemfører testen sætter selv konditionerne (hastighed, dæktryk, ratudslag, opstilling af bane osv.). Den test du henviser til blev lavet i Tyskland, og er det eneste sted det indtil dato er med det resultat som du referer til.

Jeg hverken kan eller vil udtale mig om en test og resultatet af samme jeg kun har set i et magasin.

Ret beset bekræfter det at man bestemt ikke er bedre stillet ved at hæve tyngdepunktet på bilen ved at montere et hævesæt.

Omvendt er Defender en ret sikker bil at færdes i hvis man bliver indblandet i et uheld - se blot vedhæftede artikel.

mvh
Ib 0219



71288: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 11:04:04) (svar på 71238)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Jeg er meget glad for at du bekræfter mig i, at en stor del af sikkerheden i en defender sidder bag rattet.
Jeg vil vædde med at jeg til hver en tid, kunne gå ned til min lokale LR-forhandler og få en prøvetur i en Defender uden ESP, og vælte den uden at bryde nogen af de begrænsninger, der står i manualen.
Spørsmålet er bare om jeg tør:-)

Jeg har selv set og nærstuderet den undersøgelse du henviser til. Det beviser jo igen, at selvom en bil ikke er sikker på papiret, så kan den godt være det i virkeligheden, når den føres af et rigtigt menneske og ikke en Crash testdukke. Det fortæller nok også, at folk der kører Defender rent faktisk tænker over at deres bils begrænsninger.

Et lille ekstra spørgsmål til dig: Ved du hvor vi kan se resultaterne af eventuelle crash tests på Defender? Euro NCAP har tilsyneladende forskånet Land Rover for at teste Defenderen.

MVH Jakob E S
71294: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 15:59:38) (svar på 71288)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
Det har noget med (total)vægten af køretøjet at gøre. Over 2,5 tons bliver ikke testet. Der findes f.eks. heller ikke crashtest på kinesiske luksusbiler... stod i et tysk bilmagazin...
71300: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 16:54:02) (svar på 71294)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
hej Paul.

Hvis det er tilfældet, så skal der nok læsses temmelig meget helium ind Disco 3 og Range Rover, som ifølge EURO-ncap har en "kerb-weight" på henholdsvis 2637 og 2540kg.
Så vidt jeg ved plejer der at være et stykke fra "kerb-weight" op til totalvægten.

MVH jakob E S
PS det kunne jo være der fandtes andre crash tests end EURO-NCAP's.
71303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 17:15:15) (svar på 71300)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
Der var fornylig et link til crash test af Serie-biler... ganske underholdende...
men uden at vil hænges op på det, så er testen også et prestige og du får næppe solgt een bil over there, som ikke har testen.
71304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 17:20:13) (svar på 71300)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
71312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (29-10-2008 20:35:58) (svar på 71304)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.240)
glem linket... ved nærlæsning står der nemlig, at ingen resultater er tilgængelige...
71239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 17:30:03) (svar på 71219)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hmmm - skal være jpg :-)
84343: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (13-07-2009 21:29:36) (svar på 71137)
Thorbjørn Fritzbøger #4037, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.232.202)
jo kære ven hævede fjedre forringer køreegenskaberne, det samme gør tagtelt eller anden last som placeres højt, det er så op til chaufføren at tage højde for køretøjets egenskaber, og køre passende fortigtigt.
men da en Land Rover er et kompromis mellem offroad egenskaber og vejegenskaber mener jeg personligt det bør være op til ejeren hvilke egenskaber han/hun bedst kan leve med. og op til synshallen at afgøre om pågældende køretøj kan føres på forsvarlig måde.
en Land Rover med 2¨ hævesæt kan nemt have bedre vejegenskaber end en der køre på slappe sammensunkne orginale fjedre.
men Danmark har jo desværre forlængst overhalet "forbuds"sverrige med tåbelige love og forordninger. nu hedder det beklageligvis efterhånden forbudsdanmark....

mvh
Thorbjørn 4037
71111: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (23-10-2008 22:31:59) (svar på 71108)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Det er blot at få den synet hos et andet firma, de kan ikke se hvad der står i hinandens systemer. Har selv prøvet det ifm en forlænget lastbil.
Ole
71216: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 07:35:04) (svar på 71111)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Jeg takker for de mangfoldige svar.

Jeg er lidt overrasket over, at der som sådan ikke er lavet en godkendelse på et 2" hævesæt, hvilket gør sagen til en samvittigheds afgørelse.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at bilens køreegenskaber på vej bliver forringet af at blive højere.


Mvh


Stephan
71240: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 17:54:05) (svar på 71216)
christian k (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.56.42)
det er sandt det er en samvittigheds afgørelse, personligt har jeg ikke samvittighed til at lave om på bilen konstruktion. nu er der nok nogle der bliver sur, men hvor meget må man lave sin bil om i DLRK og køre med til løbne . der står så vidt jeg ved at bilen skal være synet og godkendt, og opfylde loven krav. må man så ligge en 200tdi i en serie 3, og køre med til løbne. hmm godt spørgsmål
mvh Christian k reg midtjyl
71249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (27-10-2008 21:36:40) (svar på 71240)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Christian!

Ja, det er skam et rigtigt godt spørgsmål du her rejser:

lad os tage et par eksempler, idet vi går ud fra, at vi følger klubbens vejledende regler for TRIAL. Reglerne inddeler bilerne i følgende klasser:

KLASSER
1. Kort blad 80” 86” 88” 88fc.
2. Lang blad 101” 107” 109” 110fc.
3. Kort skrue 90”
4. Lang skrue 110”
4a. Lang skrue RR Disco
5. Freelander
6. Special, dvs. vogne der afviger fra ovennævnte standarder.

Skal man derfor følge reglerne, kan man ikke deltage i "bladfjederklasserne" med en 200 TDI-motor ilagt, men skal deltage i "Specialklassen", fordi der aldrig har været en 200 TDI-motor som standard i en bladfjedermodel.

Tager vi derimod 90"-klassen, kan virkelig meget(motormæssigt)faktisk lade sig gøre, idet en 90" har kunnet fås med 2,25 l benziner, men den findes jo også med den nyeste Fordmotor.

Jeg tror faktisk ikke, at reglerne nogensinde (ihvertfald ikke i den tid, jeg har kørt trial her i klubben) er blevet fortolket på denne måde; jeg har set mange eksempler på, at "opgraderede" biler har fået lov til at deltage i deres respektive "affjedrings/længde-klasser". hvilket nok kan synes at bevirke en vis konkurrenceforvridning.

Anderledes forholder det sig i England, hvor bilerne forud for konkurrencerne skal igennem et grundigt check (scrutineering), der baserer sig på et meget omfattende regelsæt: hvis køretøjet ikke lever op til de opstillede regler, kan det kun deltage i Specialklasse.

Spørgsmålet er, om vi i klubben skal ind på det samme? (og så ser jeg i nu helt bort fra, at vi faktisk ikke følger vore egne trialregler...)

venlig hilsen
Jørgen Lundrup