Hej forum,
jeg har købt en "ny" RR V8 med 3,9 EFI (1990 Vogue) og tomatgear. Dejlig bil, søn lyd, men selvfølgelig med alle de fejl, man forventer af en engelsk, ældre herre.
Problem 1: Jeg har læst meget om problemer med steppermotoren på dette forum (og andre fora), da jeg har netop symptomer på en dårlig sådan: Går næsten ud, når jeg skifter fra "park" til "drive", ujævn tomgang med varm motor, efter motorvej osv.
Jeg har haft dimsen ude, den var lidt tilsodet, det kunne renses af med benzin. "Hullet" i plenum-kammeret blev også renset. Ingen forbedring.
Nu spørger jeg så jer: Hvordan kan man vide, om stepperen er defekt/om den er "renset nok"? Skal den skyde ud/trække sig sammen ved 12 V på kontakterne? Umiddelbart ligner den jo en soloneid (elektromagnet), jeg har dog ikke haft mod til at forbinde den til en spændingskilde endnu. Men er der nogen der ved, hvordan den kan afprøves "udenfor motoren"?
Problem 2: Benzinlugt. Som jeg kan se det, er der fra toppen af tanken 3 rør, der går til en trykudligner-tank ved højre bagskærm. Denne udligningstank er delvist rustet igennem, så når jeg tanker helt op (ufatteligt dyrt, iøvrigt! - og uhyggeligt ofte, det er påkrævet)taber jeg benzin. Kan disse slanger proppes af?
Problem 3: Elektriske unoder. Bilen er med el-for- og bagrude. Herligt, nu hvor det bliver koldt. Desværre virker ingen af delene. Så vidt jeg kan måle mig frem til, kommer der "OK" plus fra relæerne. Så det er nok en stelforbindelse, der er problemet. Ved nogen, hvor bag- hhv. foruden får stel fra (tilslutningspunkter). Så behøver jeg ikke at rive så meget loft/bundbeklædning af.
På forhånd tak for hjælpen!
Vink og blink og V8-vrooom fra Bo Helsted
(Tidl. #7196, nu bliver jeg vist nødt til at melde mig ind igen)