tilbage

Land Rover Forum  

Index
71562: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 00:54:20)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej forum,
jeg har købt en "ny" RR V8 med 3,9 EFI (1990 Vogue) og tomatgear. Dejlig bil, søn lyd, men selvfølgelig med alle de fejl, man forventer af en engelsk, ældre herre.
Problem 1: Jeg har læst meget om problemer med steppermotoren på dette forum (og andre fora), da jeg har netop symptomer på en dårlig sådan: Går næsten ud, når jeg skifter fra "park" til "drive", ujævn tomgang med varm motor, efter motorvej osv.
Jeg har haft dimsen ude, den var lidt tilsodet, det kunne renses af med benzin. "Hullet" i plenum-kammeret blev også renset. Ingen forbedring.
Nu spørger jeg så jer: Hvordan kan man vide, om stepperen er defekt/om den er "renset nok"? Skal den skyde ud/trække sig sammen ved 12 V på kontakterne? Umiddelbart ligner den jo en soloneid (elektromagnet), jeg har dog ikke haft mod til at forbinde den til en spændingskilde endnu. Men er der nogen der ved, hvordan den kan afprøves "udenfor motoren"?

Problem 2: Benzinlugt. Som jeg kan se det, er der fra toppen af tanken 3 rør, der går til en trykudligner-tank ved højre bagskærm. Denne udligningstank er delvist rustet igennem, så når jeg tanker helt op (ufatteligt dyrt, iøvrigt! - og uhyggeligt ofte, det er påkrævet)taber jeg benzin. Kan disse slanger proppes af?

Problem 3: Elektriske unoder. Bilen er med el-for- og bagrude. Herligt, nu hvor det bliver koldt. Desværre virker ingen af delene. Så vidt jeg kan måle mig frem til, kommer der "OK" plus fra relæerne. Så det er nok en stelforbindelse, der er problemet. Ved nogen, hvor bag- hhv. foruden får stel fra (tilslutningspunkter). Så behøver jeg ikke at rive så meget loft/bundbeklædning af.

På forhånd tak for hjælpen!
Vink og blink og V8-vrooom fra Bo Helsted
(Tidl. #7196, nu bliver jeg vist nødt til at melde mig ind igen)
Index
71583: sv: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 12:46:03) (svar på 71562)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.77.249)
Hej Bo

Jeg har selv haft en 3,9 efi fra 93 i lidt over et år. I den tid har jeg kørt 30000 km i den. Jeg har regnet på merudgiften i forhold til min gamle Saab 900, men kalder det så hobby, tjenstlig kørsel osv. Så får jeg det lidt bedre. Til gengæld kører jeg ikke hele tiden udstødningsrør af på skovvejene.
Da jeg fik vognen havde jeg problemer med tomgangen, omend modsat af dine. Den røg op på 2000 omdr. når jeg startede og var meget længe om at falde til ro.
Steppermotoren er en solenoide, som skal trække sig sammen/ skyde sig ud ved tildeling af rette impuls.
Selve akslen er af plastic og derfor følsom overfor for megen rensning og makken.
Jeg testede min ved at sætte strøm på udenfor og den trak sig fint sammen eller skød sig ud, men genmonteret fungerede den ikke optimalt. Der var for meget friktion til de fine små bevægelser som den jo skal kunne give for at korrigere for motorbelastning.
Så prøvede jeg at rense den, men da koksen var væk faldt den fra hinanden.
Jeg købte en ny fra Paddocks til ca. 550 kr og den har virket fint siden. Meget rolig og stabil tomgang nu bortset fra en lille smule tøven når jeg standser fra kørsel. Jeg har mistænkt speedtransduceren for at være slidt.

Jeg har konstant en eller anden dims( el-spejle, el-forrude, kørelys osv.) som ikke virker pga. periodevis dårligt stel.
Nogle kalder det sjæl og charme- jeg kalder det engelsk fravær af kvalitet og lever med det, fordi RRC er uovertruffen i terræn, på dårlige veje og også fin på landevej bortset fra max. 8 km / liter ved 90 km. timen.


mvh

Thorbjørn Nørgård
Index
71589: sv: sv: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 15:29:44) (svar på 71583)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Thorbjørn,
tak for råd. Jeg må prøve at tilslutte steppermotoren 12 v udenfor motoren, og se om den overhovedet bevæger sig, og så smøre og rense lidt mere. Hvis det ikke hjælper, må jeg anskaffe en ny.
Jeg er kommet videre ang. el-problemerne, faktisk virker min el-forrude nu. Det var simpelthen kontakbagstykket, der var faldet af. Låsetappen på stikket er knækket, så der skal ikke så meget til. Må skiftes ved en anden lejlighed!
(Hvor kan man skaffe de underlige stik? - bortset fra "ligeså-iret-stand" hos en hugger).
Hilsen Bo.
Index
71598: sv: sv: sv: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 16:42:52) (svar på 71589)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej,

Jeg rensede mit steppe-dyr med "Bell-Add #4", som vist er specielt udviklet til dette. Prøv at google det og se om du kan finde en forhandler. Mekonomen måske?

Ellers kan jeg måske skaffe det igennem min svoger.

Mine elruder fungerede heller ikke. Det var motoren i begge tilfælde. Det er RET bøvlet at få dem ind og ud af døren, men det kan lade sig gøre. Jeg lavede en tråd med instruktion. Søg efter elrude her på forum. Selve renovering af motor er ret enkelt, hvis du har prøvet at rode med elmotorer før. Kontakterne ved jeg ikke hvor du får. Prøv evt. Brinck Elektronik hvis du bor i Kbh.

/anders
RR 3.9 EFI 1991
Index
71608: sv: sv: sv: sv: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 19:22:51) (svar på 71598)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Anders,
tak for råd. Der ligger en mekonomen i Vanløse, der vil jeg spørge efter Bell-add.
Mine el-sideruder virker faktisk helt fint; det var el-forrude/bagrude (varmetråde) jeg mente, de er styret af kontakter på "additional switchboard", som trækker nogle 50 amp. relæer. Disse er igen forbundet via et spændingsovervågnings-relæ, der slår fra, hvis batterispændingen bliver kritisk lav (hvis man kører meget tomgang f.ex.). Jeg forstår godt princippet; problemet er mere, at relæerne er kastet ind "med en skovl" under ratstammen, og slet ikke som det er vist i Haynes-bogen!
Som sagt tror jeg mine problemer ligger i stelforbindelserne ude ved ruderne. Min bagvisker/sprinkler virker f.ex. heller ikke. Nå, det skrider ihvertfald fremad...
/Bo
PS: Brinck har lige solgt butikken, så vidt jeg ved føres den videre nogenlunde på samme vis af en ny ejer. Jeg var ansat hos Brinck for 20 år siden, så det er helt vemodigt!
Index
71676: sv: sv: sv: sv: sv: Stepper motor til 3,9 (05-11-2008 13:47:50) (svar på 71608)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 91.198.168.8)
en ny koster ca. 60 - 70 pund i uk.

Det som jeg og andre gjorde da jeg havde en 3,9'er var at besøge en anden med samme motor og prøve at køre nogle km med hans steppermotor i (det tager mindre end et minut at tage den af og sætte den i) .

Du må ikke presse den ind eller trække i den , da den ikke kan tåle dette. Der er en lille motor til at kører den frem og tilbage i den og denne har en levetid på godt 100.000 til 160.000 km eller ca. 5 år. Hvis du bestiller den herhjemme tager en forhandler godt kr. 3500 plus moms så køb den i england. Leveringstid er 3 til 5 dage.

bestil en temperaturføler ( oven på motoren i højreside frem når du står foran motoren og kikker på den) og skift denne samtidig med steppermotoren.

hilsner

Svend
Index
71690: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stepper motor til 3,9 (05-11-2008 16:12:21) (svar på 71676)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Svend,
tak for rådet - desværre lige en time for sent... Jeg købte noget Bell Add 4, og rensede spjæld/indsugning. Det gik fint. Så afmonterede jeg stepperen og rensede den i belladd, men den var stadig helt ubevægelig, selvom den havde ligget i blød et stykke tid. Med strøm på kunne jeg mærke at spolerne var OK, for det rykkede i den, men selve spidsen sad fast. Så trak jeg i den, og så gik den fra hinanden. I et forsøg på at lave den, borede jeg de 3 splitter ud af bagenden, der holder den sammen, men spolerne (der er to spoler) er loddet i med så korte tråde, at den gik definitivt i stykker.
Jeg trøster mig lidt med dine ord om, at den holder ca. 5 år, så har den nok været kaput alligevel, motoren er en ´93.
Nu har et venligt medlem lovet mig en brugt stepper til låns, indtil paddocks leverer en ny om 3-5 dage.
Sikke dog en masse jeg lærer, til næste gang jeg køber en 3,9 EFI!

Mange hilsener
Bo