tilbage

Land Rover Forum  

Index
72120: Taber strøm (14-11-2008 08:16:30)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.90.90)
Hej alle kloge LR-folk,
jeg har et problem med min 109 ex mili diesel taber strømmen efter ca 14 dage. Det er specielt når vejret bliver vådt og koldt. Alt strøm er slukket. Der er strøm til at prøve at starte den i ca 1 min. Jeg skiftede batterierne sidste år, og jeg tror det er det min mekaniske snilde rækker til. Håber i kan hjælpe

LR Hilsen
Thomas
Index
72133: sv: Taber strøm (14-11-2008 12:07:40) (svar på 72120)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
Når bilen er slukket burde det som jeg husker det kun være Starter og generator som er direkte for bundet, resten bør være afbrudt af kontaker ( lys og nøgle osv )
Så du kan jo prøve at pille "plus" polen af og se om det er batteriet som "taber" strøm eller om det bliver tabet af.

Du kan også måle med at volt meter om det bliver ladet ordenligt op af generatoren med motoren igang.

Der er mange indlæg her på forum om hvordan dette gøres.

VH
brian
Index
72148: sv: Taber strøm (14-11-2008 15:54:00) (svar på 72120)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hmmm.....
Hvis bilen holder stille i 14 dage, og du så kører på starteren i et helt minut, så er du godt i gang med at aflade batteriet.
Tror du som start skal se efter, om ikke du kan få din bil til at starte lidt hurtigere. Din starter holder nok ikke til det i længden, hvis du kører med den et helt minut, når du skal starte.
Index
72153: sv: sv: Taber strøm (14-11-2008 17:42:21) (svar på 72148)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.77.35)
Jeg kører ikke med starteren konstant 1 min, men det er alle forsøgene lagt sammen ;0)
Index
72162: sv: sv: sv: Taber strøm (14-11-2008 23:11:01) (svar på 72153)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.175.231)
Hej Thomas,
Er det en 2 1/4 diesel?
Det kunne være du sku tjekke gløderør, og kabler til dem!
Når nu du har V meteret fremme for at måle ladespændingen, kan du afmontere +polskoen og måle om der evt. er afladning.
DVS at der er forbrug af strøm selv om tænding og andre forbrugere er slukket!

Venlig hilsen
Jon.
Index
72171: sv: Taber strøm (15-11-2008 09:03:52) (svar på 72120)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.236.250)
Hej Thomas

Når et batteri har stået i 14 dage skal du altså lade det op inden du forsøger at starte, blyakkumulatorer har en ret stor selvafladnind, op til 5% om dagen, og kapaciteten falder når det bliver koldt.
En 2,25 diesel skal starte efter to til tre omgange på motoren, hvis pumpen står rigtigt, og motoren er i rimlig stand.

Er det en 24V?

De gamle Lucas AC typer af generatorer har et forbrug på godt en snes mA, så den vil medvirke til at forkorte standbytiden. Jeg køre selv med Bosh.

Jeg vedligeholder mine batterier med en opladning en gang i mellem, da generatorer generelt ikke kan lade et batteri op, det er først ladet op ved 15,5V og en generator giver 14,4V så opladning er et MUST.
Mit sidste batteri holdt i 24År.

Mvh Steen med 2,25 diesel
Index
72193: sv: sv: Taber strøm (15-11-2008 13:02:26) (svar på 72171)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.77.35)
Hej Steen
Det er en 24v ex milli, og jeg fik dieselpumpen stillet ind i sommer, synes dog den altid har været lidt tung at starte.
Jeg har haft lader på et døgn nu og den viser at den skulle være fuld. Jeg kom til i nattens mulm og mørke at forbinde de to minuspoler, og der gik lige et par min før jeg opdagede fejlen.... når jeg nu drejer nøglen klikker det kun ude i motoren, den drejer altså ikke rundt.... har jeg mon ødelagt batterierne med min fejl?

/Thomas
Index
72204: sv: sv: sv: Taber strøm (15-11-2008 19:12:57) (svar på 72193)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.236.250)
Hej Thomas

Jeg kender ikke til 24V LR, men at kortslutte de to minuspoler må have givet en masse gnister.

Er det en 12V lader du har, og så lader et batteri af gangen?

Når det bare kliker tror jag at du mangler strøm, det bedste er at købe en syremåler, den koster ca. 20 kr. Du skal måle 1275-1300 afhængig af temperaturen.

Hvis motoren er svær at starte kan det være overføringstryksregulatoren der hænger, det er det lille stempel i endestykket af fordelerpumpen. Det (stemplet) skal gå ganske let og må på ingen måde hænge. Hvis den gør er den ikke til at drive igang. Har selv prøvet det.


88'er hilsner Steen med en diesel der starter bedre end min bedre halvdels indsprøjtnings benzin motor.