tilbage

Land Rover Forum  

72977: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 18:50:05)
T Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.201.144.62)
Jeg er pt. på udkig efter en ny 4x4 til erstatning af den netop solgte Toyota Prado (Land Cruiser), og jeg er blevet temmelig varm på en LR3. Har i dag set på en 2007 model, men synes den var prissat lidt højt. Har fundet en 2005 model til mere markedsrelevant pris, men endnu ikke set bilen.
Mit spørgsmål til eksperterne er: Er der noget jeg skal være opmærksom på med denne model. Er der nogle børnesygdomme på 2005 modellen, som er udbedret på senere årgange?
De 2 jeg har fundet er begge V8 HSE modeller.

Slutteligt skal det siges, at jeg er bosat i Dubai, så off-road-mæssigt er det primært ørkenkørsel, men det skulle en LR3 vel kunne klare mindst lige så godt som en Land Cruiser!?!?

Pft T. Larsen
72979: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 19:27:24) (svar på 72977)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hvad er en LR3?
Ikke en model jeg har hørt omtalt i DK.
Er det en særlig model eller noget andet?

Jimmi
72980: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 19:36:45) (svar på 72979)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
jeg har tit læst internationele blade der omtaler den nye disco III som LR3 det er også sådan den præsenteres på det amerikanske marked.

så det er nok den der tales om.

mvh Bjørn
2,5 TD
men med læsestoffet i orden
72981: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 19:45:55) (svar på 72980)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
LR3, er det amerikanske navn på Discovery 3. Der er ingen forskel på de to.
Til info så kalder de også Freelander 2 for LR2.
I Dubai kan normalt godt lide at køre i nogenlunde de samme biler som man ser i USA, så det er nok derfor de bruger de amerikanske modeller.

MVH Jakob E S - hvis svoger også bor i Dubai, men desværre har valgt en tysk og en amerikansk 4x4. TSK TSK TSK
72988: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 20:19:33) (svar på 72977)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.52)
Jeg har hørt fra en bekendt, at automatgearkassen kan lave vrøvl. Han skiftede den ved 180.000 km, men det bliver nok ikke aktuel dernede i ørkensandet.
72993: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 20:39:23) (svar på 72988)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.240.92)
Jeg har hørt om en der faldt ud oppe fra rundetårn så det er et farligt sted man ikke skal op i....
Én bil har fået skiftet en gearkasse ergo er det en lorte gearkasse. Jeg troede vi var over det fnider (se indlæg om motor i Freelander)men nej????????
72999: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 20:58:27) (svar på 72993)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.92)
Kære Jens.

Hvilket indlæg har du læst??????????????????????????????

Jeg finder ingen i denne tråd, der skriver noget om nogen lorte gearkasse. Blot én der stiller spørgsmålet, om nogle ved noget om evt. svagheder ved en given model (LR3), som han har tænkt sig at købe. Og en anden der svarer, hvad han nu har hørt om den givne model uden på nogen måde i øvrigt at konkludere noget i så henseende. Helt regulært og helt relevant vil jeg mene.

Til gengæld må det være helt irrelevant at se gamle (fnider-)indlæg om Freelander-motorer. Jeg har hørt, det er nogle lorte indlæg.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
73006: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 22:03:57) (svar på 72999)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hej Jens

Hvor mange skal have oplevet den samme fejl eller svaghed på en bil/del før man kan udtale sig om det?
73013: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 22:44:06) (svar på 73006)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
mmmh - det var hvis hjælp fra en der tør kalde sig ekspert på LR3 man efterspurte, måske ikke fra glade amatører der er generelt uvidende omkring modellen.
73015: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (04-12-2008 23:51:14) (svar på 72999)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
Hej søren

prøv at søge på respondentens øvrige indlæg her på forum og du vil støde på et hav af uvederhæftige 3 hånds beretninger.

mvh
Jesper
73017: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 07:43:19) (svar på 73015)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Hej

Det her er i hvert fald 1. håndsberetning. Jeg har en, der blevet leveret lige i starten af 2006, så fabrikken skruede den nok sammen i 05.

Det er en af de bedste biler, jeg nogensinde har kørt i. Basta.

Der er blevet lavet tre væsentlige reperationer på garantien, og det er sket helt uden bøvl.

EGR-ventilerne er skiftet.
Oliefyret er skiftet.
Elektriske håndbremse.

Når man søger på f.x.

www.disco3.co.uk

Så kan også finde lidelsesfæller med de tre fejl, men det giver overhovedet ikke grundlag for at konkludere, at det er børnesygdomme. På sådan et forum vil folk med fejl på bilerne altid søge sammen, og hvis der så er 10 biler med fejl på EGR-ventilerne, så kan det nemt se ud som om vi er helt vildt mange.

Det sidste var oliefyret. Da det vågnede op til dåd her i efteråret, så lavede det så meget røg, at jeg kunne være brugt til at lægge røgslør ud. Den blev skiftet på garantien 1200 km før garantien udløb. Og det kan diskuteres, om det er en Disco3 fejl. Det er jo et Webasto fyr, og fejlen kan jo lige så godt være fra den leverandør.

Store mængder sand har jeg ikke kørt i, men jeg har læst beretninger fra folk, der har gjort det, og det skulle den være god til.

Så min bunlinje er; fremragende bil.

vh

Jan Jørgensen,
73018: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 08:01:15) (svar på 72977)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.212)
Sikke da et julehumør der her gis udtryk for

Mlrjuleh Jørn
73029: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 10:21:08) (svar på 73018)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Larsen,

Du kan hjælpe din søgning lidt ved at kigge på andre Land Rover modeller - en LR3 HSE V8 deler motor med en Range Rover L322 og Range Rover Sport L321.

RRS L321 og LR3 er bygget på samme platform og deler derfor undervognskomponenter. hvorfor man kan finde nogle af LR3's akilleshæle ved eksempelvis at læse på følgende site: www.rangerovers.net og også www.disco3.co.uk

hvis jeg var dig, ville jeg undersøge hvorvidt der er tale om nogenlunde identiske kølesystemer på de første årgange af LR3 og en RR L322 - jeg nævner dette fordi, jeg efterhånden har læst en del indlæg vedr. køleproblemer (radiator og ekspansionsbeholder) på RR L322 V8 i varmere klimaområder (USA og Mellemøsten).

På tidlige årgange tales der om "kæde-lyde" fra gearkasse/transferbox - ZF (producent af gearkasse etc) har mistænkt noget hydraulik for at være synderen - LR har mistænkt noget software - jeg har ikke kunnet finde noget info, der har kunnet forklare om fejlen er rettet... (intet nyt er vel godt nyt må vi håbe!)

Nogle har fået skiftet luftkompressor til affjedring (det er helt almindeligt for biler med den type affjedring - det er en elektrisk pumpe, den slides fordi den "er aktiv" alt efter belastning på affjedring.

på modeller efter 2006 er fordifferentialet blevet opgraderet med fleksible led i begge ender af kardanen.
På 2003-2005 var det kun i den ene ende - og medførte at differentialet pludseligt blokerede og forhjulene låste - denne "fejlkonstruktion" har efter sigende været skyld i flere uheld.... har vist også været en fejl på RR L322 op til 2007 desværre...

Som med alle andre moderne biler opstår der fra tid til andet et eller andet elektronisk sjov - en fejlkode, en lysende lampe, en elektronisk "bong" lyd som advarsel - men det er helt almindeligt nutildags...

Jeg har ikke selv en LR3, men kørt i adskellige og har flere venner der har sådanne biler (både benzin og diesel) og jeg synes også selv at benzinudgaver er den "rigtige" - og til 2-2,50 kr for benzin - ja så er der slet ingen økonomisk grund til at vælge noget diesel.... (jeg vil også bo i Dubai!!)

Men!!! og sådan et er der altid.... ville jeg selv købe en LR3 på trods af diverse fejl - mit objektive svar må være ja! (for ingen bil er fejlfri) mit subjektive er nej - hellere en RR L322 idet jeg kører P38 RR idag...En LR3 er for "traktor"agtig i sin kabineudformning efter min smag....

Håber du kan bruge nogle af de nævnte links... og du er altid velkomme til at spørge!

Thorstein #7334
olieprisen falder fortsat... jubiiii!
73063: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 17:55:43) (svar på 73029)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.240.92)
Dejlig med lidt konstroktiv kritik med + og - det var det jeg ville frem til og ikke kun den ene side af sagen.Men jeg må lige rette lidt,citat:på modeller efter 2006 er fordifferentialet blevet opgraderet med fleksible led i begge ender af kardanen.
På 2003-2005 var det kun i den ene ende - og medførte at differentialet pludseligt blokerede og forhjulene låste - denne "fejlkonstruktion" har efter sigende været skyld i flere uheld.... har vist også været en fejl på RR L322 op til 2007 desværre...Citat slut.Der er lavet en opdatering på fortøjet på RR.fra 2002- men problemet er ikke at det låser, men da det er udført med stråler der bliver slidt før tid kan bilen ikke køre ved egen kraft.Jeg har ikke hørt om ulykker på den konto.
73030: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 10:21:31) (svar på 72977)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej

Jeg kan også bidrage med en førstehåndsberetning og egne erfaringer, da jeg selv ejer en Disco 3, som på visse udenlandske markeder ganske rigtigt benævnes LR 3. Min er fra marts 07, produceret i februar 07 og altså en ren 07 model. Den har nu kørt 70.000 km, og jeg kan kun sige at det er den bedste bil jeg nogen sinde har haft - og jeg har haft mange. Den eneste reelle fejl den har haft har været EGR ventilerne som blev udskiftet, vist nok ved ca 30.000 km., og så har der været lidt med den elektriske håndbremse, som kan "pive" en smule, men det vil jeg dårligt kalde en fejl. Den har lige fået skiftet klodser og skiver for første gang i forbindelse med 3. eftersyn.

Det skal i relation til spørgerens ønske bemærkes at min er en TDV6 med manuelt gear, men selve bilens kvaliteter kan vist godt sammenlignes uanset om det er en V8 eller en TDV6.

Jeg synes ganske enkelt, at det er en fantastisk bil at eje og at køre i. Behagelig på både lande-og motorvej, et godt trækdyr og nogle utrolige offroadegenskaber. Dertil kommer rigtig gode pladsforhold, som gør den til en uovertruffen familiebil. Vi har flere gange været på tur med 6-7 voksne i bilen, men så kræver det dog en tagboks, hvis der skal bagage med.

Mht. det der nævnes om automatgearet har jeg også hørt om en bil, der fik skiftet automatgearkassen ved 180.000 km. Det kunne sikkert tænkes at være den samme bil, så jeg mener ikke man kan drage nogle negative konklusioner på det grundlag, blot konstatere at det kan forekomme - ligesom på alle mulige andre aut.biler.

Spørgeren nævner at han overvejer en 05 model. Jeg mener at der har været nogle børnesygdomme på de tidligste bla. på luftaffjedringen, men hvis bilen er serviceret med de korrekte opdateringer, burde det være uproblematisk. Jeg ville dog selv vælge en der var så ny som muligt.

Mine deciderede offroad efrainger med bilen er begrænsede, da jeg ikke har haft lyst til at dyppe den i mudder, men den kører dagligt på (lidt dårlig) grusvej og jeg kommer hyppigt på Fanø, hvor den kører i sand, og jeg har aldrig oplevet andet end at den har gjort hvad jeg bad den om.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
73038: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 12:15:00) (svar på 73030)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Lidt sjovt, at vi begge har fået skiftet EGR-ventilerne og fået rep. på den elektriske håndbremse.

Hvis man skal tale om børnesygdomme som fællesnævner, så er det en lidt længere barndom... - Når din er fra marts 07. Dermed være ikke sagt, at jeg tror på, at det er børnesygdomme. Jeg har mødt flere Disco3 ejere, der både har kørt færre og flere km, som ikke har fået skiftet EGR-ventilerne.

Min er iøvrigt en TDV6 SE med aut.gear. Uuuuhhh - hvor det kører godt med den gearkasse.

vh

Jan
73043: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 13:13:51) (svar på 73038)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hejsa

Som andre har skrevet, så deler en Discovery 3 (LR3) platform og mekanik med en RR Sport og derfor vil det typisk være de samme ting der er at bemærke omkring de to biler.

Jeg har i de sidste mange år brugt min LR som daglig arbejdsbil og i det sidste 1,5 år har det været en RR Sport, godt nok en TdV6 med ikke helt så meget power som en V8, men med automatgear.

Jeg kan kun støtte op om de øvrige indlæg, LR3 og RRS er rigtig dejlige og velfungerende biler som oven i købet er forholdsvis økonomiske at køre i (ca 11 km/l om vinteren og 12 km/l når det er sommer - husk det er en TdV6). Mht automatgearet så er det det mest velfungerende automatgear jeg til dato har haft, uanset om det er hurtig motorvejskørsel, bykørsel eller det er med campingvogn ned igennem europa, så magter gearkassen at arbejde helt perfekt og skifte imellem gearene hurtigt og uden man mærker det.

Kabinen fungerer også fint, sæderne giver rigtig god støtte og specielt det at alle indstillinger af sæde, spejle og diverse andre ting, huskes imellem de to nøgler der er til bilen, er virkelig en god ting når der er flere der bruger den. Den er godt isoleret for støj, både mekanisk støj og vindstøj så man kan holde ud at køre rigtig langt uden at blive træt.

Bilen opfører sig eksemplarisk og de eneste fejl de første 60000 km har været:
- EGR ventilerne som andre også har skrevet om (skiftet på garanti uden problemer). Det er en generel fejl og der har i perioder været ret lang ventetid fra underleverandøren til LR så det i nogle tilfælde har betydet at biler ikke kan bruges i længere tid pga. manglende reservedele, men heldigvis kan der hurtigt laves en afspæring af ventilerne så bilen kan køre igen.
- Bærekugler til forhjul. De blev skiftet ved 25000 km (skiftet på garanti uden problemer) men jeg tror det er et enkeltstående tilfælde da det ikke er noget der generelt skrives om på diverse fora.

Som konklusion kan jeg kun varmt anbefale den generation af LR, men det er jo heller ikke uden grund de er blevet så populære værden over. De har i mine øjne ikke nogen konkurrenter i markedet, hverken fra Toyota, Mercedes, Audi eller Porche som jo alle har biler i samme klasse, fælles for dem alle er bare at de ikke har det uforklarlige ”det” som LR genet giver.

Mvh. Benny #2711
73044: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 13:18:17) (svar på 73043)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
citat Benny: (vedr. EGR-ventiler)
men heldigvis kan der hurtigt laves en afspæring af ventilerne så bilen kan køre igen.

Er det en procedure man bruger på LR- værksteder?!
73046: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 13:24:23) (svar på 73044)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Alexander

Man kan jo selv vælge om bilen skal stå stille indtil nye ventiler er skaffet, eller man vil kunne bruge bilen.

Problemet er at hvis ventilerne "hænger" i åben tilstand, kan bilen ikke køre. Dvs. den kan godt starte, men ikke tage gassen og den oser helt vild.

Det er nok ikke en procedure du finder i nogen vejledning fra LR, men den virker.

Mvh. Benny #2711
73049: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 14:18:29) (svar på 73046)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
skal jeg således konkludere, at du har fået foretaget denne manøvre på et LR-værksted så bilen kunne køre - hvem har fundet ud af denne metode?! - bemærk venligst, at jeg kritiserer jo på ingen måde nogen!

jeg spørger bare.... det er vel tilladt?
73050: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 14:21:00) (svar på 73049)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hom glemte lige noget.... jeg spørger af hensyn til katalysatorerne....

har vist ikke glemt noget nu - ellers kan jeg i hvert fald ikke huske det.. øhhh... nå nej det har jeg glemt...
73053: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 14:31:15) (svar på 73049)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Alexander

Selvfølgelig er det tilladt at spørge - og ja - det har jeg, men jeg kunne for den sags skyld også sagtens selv have foretaget den "nødløsning" som det jo er.

Det er samme procedurer du anvender for alle motorer der har en sådan ventil, så der er som sådan ikke noget specielt ved det. Det det drejer sig om er bare at få spærret den åbne forbindelse der er imellem indsugning og udstødning når en ventil hænger.
Det gøres let ved at lave en lille plade der lige passer imellem de to flangen ventilen er skruet fast med.

Det er selvfølgelig en nødløsning der har til formål at bringer bilen til at køre igen og ikke nogen form for permanent løsning.

Mvh. Benny #2711
73054: sv: sv: sv: sv: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 14:31:28) (svar på 73044)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg tror ikke problemet er så stort i dette tilfælde, da det lader til at problemet kun opstår på TDV6. T Larsen vil jo have en V8.

Desuden er det fede ved en Land Rover jo netop, at man kan køre videre, selvom den går i stykker. I dette tilfælde en work-around påEGR systemet.

MVH Jakob E S
73067: sv: Ekspert hjælp søges til køb af LR3 (05-12-2008 20:37:37) (svar på 72977)
T Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.201.144.141)
Tusind tak for hjælpen. Det er virkelig gavnligt at spørge brugere - bedre end diverse magasiners tests etc.
Jeg har været en del 4x4 modeller igennem før jeg kom til Discovery 3/LR3 (beklager forvirringen, men her kaldes de kun LR3 og jeg troede det var global betegnelse) og jeg synes virkelig godt om bilen, specielt i forhold til prisen.
Har set på Land Cruiser, Grand Cherokee, Cayenne, Touareq, Pathfinder og Range Rover. Da vi kun har knapt 1,5 år tilbage i Dubai vil jeg helst købe en lettere brugt bil (max. 3 år gammel) for at undgå kantstensafskrivningen, men af de ovennævnte biler jeg har set på i brugt tilstand, har de generelt været ret trætte at se på. Vejret og sandet tager hårdt på bilerne, og generelt er brugerne ikke særligt omsorgsfulde over for deres biler, så slittagen er høj, selv om bilerne er forholdsvise nye. Jeg har set på en LR3, en 2007 model, der var rigtig pæn - som ny. Imorgen skal jeg se en 2005 model, og ligeledes på mandag har jeg aftale om besigtigelse af yderligere en 2005 model. Jeg håber at jeg kan finde den rette model i løbet af de næste dage, da jeg virkelig savner at komme i ørkenen.
Mht. børnesygdomme, reperationer og problemer, så lyder det som er beskrevet i denne tråd ikke værre end for så mange andre 4x4. Jeg har set på et par Cayenne S modeller, og de har nu også deres problemer at bøvle med. I nogle af bilerne lå der service regninger på over 10.000 DKK pr. Service, hvilket er rigtigt meget her, hvor værkstedstimelønningerne ligger under 100 dkk. De amerikanske konkurrenter bryder sammen blot man kører til købmanden. Har en ven, der har skiftet bagtøj på sin Jeep 3 gange på 4 år, en anden der i de 3 år han havde bilen, brugte mere på rep. end han havde givet for bilen, en tredje, der til sidst gav op, da specielt elektronikken gik i stykker hurtigere end han kunne komme til værkstedet, en fjerde der sendte sin nyindkøbte, lettere brugte Jeep Grand Cherokee på værksted for lige at checke om der var noget, og fik en hel side med nødvendige rep. bl.a. ny toppakning og et overslag på 10.000 DKK.
De biler jeg ser på har alle fuld service historik ved den lokale importør og nogle har stadig gældende garanti, så jeg er ikke mere nervøs for rep. på en LR3 end på andre bilen, med jeres kommentarer i baghovedet.

Endnu engang tak for hjælpen,

Hvis I skulle komme til Dubai så giver jeg en øl, og en tur i min LR3 (forhåbentlig)

MVH
T. Larsen