tilbage

Land Rover Forum  

Index
74540: "Blyfri" (07-01-2009 11:49:29)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.118.245)
Hej derude i kulden.
På min importerede SII sidder der en "dims" på bensinslangen der skulle gøre at man kan køre blyfri på gamle motorer. Påskriften er ULTRABURN Classic size 10 up to 3000 cc.
Er der nogen der kender noget til denne, og om virkningen?.

SII hilsen.
Lars Stricker
4073
Index
74541: sv: "Blyfri" (07-01-2009 12:07:34) (svar på 74540)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Du kan læse mere her http://www.users.zetnet.co.uk/clivan/ultraburn.html

MVH Jakob E S
Index
74542: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 12:19:59) (svar på 74541)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.151.20)
lyder jo som et vidundermiddel :o)
Index
74543: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 12:33:40) (svar på 74541)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hmmm
Den hjemmeside minder i høj grad om www.water4fuel.com.
Den skriger langt væk af at være fusk.
Ikke noget jeg ville investere i.

Water4fuel er bedre, der skal jeg ikke købe noget dyrt ukendt udstyr, men kan "lave det hele hjemme på køkkenbordet"

Iøvrigt er mit "water4fuel" en anelse kuldsejlet. Jeg har endnu ikke fået udviklet et fungerende system.
Men det er da et lidt sjovt projekt at lege med :)

Men måske der er noget om at et rør med et "materiale" i kan udløse tin atomer til smøring samt fjerne uheldig stoffer i brændstoffet.
Og magnetkerne ideen minder lidt om de kalkfjernermagneter til vandrør, som mange påstår virker.
Nej - Jeg tror ikke rigtigt på det ...

Med landrover hilsen
Jens B. P.
Index
74544: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 12:33:46) (svar på 74541)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Den arbejder efter det samme princip som de to nedestående varianter, fuel catlyst har været kendt længe blandt britiske veteranbils ejer, det kan ikke siges at være kendt eller udbredt blandt herhjemme.

Fuel catlyst på tin amalgam, en teknologi der har været kendt/udbredt siden WWII. Første gang patenteret tilbage i 1922. Viderudviklet under vinterkrigen i Rusland. (WWII)

Man kan læse mere om baggrund, histore, teknologi på de to links.

http://www.broquet.co.uk/

http://www.carbonflo.com/index.htm

Salgsgas omkring fuel besparelse har ikke hold i virkligheden. Blødere motorgang og større bankningsresistendt ja ingen brandstofbesparelse.

Mv. Ole
Index
74546: sv: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 12:43:53) (svar på 74544)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Men slides den der "tin-alagam" ikke op på et tidspunkt og så skal røret vel udskiftes. ???

Jeg synes ikke jeg kan mærke en blødere motorgang og større bankningsresistent når jeg bruger/ikke bruger blytilsætning på min serie 2a 6cyl maskine.
Men måske motoren ikke er justeret ind til optimal korrekt tænding.

Der er så mange andre ting ved motoren der har større indflydelse på motor gang og brændstof økonomi end den effekt der kommer med dette rør eller mit water4fuel projekt.

Jeg forventer ikke man kan mærke forskel og derfor er det nok spild af penge.

Blødere motorgang kan også opnås ved at injicere vanddamp i indsugningsslangen, enten fra en tank med varmt vand eller ved at køre i tåget vejr.

Men det trigger min nysgerrighed alligevel, der er jo nogen der har fået øje på en eller anden effekt, som de så har forfinet til et salgbart produkt.

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Index
74552: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 15:14:35) (svar på 74546)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.118.245)
Hej.
Kan man af det her udlede at køre på blyfri i så gammel bensinmotor.
SII hilsen
Lars
Index
74556: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (07-01-2009 16:13:01) (svar på 74552)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Nej det tror jeg ikke.
For det er jo "blyet's" smørende virkning motoren mangler.
Sådan som jeg har forstået det.
Uden bly'et sliddes ventiler mm hurtigere.
Jeg bruger ikke bly-erstatning ved hver eneste tankning.
Det er vist det eneste du kan udlede :)

Hilsen
Jens B. P.
Index
74619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (08-01-2009 14:22:33) (svar på 74556)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.63.186)
Mirakelmiddel !! - nej bestemt ikke. Hvis det var tilfældet, var det forlængst monteret på nye bil der forlader samlebåndet. Bilproducenter søg altid efter den billigste og nemmeste måde at nedbringe brandstof forbruget på. At man vælger brug salgsargumenter der ikke har hold i virkligheden !!!? det er vist ikke noget nyt, som en sjovt enktdotee !! , der findes ejendomsmælger som sælger jordstykker på månen, og der findes besynderligt nok køber til disse jordlodder, det er sku´da værkstedshumor af høj kaliber.

Naturlig skeptisk over for nyt og uprøvet er blot sundt fornuft, den indgangsvinkel er en god begyndelse.

Jeg henviste netop til de to homepage således at man selv kunne fordybe sig i emmet, og derved komme til sig egen konklusion om fup/fakta. Man kan også google emmet og derved udvide sin horisont ydeligere.

Evnen til køre på unlead petrol med Gl. motorkonstruktion er det som har skabt en vis renosanse for fuel catlyst på tin amalgam, hvis man altså vælger at betragter det fra en veteranbils ejers synspunkt. Der er således, der en hele del britiske automobilejer som er blevet opmærksom på denne egenskab, men de har naturligvis også en mere familiær og hjemlig indgangsvinkel til emmet end os andre dødelige.

Ja, selvfølglig slides tin amalgam op, det er jo hele essensen !! at den afgives til brandstoffet.

Min egen kendskab til tin amalgam er faktisk af ældre dato. Som elev på flyskolen tilbage i midt 80érne, udviklet jeg noget som mine klassekammerater omtalte som et unaturligt højt intresse niveau for ældre flymotor, specielt RR Merlin og den licens bygget Packard V-1650 havde min forkærlighed. Således af mange omveje, biveje, og underligt sidespor stiftede jeg bekendskab med Henry Broquet arbejde med at normaliser motorydelsen når brandstoffet var af svingene kvalitet.

Tilbage i midt 80érne tilsatte oileproducenterne stadigvæk bly til benzinen. Så der var ingen behov for alternativ midler, og alt den viden var derfor glemt end til jeg for et par år siden kort varigt havde et project kørende englænder som delte min Gl. interesse for Merlin, Vintrekrigs offensiv, Mr. Boguet´s arbejde osv. Lidt overraskende kunne han berette om gode tilbagemeldinger af tin amalgam tilsætning i forbindelse med brug af unlead petrol på Gl. veteranbiler.

Min nysgerrighed blev tændt. Efter lang svær forhandlinger med mig selv, fordi man har en hvis faglig stolthed man ønsker at sætte overstyr, blot på grund for nyt udokumenteret "Mirakelmiddel", valgte jeg alligevel mod sundt fornuft at købe et in-tank element til afprøvning(bemærk,ståltank). Mens jeg ventede på post fra UK, grinte jeg højlydt af min selv, tænk at jeg" med min faglig bagrund kunne faldbydes til at købe sådan en gang pladder (tåbe).

Derfor overraskes jeg noget da jeg efter et stykke tid begyndte mærke en bløder motorgang, ikke noget der var forventeligt med den prøvebænk som jeg benytter, Rover V8 3,5L (8,13-1 comp), den motor er absolut ligeglad med unlead pertol, men alligevel en bløder gangkultur ??.

Det er bestemt ikke brandstofbesparelsen jeg jagtede, holder ikke regnskab med mit forbrug mere, det er ca. omkring 5-7 km/l, tal fra den gang jeg dysset og kaliberet mine S.U. carb.. Mit køre mønster er meget normalt, når jeg møder en tankstation drejer jeg ind og tanker fuldt, med højste octane mulig, og håber jeg har nok fuel til at nå frem til næste tankstation. Helt normalt når man køre V8 + 4x4.

Ville blot fortælle fra min egen førstehånds oplevelser med fuel catlyst.

Nogle tror på Gud, nogle på Buddha, andre igen på Allah, der ingen der noglesinde har fået udstedt et garantibevis, alligevel en stor fanklub ?

Gad vide om Henry Broquet havde fat i den lang ende ?? jeg har for 400 kr tin legering i min tank, og der bliver det liggende indtil er opløst.

Mv. Ole
Index
74682: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (09-01-2009 11:59:40) (svar på 74619)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Ole
Det lyder da ihvertfald meget nemmere, end at købe de de små plastflasker med Blyerstatning.

Hvordan ser man om tinamalgammet er opløst?
Hvor længe, (hvor mange tankfulde) vil et element til kr 400 holde til.
Det lyder da også billigere, end de der produkter på plastflasker.
Hilsen Jens.
Index
74904: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (13-01-2009 03:21:31) (svar på 74682)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Jens

Sorry - for den forsinket respons, men var fraværende da du fremkom med et absolut interessant spørgsmål.

Kan efter gennemlæsning af mit indlæg, godt se at dels mangler der et på ord forskelige steder i sætninger rund omkring, og dels benytter jeg en mindre forståelig formulering og humor, der let kan misforstås.

Som sådan "opløses" tinnet ikke, men der sker en elektron vandring, meget lige den som kendes ved galvanisk korrosion pga. spændingsforskelle. Derfor er stål en nødvendig komponent enten i form af en ståltank el. stålrør.

Varighed ? - nogle siger 100000 mils andre 250000 mils ? hvordan man beregner sig til de tal vides ikke med bestemthed ?, kan ikke selv bidrage men meget info, da jeg kun har haft mit in-tank element dybet i godt 3 mdr. Har bundet sikringswire i elementet således jeg efter et årstid kan fiske det op og re-inspicerer, forventer ikke at kunne se nævenværdig forskelle el. ændring !!

Måske man kunne man lokke Lars Stricker til at skille sine in-line unit fra hinanden, og inspicer, og måske Lars Stricker har kendskab til hvorlangt tid enheden har været monteret ?

Tin amalgam har/er altid omgæret af mystik, det er nærmest "Black Magic" og med rette mistænkt som fup, fidus og plat. Således er jeg selv meget skeptisk
og køber ikke at der skulle være brandstof besparelse at hente. Henvise hermed til en der mindst lige så skeptisk når det kommer til besparelse gadtes, som jeg selv er.

http://www.fuelsaving.info/catalysts.htm

Tony går dog forkert i byen, med sin postulat at RAF var involveret, det var de officelt ikke. Henry Broquet var derimod ingeniør i RAF, hjalp og trænet russerne på Hurricanes Merlin motor, som vise sig ikke at kunne håndtere den russiske brandstof af ringe kvalitet og lav octantal. RAF opereret derimod med kvalitets brandstof, og senerne fik briterne yderliger adgang til amerikansk fremstillet høj oktan gasoline, med et så højt bly indhold at det kunne aflæses direkte på motorskærmen bag udstødningen !!

Blev noget overrasket da min britiske kollega for nogle år siden, fortalte at det skam fandtes endnu, og blev brugt indenfor veteranbils kredse med gode tilbagemeldinger. Efter et stykket tid, blev nysgerrigheden tilpas stor til at jeg selv måtte undersøge sagen. Broquet postulerer at de har den originale legering ?? om det har noget på sig eller blot er salgsgas ?

Når du nu nævner blyerstatnings middel , kan jeg ikke lade vær med at henvise til Castrol Valvemaster Plus m. oktanbooster som anbefales af Federation of British Historic Vehicle Clubs. Har ingen øknomiske involvering i nogle af de nævnt produkter, blot velment henvisning, derefter må man selv konkluder.

Hvem der blot selv eget en Merlin motor, så kunne det nok være at der aldrig lå nedfalden løv på matriklen.

Mv. Ole



Index
74953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (13-01-2009 13:39:45) (svar på 74904)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.118.245)
Hej.
Jeg vil gerne på et senere tidspunkt gerne prøve at adskille "arrengementet", og så vende tlbage med hvad der måtte være at observere. Jeg har lige noget rejseværk at skal overstået først.

mvh. SII hilsen
Lars Stricker
Index
74958: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (13-01-2009 14:26:25) (svar på 74953)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Lars

På forhånd TAK - har du nogle fornemmelse eller konkret viden omkring alderen på din in-line enhed ?

Mv. Ole
Index
74965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (13-01-2009 15:47:23) (svar på 74958)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.118.245)
Hej.
Nej, jeg har ikke spor viden om virkning. Jeg har forespurgt sælger, men hun aner ikke noget om det, da det var hendes afdøde mand der stod for det.
Så, jeg er ikke klogere, og det også derfor jeg har efterlyst, om nogen har erfaringerne med det.
Men jeg prøver at finde frem til, hvem der har monteret den. Jeg har en kammerat boende i området, som formidlede kontakten, og han vil prøve at bore lidt i sagen.
Om der skulle være nogen besparelse på bensin, er ikke så afgørende, da det er en veteran, som ikke kører så meget.
Det der er vigtigt at vide for mig, er om motoren er beskyttet.
Mange SII hilsner
Lars Stricker
Index
75026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (14-01-2009 09:48:47) (svar på 74958)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Ole og Lars
Det lyder vældig interessant.
Jeg finder de gamle "tekniske historier" rigtig spændende.

Jeg er også interesseret i at høre når det der rør en dag bliver skildt ad.

Med hensyn til den der "Løvblæser", så bringer jeg her et billede af en "V8 snow blover".

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen