tilbage

Land Rover Forum  

Index
74859: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 15:26:21)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.135.226)
Hej med jer

Jag har fået et nyt job og kan i dette komme til at ha en daglig transport på alt mellem 20 og 500km. dette gør at min gamle 90 tommer n/a ikke er så egnet til formålet.

jeg har kigget meget på serie 2 discoveryer men der er ikke mange til salg herhjemme med en kilometerstand under 200.000km (ville jo gerne ha der var lidt tilbage når jeg nu skal køre lang selv)

så jeg ville høre om der var nogen der havde prøvet at importere sådan en fra f.eks. tyskland, efter de nye regler er trådt i kraft(50%), og ved hvad afgiften ligger på på skats modep system ligger der kun én afgørelse efter 2007.

hva syns i? er det værd at skulle igennem hele afgiftsmøllen og ikke vide hvad slutregningen bliver eller skal man håbe på at kunne finde en ordentlig model herhjemme?
Index
74862: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 16:08:18) (svar på 74859)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Hej Jacob.

Udvalget i Tyskland er kæmpestort, set i forhold til DK. Og ser på bil over 8 år, kommer du jo ikke til at betale for ekstraudstyr. Tænker du på gule eller hvide plader?

Jeg hentede en Disco 1 i 2007 og fik hvide plader på. Og det er der ikke meget bøvl. Lav et godt forarbejde, og lad være med at gøre det op til sommerferien. Skattefolk skal nemlig også have ferie. Men jeg har kun positivt at sige om Skats sagsbehandling. Man skal bare forberede sig, og huske på, at de er almindelige mennesker på arbejde ligesom du og jeg, så en venlig mail og lidt opfølgning løser mange problemer.

Så jeg kan kun opfordre til import.

/Peter

Index
74863: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 16:17:50) (svar på 74862)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.135.226)
jeg tænker her gule plader da jeg ikke har nogen børn og derfor ikke lige ska bruge bagsædet.

det jeg frygter mest er nok at hente en bil i tyskland og derefter få en større afgiftsregning end forventet. de priser der står på skats hjemmeside svinger meget uden at man kan se hvorfor de svinger (afhænger af stand står der bare).

har set nogen stykker syd for grænsen til ca 50.000DKK med ca 120000km på klokken.
Index
74867: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 17:52:50) (svar på 74859)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.152)
Hej Jacob.

Hvis du ønsker konkret hjælp her fra forum, bliver du nok nødt til at være lidt mere præcis med dine oplysninger. Min første tanke var også; gule eller hvide plader, men det fik vi så afklaret. Næste to oplagte spørgsmål er vel; skal det være benzin eller diesel, og så måske lidt mere tilnærmelse af, hvilken årgang du har tænkt dig?

Forskellen mellem import og køb i DK synes umiddelbart at være blevet mindre, siden registreringsafgiften blev forhøjet fra 30% til 50%. Faktisk burde forhøjelsen vel snarere have understøttet priserne i DK, men psykologien i sådan noget er nogle gange lidt pudsig, og det modsatte har vist nærmere været tilfældet.

Men mon dog ikke, det stadig kan svare sig at finde bilen sydpå, hvis bare, man "orker" besværet? Jeg vil tro det. Og så øger det større udbud vel også mulighederne for at finde lige præcis den bil, du gerne vil have både udstyrsmæssigt og standsmæssigt. Hvad kilometer på blokken angår, så husk til gengæld at være kritisk i.f.t. det oplyste.

Jeg selv har importeret bil sydfra flere gange. Besværet har ikke været slemt, jeg har været heldig med kvaliteten af de biler, jeg har fundet, og så er det på en eller anden måde som om, man bliver lidt mere glad for bilen, når der er en særlig historie at huske på f.s.v.a. sin anskaffelse ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
74869: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 17:58:04) (svar på 74867)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
undskyld det skal være en td5.
årgangene jeg har kigget på ligger omkring 2000-2001.

det jeg efterlyser mest er priser efter 50% reglen trådte i kraft, idet de fleste af dem på skats side er værdifastsat før denne regel.
Index
74878: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 19:28:43) (svar på 74869)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Skulle jeg importere en Disco II, så ville jeg da uden tvivl finde en HSE-model - den er allerede nu så gammel, at man skal sørge for, at få den bedste vare, sm kan sælges igen... om nogle år - at det måske ikke er den helt rigtige vare til op til 500km's kørsel må være din sag.

Men prismæssigt/garantimæssigt tror jeg klart du kan gøre bedre/lettere handler herhjemme - og således slippe for en masse bøvl!

Thorstein #7334
der selv skal gennem afgiftshelvedes senere på året....suuuk
Index
74881: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 20:12:42) (svar på 74859)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.24.5)
Hej Jacob

Jeg hentede selv en Disco II TD5 HSE fra 2003 mit die ganze schweinerei den 23. april (dagen før afgiftomlægningen). Jeg slap omkring 23.000 euro for den dengang. Selve hjemtagningen og indregistreringen var der egentlig ikke så mange problemer i. Den tyske forhandler var MEGET behjælpelig med at få de nødvendige papire og exportplader, så jeg kunne køre den til grænsen ved padborg hvor jeg så påklistrede danske prøveplader. Vel hjemme hev jeg selv sæder, seler mv. ud samt gjorde bagerste sideruder ikkefuktionsdygtige. Herefter kørte jeg en tur til Fyn og fik sat skillerum og lagt måtte i. Så en tur til syn, derefter til Skat og så tilsidst til motorkontoret og hente pladerne.
Jeg lagde omkring 52.000 kr. i afgift hos skat tror jeg det var (efter 30% reglen). I midten december 2007 dumpede der så en lille julehilsen fra Skat ind af brevsprækken i form af en "lille" ekstraopkrævning på 36.000 kr. fordi de mente jeg skulle afgiftbelægges efter 50% reglen. Efter et langt surt brev om at der på deres hjemmeside havde stået, samt at skatteministeren havde udtalt, at biler købt før end skæringsdatoen ikke var omfattet af de nye regler, hørte jeg ikke mere til den regning.

Så jeg gave ca. 225 kkr. for at få min fine disco på plader. Havde jeg købt bare få dage senere havde prisen været omkring 260 kkr.

Siden da er der jo sket lidt med priserne, så du kan jo nok få det lidt billigere end det jeg gav.

Disco II hilsen

Lars
Index
74882: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 20:13:48) (svar på 74859)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.49)
Altså..... Bøvl og afgiftshelvede!!!!

Jeg ved ikke om der er andre forhold på Sjælland end der er i Aalborg. I betragtning af, at det var første gang jeg hentede en bil sydpå, så var det altså minimalt hvor meget tid jeg brugte på motorkontoret.

Jeg var der to gange. Første gang, for at anmelde, og få at vide at der ikke kunne træffes en afgørelse pga. af manglede sammenligningsgrundlag.

Efter to ugers ventetid, sendte jeg en mail, for at få at vide hvor langtid der var igen...og hældte lidt vand ud af ørene, om at jeg gerne snart skulle bruge bilen.

Der var svar dagen efter. Sagen var i stakken, og det ville vare ca to uger mere. Men jeg var velkommen til at betale en sikkerhedsstillese, og derefter få plader på.

Jeg spurgte så hvor meget det var.

Nyt svar: Det var lige så hurtigt at beregne afgiften, så det var hermed gjort.

Derefter et par mails mere, for lige at prøve at få afgiften lidt ned, og fraskrivelse af anke-mulighed, og vupti. Afgiftsberigtigelse på mail.

Dagen efter på motorkontoret. Træk et nummer for afgift. Stemple stemple. Derefter sendte den flinke dame mit nr. videre over til nummerpladerne. Een samlet afregning med dankort for både plader og afgift. Efter 20 min, stod jeg ude på gaden ved siden af Land Røveren, og lagde plader i ruderne, og fjernede prøverpladerne, alt i mens jeg smilede som en flækket træsko.

Men at det nogensinde var et bøvl eller et helvede.... Niks ikke her. Den ekstra smule tid, opvejes rigeligt af det ekstra store udbud sydpå. Jeg gør det igen næste gang :-)
Index
74883: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 20:19:31) (svar på 74882)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hæhæ jeg er da glad for at det er blevet bedre, jeg har før afgiftsberigtiget en transporter købt hos forsvaret og der sad varede det 3 måneder inkl- et besøg hos vurderingsmynighed da damen på motorkontoret havde afgiftsat den som en ehelt anden bil, og da jeg gjorde opmærksom på at hun havde lavet en fejl blev jeg smidt ud med den besked at "hvis der var noget jeg ville ku jeg klage til statsministeren"

derefter sad jeg i kø i 5 timer for så at være vidne til et stempel og formularcirkus der ville ha gjort selv den mest hardcore DDR-funktionær misundelig. og man kunne kun betale kontant.

men det lyder da dejligt hvis det er blevet nemmere
Index
74890: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 20:43:42) (svar på 74883)
Casper Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hej Jacob.
Hvis du vil undgå usikkerheden med at hente bil i Tyskland, så skriv lige til mig...

Mvh. Casper
Index
74891: sv: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 20:46:43) (svar på 74890)
Casper Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.89.1)
Glemte vist en adresse...
casper snabela natoli punktum dk

Mvh.
Casper
Index
74894: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (12-01-2009 21:43:50) (svar på 74883)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.49)
Ja, hatten af for Skat. Der er mange ting der blevet meeeeeget nemmere end dengang vi skulle på politiets motorkontor. Og jeg tror de har fået et godt kursus i kundepleje.
Index
74923: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (13-01-2009 10:17:20) (svar på 74883)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jakob

Min erfaring med SKAT i Tåstrup (eneste motorkontor til afgiftsbetaling på Sjælland) er fra i sommer hvor jeg byggede min Defender om til hvide skilte.
Selv om jeg mødte op en halv time før åbningstid, skulle jeg vente i to timer for at komme til. Så fik jeg vurderet bilen på stedet og fik en pris.
Man kan stadig ikke betale på dankort, og da jeg nu ikke længere havde så stort bagagerum, var der ikke plads til afgiften i kontanter, så jeg måtte ud og skaffe en bankcheck på beløbet, så måtte jeg vente i en time for at få lov til at betale ved kassen, og så tilbage for at stå kø til at få pladerne. Igen lang tid. Da alt så var som det skulle være og jeg fik pladerne, så opdagede jeg at de ikke gav mig en registreringsattest. Det kunne man sandelig ikke bare få, selvom man lige havde betalt en formue for det. Det tager jo flere uger at printe et stykke papir. Jeg skulle dog bruge den, da jeg skulle til udlandet dagen efter. Så fik jeg en midlertidig. Denne var desværre bare kun gyldig i 4 uger, og jeg skulle være væk i 7 uger.
Så lykkedes det efter nogen overtalelse og tårer i øjnene, og fortælling om familiens mistede ferie med mere, at opleve lidt god service. En anden dame hjalp mig ved at lave en notits på den midlertidige attest,om at den var gyldig i udlandet i 8 uger.
Alt i alt tog det næsten 7 timer.
Mit råd er, at du skal køre så meget over mailen som muligt,og muligvis ikke bruge Skat i Tåstrup. Det havde jeg bare ikke tid til, da bilen ikke var synet før dagen før. Du kan få en forhåndsvurdering ved at indsende en blanket, og så er det bare et spørgsmål om du vil acceptere den vurdering eller om du vil have den vurderet hos Skat.

MVH Jakob E S
Index
74954: sv: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (13-01-2009 13:48:09) (svar på 74923)
Lars Stricker-Petersen #4073, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.118.245)
Hej.
Jeg indregistrerede en import i Odense.
Efter 45 minutter stod jeg på gaden med en godt midlertidig
reigistreringsattest og hvide nummerplader, betalt med dankort.
Det skete for en måned siden.

SII hilsen
Lars Stricker
Index
74988: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (13-01-2009 21:19:35) (svar på 74954)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Det lyder som om man skal tage til Odense. Det tager kortere tid selvom der er 150 mellem Tåstrup og Odense. Så får man også en tur ud af det. -og lur mig om ikke også det kan betale sig økonomisk. Dette bygger jeg udelukkende på det udsagn jeg fik fra ham, der vurderede min bil: Sådan nogle entusiaster er jo villige til at betale hvad som helst for sådan en bil....

MVH Jakob E S
Index
74994: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 2 køb i dk eller import? (13-01-2009 21:56:37) (svar på 74988)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hvor mange kilometer er der egentlig i sådan en td5'er?
nogen der tør sige noget om det?