tilbage

Land Rover Forum  

Index
75835: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 14:54:40)
Morten Borg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.116.243.4)
Hej.

Ville høre om der er en der evt. kunne hjælpe mig med et stykke papir med en dispentation af en Defender N1 V8 fra 1994.

Hvis der er nogle der ligger inde med sådan et må i meget gerne ringe til mig, da jeg ikke kan få synet bilen uden papiret....

VH. Morten Borg.

tlf.: 22789806
Index
75836: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 14:59:25) (svar på 75835)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Dispensation for hvad?

MVH Jakob E S
Index
75840: sv: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 15:05:18) (svar på 75836)
Morten Borg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.116.243.4)
når ja da......

Bilen er en Defender V8. Med dobbelte S.U. kaburatorer.

Problemet er at bilen fra ny ikke er monteret med hverken Lambdasonde eller Katalysator.

Da bilerne så blev solgt i 12 md. 1994, er de i følge lovgivningen "ulovlige" med hensyn til forurening.

Det problem er blevet løst med at der blev lavet en dispentation, således at der blev monteret en 2-vejs katalysator på bilen.

Var bilen nu blevet registreret før d. 10/10.1994, havde der ikke været nogle problemer for der skiller lovgivningen....... PIS & LORT og ..............

Håber der beskriver det lidt....
Index
75843: sv: sv: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 15:07:05) (svar på 75840)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
OK - Så forstår jeg; men jeg har desværre ikke sådan en.

MVH Jakob E S
Index
75844: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 15:10:30) (svar på 75835)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Morten

LR importøren der har taget bilen til DK må da kunne hjælpe dig.
God V8 vind
Index
75847: sv: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 15:15:33) (svar på 75844)
morten borg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.116.243.4)
hmm......

Er i gang med en dialog, med landrover.

Men hvis der var en her inde der havde en dispentation liggende havde det været ret meget lettere, for det tager vist lang tid at få fat i en ny...

Jeg har også snakket med Færdselsstyrelsen, og de siger at de skal bruge op til en måned til halvanden fordi at papiret ligget på et stort arkiv..... :-(
Index
75854: sv: sv: sv: Papir til Dispentation til N1 V8 fra 12 md. 1994. (26-01-2009 16:39:31) (svar på 75847)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Morten.

De bedste svar får man, når man giver flest mulige oplysninger ;-)

Lad os lige starte med at få på det rene, om

- der er tale om en bil, der hele tiden har været indregistreret i DK?

- der er tale om en bil, du har importeret?

- der er tale om en bil, der er registreret i DK som M2, men nu ombygget til N1?

- eller andre ting, der kunne være relevante for spørgsmål/besvarelse?

Jeg var selv i en situation tilsvarende din for flere år siden, da jeg i uvidenhed forsøgte at importere (fra Tyskland) en 1996 V8'er med karburatormotor og ingen lambdasonde, katalysator m.m. Alle forsøg endte dengang forgæves. Bilen kúnne ikke godkendes/indregistreres i DK på lovformelig vis / uden fusk, hverken som M2 eller N1.

Jeg hørte dengang godt om de omtalte dispensationer, som angiveligt (hvis jeg husker rigtigt) kan henføres til et antal eksemplarer, den daværende danske importør brændte inde med, da reglerne blev ændret (lad endelig nogle af de gamle rotter rette mig her, hvis jeg husker forkert - jeg sidder ikke lige selv med alle papirerne fra dengang nu), og hvor der derfor på et antal helt konkrete stelnumre blev udstedt nævnte dispensation. Som jeg umiddelbart husker det, var der kun tale om dispensationer f.s.v.a. M2, men jeg synes faktisk, jeg har set en dansk 1994 N1 V8'er en gang før i en salgsannonce (nogle år siden), så måske er der også et eller andet med én eller flere af disse...

Hvis dispensationen er konkret, kan du ikke bruge én, som andre måtte have, med mindre da, det "konkrete" består i en generel dispensation gældende for en begrænset stelnummerserie.

Land Rover Danmark og Færdselsstyrelsen, som du allerede ér i dialog med, er dine to bedste bud. Min erfaring med servicen begge steder er god. Men stress dem ikke, uanset om det måtte tage lidt længere tid, end du helst ville have. Det fremmer næppe servicen ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT