tilbage

Land Rover Forum  

76059: Indretning af en 110 (28-01-2009 23:49:30)
Jóan Hendrik Jacobsen #8146, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.77.143.212)
Hej.

Jeg har lige købt en gammel 110 og kunne tænke mig at vide om der er nogen der har nogle gode ideer,tegninger eller lignende om hvordan man bedst indretter den til overnatning til 2 personer.
På forhånd tak

Jóan Hendrik Jacobsen
76069: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 07:47:06) (svar på 76059)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.212)
Langsgående lægter lidt nede på hver side-kasse
Herpå lægger du to/tre plader der i tykkelsen passer med 'lidt nede' så har du liggeplads i hele rummets bredde og længde
Jeg har så et par lægter på tværs oppe under taget, hvor jeg kan lægge en/to/tre plader op når de ikke bruges
Jeg er 1,90 høj og min hustru lidt mere rund, og det har fungeret fint i mange år, sengene er klar på 3 min
Mlrh Jørn
76096: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 18:34:19) (svar på 76069)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.183)
Med al fare for at blive udråbt som festbremse og lyseslukker; er LR`en på gule plader skal du skal være opmærksom på at- dersom indretningen bare lugter lidt af
campingindretning, dvs. fast soveindretning, bord og lignende, vil du blive kaldt til syn med krav om omregistrering til hvide plader og bøde mv. dersom det bliver opdaget ell. v. periodesyn, det må dog gerne ligge
løst i bilen som samlesæt.
76097: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 18:48:28) (svar på 76096)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
..Du er en fest bremse og lyse slukker... hehe

Hvis sove indretningen er klappet op, eller er i form af en fast bund hvor der bliver placeret en madras på, så kan jeg ikke se der skulle være et problem, men du har nok lidt ret i, at der kan være et tolknings spørgsmål om hvornår der er en fast sove indretning.

Jeg ville dog blot mene, at i og med, der ikke befordres flere personer end tilladt, må man udnytte ladrummet som man vil.


Mvh

Stephan


76101: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 19:08:52) (svar på 76097)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Stephan!

Verner har desværre ret - der er INGEN kære mor i den sammenhæng - det må ligge og rasle løst rundt, men bare en skrue for meget, der kan give mistanke om "beboelse" - og fælden siger KLAP!!!!!

Mange af dem jeg kender, der kører motorløb har samme problematik med deres "kasse/varevogne". De er sgu mere indrettet til hyggestue, men alt ligge almindeligvis løst og ligner flytterod - og vupti, så er alt skruet fast og "hyggeligt" - hvor meget "hygge" man så kan tale om i en MB Sprinter...
76102: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 19:26:18) (svar på 76101)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.15)
hvis man er meget uheldig, kunne de nævnnytttige folk fra skat finde på at snuse rundt på træf og tage en på fast gærning, hvis man har indrettet varerummet til soveplads
76105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 19:38:45) (svar på 76102)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.183)
Naaiie Steen, nu overhaler du mig indenom som festbremse mv. jeg mener man gerne må, når bilen holder parkeret
på eks campingsplads ell. lignende, opskrue soveplads
mv. blot skal dette nedtages når man igen kører på off. vej.
76122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 05:30:11) (svar på 76105)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.18)
jeg har en bekendt der har en nissan et eller andet, hans kone kørte bilen til et mc træf, og ham selv kørte på mc, de sov i bilen og blev snubbet af skat. han bøvler stadig med skat efter 1,5 år omkring det ? om det er lovligt, om det s¨å er fordi at det også er hans firma bil man ikke må skal jeg være usagt(hans eget firma)

Steen
sIIa 1962 109

med soveplads(lovligt)
76125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 05:40:58) (svar på 76122)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.83)
Har man firmabil, må den kun anvendes i firma øjemed. Og vi må ikke have en fast indretning af seng, vask, kogefaciliteter i varerummet. Mødte dog for en del år siden en fyr, der havde en postboksadresse, men boede fast bag i en 109" varebil. Intet var fastmonteret. Der var ikke antydningen af, at han sov i bilen. Kun et ligge-underlag og en sovepose. Bliver man træt undervejs og holder ind til siden, må man dog godt tage et hvil inde i bilen.
76104: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 19:30:51) (svar på 76059)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.121)
Min OneTen fra 1987 er 'indrettet' med et større skuffeskab samt to 'bordplader'. Pladerne lægges ved behov over to tværdragere af jern i t-profil og derpå en luftmadras...
Bilen må gerne indrettes med faste skabe, dog ikke med kogefacilitet.
Hvis din 110'er er ca. 20 år gammel, kan det ikke koste alverden, at betale personvognsregistreringsafgiften. Så må du nemlig indrette bilen helt efter eget ønske og formåen.
Tag et kig i Land Rover Links ... bl.a. har Ex-Tec nogle gode eksempler...
76106: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 19:42:31) (svar på 76104)
Michael Malmquist #5138, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.243.78)
Er der nogen der har løsninger a la ovenstående, men bare til en 90"...?
Ved godt at der er andre forhold der skal tages i betragtning (længden af bilen f.eks.), men mener at have set billeder for lang tid siden i dette forum, med soveindretning i en 90".

Mvh. Michael
Reg.nsj
76108: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 20:05:52) (svar på 76106)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.183)
I princippet må du gerne nedskære ell. helt fjerne den lave kant m. varerum og førerkabine, dog ikke hvis bilen
er en af de "overskårede" årgange, dvs. hvor der er hellukkende adskillelse. Der findes en bøjle der forstærker kassen, det er nok en god ide at montere.
Der skal dog stadig være skærm bag førersædet.
76111: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 20:37:48) (svar på 76108)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.121)
Omtalte bøjle hedder hos Britpart 'Bulkhead bar' - DA2351 der sammen med 'Extented Slide Seats Rails - DA2148 giver bedre siddekomfort i HTs for langbenede chauffører. Kan f.eks. købes hos Meldgaard eller Paddocks. Se under links.
76109: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (29-01-2009 20:27:14) (svar på 76106)
Søren Knudsen #5444, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.168.2)

Hej Michael

Prøv http://www.sitecenter.dk/laro/forside/ det er nok den bedste hjemmeside du kan finde. Du skal se under "camping laro". Der er en fin indretning til en 90".
Det er forresten en af de fineste hjemmesider, jeg har set.
Overskueligt og flot arbejde.

Søren Knudsen
90" soft top
76129: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 08:07:16) (svar på 76109)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.210)
Jeg håber meget, at de som plæderer for at det er lovligt at overnatte i en gulpladebil, udtaler sig på baggrund af sikker og faktuel viden.
Det kan få fatale følger, hvis det alligevel viser sig at Skat.dk, ikke har den samme liberale holdning til sagen.

Jeg er helt sikker på, at hvis man forespørger ved Skat.dk, og blot antydningsvist nævner noget om overnatning, er svaret et stort, bragende og rungende NEJ.
Omvendt tror jeg også at et meget simpelt arr. med en sovepose og et liggeunderlag på gulvet i varekassen måske nok kan undgå de store og fatale følger, hvis man har snakketøjet og fantasien i orden.

For ca. 20 år siden rettede jeg en forspørgsel til det daværende toldvæsen, gående nogenlunde ud på disse tanker. Det umiddelbare svar jeg fik, var af en karat så jeg nær havde fået hjertestop af skræk og rædsel, en oplevelse der efterfølgende har givet mig en fobi mht. kreativ benyttelse af gulpladebiler.

mvh
Knud, der håber på at fobien er ubegrundet.
76130: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 08:29:05) (svar på 76129)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Der står mig bekendt ingen steder at man ikke må sove i en varebil. Hvad indretning angår, så skal bilen være indrettet til godstransport. Det vil sige at hvis din opbygning har karakter af godstransport, det vil sige opbevaringsskabe og skuffer, så skulle der ikke være noget problem. Det betyder dog også at hvis der er noget der er i vejne for godstransport, så skal bilen på hvide plader. Se bare diverse kranbiler, der er nødt til at køre på hvide skilte, fordi de ikke er indrettet til godstransport.

Det korte af det lange: Du må ikke sætte noget ind i bilen der ikke let kan tages ud igen.

MVH Jakob E S
76144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 13:00:31) (svar på 76130)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.121)
Næh, Jakob,
kranbiler på hvide plader er afgiftsfrie motorredskaber... du vil også kunne se betonkanoner på hvide plader...
76148: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 14:31:22) (svar på 76144)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære venner.

Jeg skal undlade at gøre mig klog på, hvordan man bedst indretter en (vare-)bil til overnatning til 2 personer. For det ved jeg ikke noget om :-)

Til gengæld vil jeg lige som Verner, Thorstein og Knud mane til væsentlig forsigtighed, hvad udførelsen af nævnte opgaver angår, hvis man vil være sikker på ikke at komme i klemme i forhold til SKAT og andre myndigheder.

Lovtekster er desværre ikke altid tydelige og letforståelige i relation til alverdens problemstillinger. Den relevante lovtekst i denne sammenhæng er først og fremmest Registreringsafgiftsloven, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117284, og bestemmelser af oplagt relevans for denne diskussion er her bl.a. paragrafferne 5, 5a og 27, og herunder især § 5, stk. 1, nr. 2 om UTVIVLSOMT (min fremhævning) at være konstrueret og indrettet til godstransport, § 5a, stk. 2 om afgiften for køretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, og § 27, stk. 1, nr. 4 om straffen for at overskride nævnte, foranstående paragraffer.

Ordet "utvivlsomt" f.eks., lægger jo op til én eller anden grad af blandet subjektiv/objektiv vurdering fra myndighedernes side, som dog næppe vil være mild, og som det vil være tilnærmelsesvis umuligt at formulere nogen med sikkerhed dækkende vejledning til beskyttelse mod, udover at hvis man vil være sikker, skal man lade helt være, eller i hvert fald, som der også er argumenteret for, i det mindste undlade at montere, ændre eller på anden måde indrette noget, som på nogen måde kan give anledning til "tvivl".

Gode klubkammeraters velmente formuleringer om, at "Jeg kan ikke se...", "Jeg vil mene...", "Jeg mener man gerne må..." m.fl. er i denne forbindelse lidt farlige, for desværre vil myndighederne i langt overvejende grad være temmelig ligeglade med, hvad man selv måtte gå og tro, mene og synes. Det er reglerne, tidligere retsafgørelser, diverse vejledninger m.m., der er relevante retskilder.

Jeg ved godt, at dette ikke ubetinget er et klart svar på problemstillingen. Men læs det i det mindste som et "pas på". Både med at udfordre/overskride grænserne, og med måske fejlagtigt at berolige andre med, at det går nok...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
76155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 16:09:59) (svar på 76148)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
hvis bare det var så let.

Problemet er jo også at der er rigtig mange ansatte hos Skat og ikke mindst i synshallerne, der ikke er klar over at ""Jeg kan ikke se...", "Jeg vil mene...", "Jeg mener man gerne må..." m.fl." ikke rigtig gælder når der er lovtekster på området. Det sker jo gang på gang at ansatte disse steder laver deres egne regler og fortolkninger.
Det ændrer selvfølgelig ikke på at vi skal overholde (de rigtige) regler; men så længe en bil med indbygning overholder kravene til varebiler, er der ikke noget i vejen for at lave indbygning.
Så jeg kan kun anbefale to ting læs alle reglerne og vær forberedt på at kæmpe når en myndighedsperson begynder at opfinde sine egne regler.

MVH Jakob E S
76160: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 17:35:06) (svar på 76155)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.210)
Det har du ret i Jakob, man skal selv være inde i stoffet.

Problemet er, hvad der sker af fortolkninger, hvis sagen rejses i synshallen og går videre til den nidkære medarbejder i Skat.dk.

Hver gang jeg kommer til syn med en bus fra før 1985 skal jeg hver eneste gang igennem debatten om vægttavler osv. Jeg er dog begyndt at tilbyde et væddemål om sagen, hvilket i nogle tilfælde kan få synsfætteren fra, fejlagtigt at kræve disse unødvendige tavler monteret på siden af bussen.
Ellers må man hårdnakket insistere på at den store bog skal findes frem.
Denne sag er dog ikke nær så livsfarlig som indretningsproblematikken.

mvh
Knud
76150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 14:58:14) (svar på 76144)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.218)
kranbiler på hvide plader er blokvogne, hvad bruger man betonkanoner til ?


jeg har kun hørt om beton pumper og roterbiler i de 5 år jeg kørte hos unicon beton

Steen sIIa 1962 109

arbejder i dag som kranbils chauffør
76154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (30-01-2009 15:38:19) (svar på 76150)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
A'propos betonkanoner deltog jeg i sommers i "Fars Dag" på Teknisk Museum i Helsingør med en moderne fortolkning af en af Danmarks ældste betonkanoner. Og når man ser Bedford'en (årg. 1961) er det ikke svært at gætte, hvordan ordet betonkanon er opstået.

Mvh
Mikael
76204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indretning af en 110 (31-01-2009 11:34:53) (svar på 76154)
Jeppe Gravesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.54.36)
Snakker vi indretning eller betonkanoner, jeg er forviret.
Bare der ikke er noget fastmonteret der har antydning af camping eller overnatning.
Har været det igennem med skat, ikke konen.
Ingen kan forhindre folk i at montere et arbejdsbord på 90x200cm i varerummet. så må man bare lade være med at "reparere" en madras mens man kører men vente til man kommer frem. Den rulles sammen ligges i bunden men spændes ikke fast.
Køleskabet, gasbluset og andet campinggrej spændes heller ikke permanent fast.
Så betaler man sin moms med glæde for så bliver man ikke stoppet søndag eftermiddag på vej hjem fra en hyggelig weekend med konen eller det der er værre.