tilbage

Land Rover Forum  

Index
76455: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 17:14:36)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.30.175.107)
Hej igen

Jeg har tidligere bedt om input om, hvorvidt en Defender kunne bruges i det daglige. Nu har jeg, efter en rundtur her på den meget imponerende site fundet ud af, at 2,5td motorer har et dårligt ry (måske fortjent?)

Og nu kommer spørgsmålene, som nok ser lidt dumme ud, men alligevel. Ligger 2,5 td i de biler, der benævnt td5?

Og hvornår kom 200 og 300 motorerne til - og hvad kaldes de biler?

De biler, som jeg har kig på hedder så vidt jeg kan se, allesammen td5. Er det den mest udbredte motor?

vh

Allan
Index
76456: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 17:31:21) (svar på 76455)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.71.61)
2,5td motorene er fraq firserne, efterfulgt af 200tdi (ca 91) derefter 300tdi (ca 95) derefter td5 (ca 98/99). Jeg er meget glad for min 300tdi motor, og ville helt klart vælge enten 200tdi, 300tdi eller td5 motor. Jeg har personligt ikke 'tålmodighed' til en gammel 2,5td!
Index
76457: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 17:32:04) (svar på 76455)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.217.11)
En td5 er en meget nyere motor end salig 2,5 td, og har så vidt jeg ved intet tilfælles ud over navnet.

mvh
Knud
Index
76458: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 17:37:03) (svar på 76455)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.107)
TD5 er den næstnyeste motor og ret udbredt. Før denne var det 300 tdi, inden da 200 tdi.
2,5 TD er turboversionen af den slidstærke 2,5 n/a. TD måtte ikke køres for varm, der var problemer med stemplerne, men mange har kørt problemfrit flere 100.000 km. Var lidt svag med 87 hk og støjende.
Hele den tekniske historie omkring LR findes på mærkets website.
Efter Serie bilerne kom OneTen og Ninety, som blev omdøbt til Defender 90, 110, 130 - plus et par afarter/hjemmebyg: 127, 129, 145, 150, 160. De tre sidste kommer ikke fra LR UK selv.
Men hvis du har kig på en TD5 er alt ovenstående bare et lille historisk udpluk...
Index
76460: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 18:02:51) (svar på 76458)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Og så kan man måske lige indskyde at (næsten) alle dieseler i 90"/110"/Defender er på 2,5 Liter.
Det kan muligvis forvirre lidt i betegnelserne.
I rækkefølge:
2,5 n/a
2,5 td
2,5 200 tdi
2,5 300 tdi
2,5 td5

og så fra MY 2007
2,4 Puma

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
76461: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 18:03:07) (svar på 76458)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
TD5 har elektronisk styring - vist nok ikke egentlig common rail, men noget derhenad. Så hvis du selv vil skrue, bør du vælge en af de ældre modeller.

En anden forskel er, at Defender 200tdi er udstyret med LT77s gearkassen der ikke har det bedste ry

300tdi og td5 har en R380 gearkasse, der til gengæld skulle være den bedste LR har produceret.

Mlrh
Niels Henrik med en Defender 200tdi, der har rundet sin første halve million km.
Index
76463: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 18:26:09) (svar på 76461)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Bare til referatet kører jeg i en 90" 1988 med 2,5 TD og 382-tusinde km på km tælleren ;-)
Index
76466: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 19:22:38) (svar på 76463)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.107)
Det, som ødelægger en bil, sidder bag rattet...
Index
76467: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 19:23:24) (svar på 76463)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.107)
Det, som ødelægger en bil, sidder bag rattet...
Index
76468: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 19:34:32) (svar på 76467)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.189)
Jeg har set nogle steder i England, at de reklamerer med en TD4 motor. Er der nogen der ved hvad det er?

/Lars
Index
76475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 20:15:01) (svar på 76468)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.151.140)
TD4benævnelsen bruges både på den nyeste Defender m.
Pumamotoren (gad vide hvad der sker hvis man kommer en tiger i tanken?) og Freelanderen m. Bavariamotoren.
300TDImotoren er nok den bedste og mest driftsikre og
perlegrusmek-venlig LRmotor der er lavet til dato, den kan dog ikke klare de skrappe møljøkrav og så er den meget overfølsom for overophedning.
TD5 er 5 cyld. og kraftfuld og tager betaling for ulejligheden hvis den presses. Den har såkaldt pumpe-dyse
indsprøjtningssystem, dvs. i hver dyse sidder en pumpe som aktiveres af en kam på knastakslen, dieselmængden reguleres elektronisk, ideen m. pumpe-dyse er af ældre dato og bruges mest på større dieselmotorer.
Pumamotoren TD4 er m. common-rail- (fælles skinne) en central pumpe trykker dieselen op til omkring 1500-1800 bar
og så regulerer elektronikken mængden og indsprøjtningstidspunktet for den enkelte dyse.
Index
76482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 20:40:36) (svar på 76475)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.107)
God aften Verner,
iflg. en britisk kilde og leverandør af 300 tdi maskiner, tilbyder han 'lastest euro 3 update' - hvilket ikke er så tosset endda. Hænger man så et Bosal partikelfilter på, burde euro 4 være indenfor rækkevidde. Måske skal man lege lidt med en større intercooler og mere kraftfuld turbo, inden eur fire er hjemme... det kan i al fald lade sig gøre på en B12 euro 2.. den blev til en firer.

Har du hørt noget negativt om Puma-maskinen. I Transitterne skulle den være eminent og i selveste Jaguar spinder også lystig.
Index
76510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (05-02-2009 09:39:17) (svar på 76482)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Pau-Se.

Hvilken Jaguar ligger Puma motoren i?
Puma skulle i øvrigt være det oprindelige projektnavn for motoren fra Ford. Det har så hængt ved siden da.

MVH Jakob E S
Index
76516: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (05-02-2009 10:03:37) (svar på 76510)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.114)
Jaguar fås med dieselmotor og iflg en ejer, er det en 'Transitmotor'- Han var simpelthen glad for bilen og maskinen.
Index
76519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (05-02-2009 10:09:33) (svar på 76516)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Der tror jeg han tager fejl. Men jeg er ikke sikker.
Det er nok mere sandsynligt at det er en Mondeo motor, eller TDV6, der også ligger i Discovery.

MVH Jakob E S
Index
76522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (05-02-2009 10:41:36) (svar på 76519)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.114)
Han tog fejl...
Jeg har lige ringet til Jaguar Danmark og fået oplysningerne sat på plads...
Det er en Ford Mondeo 2,2 diesel motor, der udgør grundstammen. Ligger i X-modellen.
Discovery TDV6 2,7 findes i en XF - eller fandtes - fordi den bliver erstattet af en 3,0 liters motor, som endnu ikke er set i andre bilmærker, selvom det er en PSA udvikling.
Altså lidt Ford var der dog i historien...
Index
76476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 20:15:04) (svar på 76468)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.107)
Jeg gætter på, at det er den nye Puma - maskine.
Hvor har du set annoncerne ?
Index
76478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 20:20:10) (svar på 76468)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.104)
TD4 motoren tror jeg nok er den nye fircylindrede Ford motor fra '07.

Har i øvrigt selv en TD'er som jeg er vældig glad for som sådan, men skal ærligt indrømme, at min fars TD5'er er som en sportsvogn i sammenligning.
Index
76490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 21:29:00) (svar på 76478)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.151.140)
Selv pænt godaften Pau-Se, skribenterne i LandRoverOvner
kan næsten ikke få armene ned af begejstring over Pumamotorens fortræffeligheder, surprise-surprise, der er pt. ingen rynkede bryn over den nye motor andet end det med noget af undervognen kunne gå på bundkarret ved hård terrænkørsel. De seks gear er nok mere af nød end lyst, Pumamotoren drejer ud v. omkring 3500 omdr. hvor eks. TDI-TD5 klarer 4000-4200omdr./minut. Om 2.5TDmotoren skrives "Not one of LRs finest hour"
TD4benævnelsen er gledet lidt i baggrunden til fordel
for Puma, dette er der nok mere "bid" i.