tilbage

Land Rover Forum  

Index
77325: RRC med V8 og en 5 gears gearkasse. (15-02-2009 22:44:33)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.141.68)
Hej I forum.

Jeg har fået en RRC 3,5 V8 i stalden som efter sigende skulle være monteret med en 5-trins gearkasse fra en defender.

1) En 4 trins RRC gearkasse er med permanent 4x4 er en 5 trins defender gearkasse det også??
2) jeg kan se at det er en LT77 eller en LT85 udfra gearplaceringen, er de bygget på samme måde med akslerne inde i gearkassen eller hvad er forskellen på de to typer gearkasser?
3) der sidder en lille gearstang der har høj-neutral-lav til højre og til venstre er der diflock er det spær i høj og lav?
4) Gearkassen hyler i 1.,2.,3. og 5., men 4. gear er næsten lydløst men det går også lige igennem. Ligger de andre gear samlet på en mellemaksel eller hvordan er de placeret da jeg tror det er lejerne i enderne der trænger til udskiftning. Er det nemt og kan det gøres mens gearkassen sidder i bilen??

selve gearskiftet er rigtigt godt uden slør i gearvælgeren.
Hvornår kan man sige gearkassen er slidt og ubrugelig??

Der er nogle klonk lyde ved indkobling, hvor skal man søge fejlene??

Claus
Index
77326: sv: RRC med V8 og en 5 gears gearkasse. (15-02-2009 22:55:52) (svar på 77325)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej Claus.

Du spørger blandt andet om om man kan sige at gearkassen er slidt og ubrugelig, og det er jeg ret sikker på du kan regne med den er, ud med den.
Det med om du kan skifte lejer mm medens den er monteret i bilen ? Det kan du godt glemme alt om, ud med den og så skift.
Men i dit tilfælde vil jeg nok sige det er tvivlsomt da du som før beskrevet har hylelyde fra gearkassen.
Men jeg håber det bedste for dig
Hilsen Arne
Index
77341: sv: RRC med V8 og en 5 gears gearkasse. (16-02-2009 12:01:31) (svar på 77325)
Tony A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
1. Ja, begge er med permanent 4x4, da det ikke er gearkassen men centerdiffretialet der afgør dette. Centerdifferentialet sidder sammen med reduktionsgearkassen for enden af og til højre for hovedgearkassen set nedefra.
2. LT77 har gearstangen bagved transfergearvælgeren, LT85 har den foran, set inde fra førersædet. Der er andre forskelle, LT85 er væsentligt stærkere end LT77.
3. Høj og lav siger sig selv, diff-lock betyder at du låser centerspærret, dvs. låser for- og bagaksel sammen så de drejer lige hurtigt. Der er som standard ikke spær på akslerne.
4. Du kan ikke reparere gearkassen mens den sidder i bilen. Ud med skidtet, men hvis den hyler meget, er det som regel tegn på at den er færdig. Det kan være en LT85 der har fået påfyldt alm gearolie, det dør de af. De skal have 20w/50 motorolie.

Klonk lyde er fra transmissionen, det kan være slidte defferentialer i akslerne, slidt transfergearkasse og slidte kardanaksler.

/tony
Index
77363: sv: sv: RRC med V8 og en 5 gears gearkasse. (16-02-2009 21:18:15) (svar på 77341)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.142)
Korrekt som Tony skriver; RRC kom med LT77- 5 trin i 1983,
dog havde 83-84-85 lang gearstang der "startede" næsten inde under instumentbrædtet. Ud fra beskrivelsen af hyletonen fra gearkassen er det lejerne på bundgearsakslen der er def. en svaghed på LT77gearkasserne, det med at renovere LRgearkasser in situ sluttede m. seriebilerne.